مطالب

انواع اتصالات فلزی چیست؟

اتصالات و شیرآلات

انواع اتصالات و شیرآلات

از آنجایی که بدون استفاده از اتصالات فلزی وصل کردن لوله ها به یکدیگر و شیرآلات امکان پذیر نمی باشد، در این مطلب به بررسی انواع اتصالات و شیرآلات و رابط می پردازیم. شرکت آهن یک تامین کننده انواع متعدد سایز های گوناگون انواع شیرآلات می باشد که روزانه به بروزرسانی لیست قیمت آنها می پردازد. علاوه بر آن در اینجا اطلاعاتی پیرامون انواع شیرآلات مورد نیاز ساختمان ها و کاربرد متعدد آن در اختیار شما قرار می دهیم تا در زمان خرید و نصب آنها به مشکل برنخورید.

در کل اتصالات یا fitting جهت متصل کردن لوله ها یا تبدیل، کاهش و افزایش قطر لوله و یا تقسیم مسیر جهت محتویات لوله در لوله کشی ها بکار گرفته می شود، که در روش های وصل آن ها می توان هم از قابلیت پیچی شکل آنها استفاده نمود و هم آنها را جوش داد که عموما در موقعیت های لوله کشی گازی برای جلوگیری از خطر نشت گاز آنها را جوش می دهند.

کاربرد اتصالات به منظور استفاده در پروژه های تاسیساتی ساختمانی الزامیست و در تعداد انبوه و جنس های لوله گالوانیزه، لوله درزدار و لوله بدون درز تولید و عرضه می گردند.

اتصالات و شیرآلات زانویی

گونه ای از اتصالات که ظاهرا فرمی خمیده یا در واقع شبیه به زانو است که به منظور تغییر مسیر حرکت مواد درون لوله نصب می گردد و از جنس های متعددی تولید و عرضه می شود.

زانویی کاهنده Reducing Elbow: زانویی کاهنده زمانی استفاده می شود که در مسیر لوله کشی با لوله هایی با قطر های متفاوت و نا همسان برخورد می کتیم، اینجاست که این نوع از اتصالات ادامه مسیر را حفظ می کنند. زانویی کاهنده میزان جوشکاری را به اندازه یک سوم کاهش می‌دهد.

اتصالات تبدیل

اغلب زمانی که می خواهیم لوله را به لوله ای با فرم و ابعاد دیگر متصل کنیم از این نوع از اتصالات استفاده می شود.

اتصالات سه راهی

همانطور که از نامش مشخص است این ابزار دارای سه راه خروجی می باشد که امکان تغییر مسیر به سه جهت گوناگون را به ما می دهد و کاربرد بسیار رایجی در لوله کشی ها دارد.

اتصالات سردنده

سردنده ها در یک سمت خود دنده دارند و سر دیگر را به وسیله جوش متثل می کنند. سردنده ها اغلب لوله مانیسمان و بدون درز هستند

رابط فلکسی بل

رابط های فلکسی بل با دو نوع روکش pvc و الاستومری موجود می باشد جهت خرید این نوع از رابط ها با ما تماس بگیرید. شرکت پایپ فلکس ، یکی از معتبر ترین تولید کننده های انواع رابط ها می باشد. که با شرکت آهن یک در زمینه خرید و فروش محصولات فولادی همکاری دارند.

جنس اتصالات و شیرآلات

شیرآلاتی که در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند از جنس سرب خشک یا آلیاژهای برنجی هستند و با روکش های مختلف ظاهری متفاوت پیدا کردند. سرب از نظر بهداشتی مناسب نیست و به مرور زمان دچار خوردگی خواهد شد. اگر شیرآلات سربی به خوبی آبکاری نشوند پس از مدتی به دلیل قرار گرفتن در معرض آب آلودگی های خطرناک ایجاد می کنند که برای سلامتی انسان خطر دارد.

یکی از نکاتی که در ساخت شیرآلات مورد توجه واقع می شود این است که در برابر آب تا دمای ۹۰ درجه سانتی گراد مقاومت داشته باشد و دچار خوردگی نشوند. علاوه بر آن تغییر در طعم و رنگ آب نشانه یک نقص و نقطه ضعف آن است و موجب رشد باکتری و در نهایت به خطر افتادن سلامت انسان است. در حال حاضر به دلیل بهداشتی نبودن فلز سرب اکثر کارخانجات تولید کننده شیرآلات از آلیاژ برنج برای ساخت این محصول استفاده می کنند.

انواع اتصالات و شیرآلات شامل دو نوع لوله درزدار  و لوله مانیسمان است. این لوله ها در انواع مختلفی مانند سه راهی فولادی ،زانویی فولادی ،سردنده فولادی ،تبدیل فولادی وکپ فولادی موجود می باشند. در میان انواع فولادی ،زانویی فولادی مصرف بیشتری خواهد داشت.

یکی از مناسبترین راه های تولید اتصالات در نظر گرفتن مواد، اندازه و شکل به علاوه استاندارد مورد نظر ،روش قالب و سمبه است که در این روش نوع فولادی اعم از زانویی فولادی سه راهی فولادی ،کپ و تبدیل های مساوی و نامساوی پس از گداخت کامل در کوره ها توسط یک سمبه با فشار بالا به اشکال مختلف که در بالا اشاره گردید تبدیل میگردند.

مزایای محصولات آهن یک

  1. مقاومت در برابر زنگ زدگی
  2. مقاومت در برابر خوردگی و مواد شیمیایی
  3. تحمل دما و فشار نسبت به محصولات و لوله های مشابه
  4. ایجاد نماهای مطلوب تر در فضاهای داخلی ساختمان در مقایسه با لوله های فولادیو شلنگ های لاستیکی

کاربرد محصولات آهن یک

  1. در صنعت خودرو:اگزوز سازی و …
  2. در نفت،گاز و پتروشیمی :کمپرسورها ، هیدرولیک و …
  3. صنعت کشتی سازی : STS و بخش های کمپرسورها،پمپ ها و…
  4. صنعت ریلی : شلنگ های ارتباطی فشار قوی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *