مطالب

کاربرد و مزایای لوله های استیل

لوله استیل و مزایای آن

لوله استیل و مزایای آن

گروه بازرگانی آهن یک قادر به تامین سفارشات لوله استیل برای شما می باشد، از این رو می توانید برای انجام مشورت جهت خرید لوله استیل با کارشناسان فعال آهن یک با شماره تلفن ۴۹۰۱۶ در تماس باشید.در این مطلب قصد داریم به ارائه مطالبی پیرامون لوله استیل و مزایای آن و تاثیر آن بر دوام و طول عمر تجهیزات در ساخت و ساز و انواع دیگر کاربردها بپردازیم؛

یکی از دلایل زنگ زدن فلز، وجود ماده آهن است که با گذر زمان در تماس با رطوبت و هوا دچار زنگ و خوردگی می شود. به این صورت از درصد کم آهن در فلز استیل استفاده می شود و همین امر آن را در تماس با هوا و دیگر موارد خورنده مقاوم می کند، از این رو به وفور دیده می شود که از استیل ضد زنگ در استخر ها که به مدت طولانی در تماس با آب قرار دارد استفاده می کنند.

از دیگر مزایای لوله استیل ضد زنگ می توان به ضد خش بودن آن نیز اشاره نمود، علاوه بر آن نکته جالب آن این است که این ماده در قرار گیری مقابل تابش نور خورشید و.. هرگز تغییر رنگ و فرم نخواهد داد! این فلز به این علت که به راحتی تمیز می شود بسیار محبوب و پر کاربرد در صنعت و ساخت دکوراسیون مدرن می باشد.

مقاومت و استحکام لوله استیل

مقاومت بالا و استحکام بی نظیر لوله استیل با توجه به خاصیت ذاتی آن ثابت شده است. اینکه لوله استیل در صنعت از کاربرد های فراوانی برخوردار است یک امر غیر قابل انکار می باشد که در انتقال مواد نفتی، گازی، جامد و.. بکار گرفته می شود،

حتی در کارخانجات تولید مواد غذایی به دلیل اهمیت بالای رعایت بهداشت از این لوله بخاطر خاصیت ضد زنگ بودن آن و در واقع جلوگیری از ترکیب مواد شیمیایی با مواد غذایی از مواد و تجهیزات استیل ضد زنگ بسیار استفاده می شود تا سلامتی انسان به خطر نیفتد.

مقاومت لوله استیل سالهاست که به بشر ثابت شده است اما بهتر است بدانید که یک لوله بدون جوش خیلی بهتر از لوله ای که یک جوش در آن وجود دارد، لذا می توان گفت نقطه ی ضعف لوله وجود جوش خوردگی روی آن است پس لوله استیل بدون جوش بسیار مقاوم تر است.

از لوله استیل و مزایای آن می‌توان به تصفیه آب و فاضلاب و همچنین لوله‌کشی‌های وابسته به آن اشاره نمود. از دیگر موارد و کاربردهای رایج از این لوله می‌توان به پالایشگاه نفت و همچنین خطوط انتقال گاز اشاره کرد. درواقع این مورد به دلیل استفاده فراوان از لوله‌های استیل بسیار مورد توجه قرار دارد.

دلیل استفاده ازاین ‌دست لوله‌ها در این صنعت، مقاومت بالا در برابر خوردگی و همچنین شرایط محیطی است.

یکی از موارد پرمصرف لوله استیل بکار بردن آن در وسایل پزشکی است حتی در کارخانه هایی که به تولید مواد دارویی می پردازند از این نوع لوله استفاده می شود، تجربه ثابت کرده است که این ماده یعنی لوله استیل ضد زنگ آستنیتی دارای خاصیت ذاتی عالی در پیشگیری از هرگونه ترکیبات شیمیایی می باشد.

کاربرد لوله استیل

تاکنون موارد استفاده لوله استیل در صنعت را توضیح دادیم علاوه بر آن لازم به ذکر است که استفاده از لوله استیل در صنایع شیمیایی , نفت و گاز, تولید برق , کارخانجات مواد غذایی , ساختمان سازی و معماری , لوله ضد زنگ پزشکی ، اتومبیل سازی,  موادشیمیایی , لوازم آشپزخانه و… بسیار بکار رفته می شود.

لوله استیل هایی که در محل های تزیینی استفاده می شوند به دلیل ترکیبات آن ها به راحتی شکل دهی می شوند و ممکن است با روکشی پوشانده شوند به همین دلیل قیمت لوله استیل دکوراتیو کمی گرانتر از مدل های معمول آن است

لوله استیل بدون درز : لوله استیل بدون درز که به آن لوله مانیسمان نیز گفته می شود از حرکت استیل حرارت دیده روی یک جامد استوانه ای سخت ساخته شده است که در ابتدا حرارت داده می شود و ‏سپس اکسترود شده، تحت فشار قرار می گیرد.

در نتیجه همچین فرآیندی یک لوله تو خالی خواهیم داشت، این فرآیند یک لوله بدون ‏درز را به صورت صاف و یکنواخت بدون هیچ اتصال اضافی را تولید خواهد کرد. این محصول گرانتر از لوله های جوش داده ‏شده است اما همچنان لوله استیل بدون درز قابل اطمینان تر هست و میتواند با قدرت و انحصار بیشتر در بازار فولاد حضور یابد.‏

لوله استیل درزدار : لوله های استیل درزدار از ورق استیل ایجاد می شوند که در زمان تولید در حال چرخش هستند و سپس در طول ‏مراحل نورد جوش داده می شوند. این فرآیند شامل محصولی است که یک جوش در سراسر آن وجود دارد. لوله استیل جوش داده ‏شده ارزان تر از لوله بدون درز اکسترود شده است، اما ویژگی های فیزیکی مشابهی را نشان نمی دهد و عمدتا برای کاربردهای ‏فشار پایین و یا نیازهای کم بار استفاده می شوند.

لوله استیل به علت داشتن مقاومت فوق العاده بالا به هر نوع زنگ زدگی و خوردگی یکی از پر مصرف ترین لوله در صنعت میباشد. این مقاومت بدلیل وجود مقدار زیاد کروم میباشد. مقدار کم کروم مثلا ۵% مقاومت به خوردگی آهن را افزایش می دهد اما برای رسیدن به لوله ضد زنگ حداقل ۱۲% کروم الزامیست. بر اساس این فرض کروم با تشکیل یک لایه اکسید سطحی که لایه های زیرین را از خوردگی محافظت نموده و سطح آهن را رویین می سازد برای ایجاد این لایه محافظ سطح لوله ضد زنگ باید در تماس با عوامل اکسیداسیون باشد.

فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل که به استیل شناخته شده است از خانواده ی فولادهای آلیاژی می باشد که حاوی ۱۰ الی ۳۰ درصد کروم می باشد. استیل ها دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ، و به خصوص حرارت بالا می باشد.
بیش از صد گرید از استیل وجود دارد که به ۵ خانواده تقسیم می شوند. مهمترین دسته از این خانواده ها ، استیل های آستنیتی هستند که حدود ۲۶-۱۶ درصد کروم و بسته به نوع کاربردشان(محیط و دمای کاری) تا حدود ۲۶ درصد نیکل دارند و میزان کربن درآنها پایین است.

این دسته از استیل ها که فاقد خواص مغناطیسی هستند در اصطلاح به استیل نگیر معروفند و قابلیت سختکاری با عملیات حرارتی را ندارند. از مهمترین آنها می توان به استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ اشاره نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *