مطالب

تحلیلی بر قیمت ها و عوامل تاثیر گذار در بازار آهن

بازار آهن

تحلیلی بر قیمت ها و عوامل تاثیر گذار در بازار آهن

بازار آهن در هفته گذشته شروع خوبی داشت با کمی افزایش قیمت امیدی به اتمام رکود که از ماه گذشته گریبان گیر بازار آهن بود را در دل فعالان این بازار ایجاد کرد. اما تحریک های سیاسی قدرت چندانی نداشتند. و دوباره در میانه هفته قیمت ها رو به کاهش گذاشت.

از عوامل سیاسی که بر قیمت آهن تاثیر مثبت گذاشتند. ورود نخست وزیر ژاپن به کشور برای مذاکره کاهش تنش بود. اما با اعلام نتایج این مذاکرات و همزمانی آن با حمله به دو نفتکش در دریای عمان باعث افزایش قیمت دلار شد. و اتهاماتی که ایالات متحده نیز به ایران درباره مسئولیت حملات می زد. باعث تنش بیشتر در منطقه و افزایش بیش از پیش قیمت دلار شد.

اما این تنش های ارزی با وجود بازار متشکل ارزی دفع شد. و همچنین بازار نزولی که از چند هفته پیش وجود داشت. باعث کاهش دوباره قیمت آهن شد.

وابستگی قیمت در بازار آهن به قیمت دلار

اما بازار آهن به دلیل کمبود تقاضا و وارد آمدن فشار به تولید کنندگان برای کاهش قیمت محصولاتشان تا بتوانند برای آن مشتری پیدا کنند. همچنان با سیر نزولی در قیمت ها همراه بود.

بورس کالا نیز با قیمت گذاری که در آن انجام شد باعث کنترل هر چه بیشتر قیمت ها در بازار شد. این قیمت گذاری به دو دلیل احتمالی انجام گرفته است. دلیل محتمل اول غیر واقعی دانستن قیمت دلار در تنش های این هفته قیمت ارز که در نتیجه آن از قیمت های هفته پیش استفاده شده است. و دلیل دیگر احتمالا تغییر فرمول قیمت ‌گذاری توسط ناظران بورس در مورد محصولات شمش، مقاطع تخت و طویل که با فرمول‌های اعلام شده از سوی کمیته تنظیم بازار از قیمت‌های حوزه سی‌آی‌اس مطابقت نمی‌کردند.

بازار متشکل ارزی نیز با اجرای آزمایشی نشان داد که قابلیت کنترل تنش در بازار را دارد.

در بازار جهانی نیز قیمت سنگ آهن همچنان رو به بالا است. و همچنان کمبود عرضه احساس می شود. قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد به بالای ۱۰۰ دلار رسید. و قیمت کنسانتره ۶۵ درصد به قیمت ۱۱۶ دلار رسید. با اینکه قیمت ها در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه کمی کاهش داشت. اما روند افزایشی قیمت سنگ آهن همچنان ادامه دارد.

انتظار کمبود سنگ آهن در ماه آتی نیز وجود دارد.

قیمت قراضه ترکیه روندی نزولی را از پایان ماه رمضان آغاز کرد. و با راکد بودن بازار این کشور و کشور های همسایه باعث کاهش قیمت ها و رقابت منفی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *