مطالب

انواع لوله آلیاژی

لوله آلیاژی

انواع لوله آلیاژی

آلیاژ یعنی فلزی که از ترکیب دو یا چند فلز پدید آمده است. برای مثال ، برنج ، آلیاژ و فلزی است که از ترکیب « مس » و « روی » به دست آمده است. این دو فلز را گداختـه و چنان به هم آمیخته اند که فلز دیگری به نام برنج به دست آمده است. گاهی آلیاژ از ترکیب فلزی با یک غیر فلز به دست می آید. مانند فولاد که ترکیبی از « آهن » و « کربن » است.در این متن درباره انواع لوله آلیاژی توضیحات مختصر و مفیدی بیان نمودیم.

اگر معنای لغوی واژه ی « آلیاژ » را بخواهید، باید برایتان بگویم که این لغت از یک واژه ی فرانسوی گرفته شده و معنایش ترکیب کردن است. همیشه به هنگام تهیه ی یک آلیاژ، اتم های مختلفی به هم می پیوندند. گاهی این پیوند و ترکیب به طور کامل صورت می گیرد ، مانند آلیاژ برنج ؛ و گاهی به طور قسمتی مانند آلیاژ فولاد.

لوله آلیاژی

لوله آلیاژی در سیستم لوله کشی صنعتی برای سیستم های با دمای بیش از C °۴۰۰ مورد استفاده قرار می گیرد. موارد کاربرد و تنوع جنس لوله آلیاژی عبارت است از:

  • الف) A335-P11 :
    برای محدوده دمایی C °۴۰۰ تا C ° ۴۷۰
  • ب) A335-P22 :
    برای محدوده دمایی C ° ۴۸۰ تا C ° ۵۵۰ ( هدرهای اصلی بخار )
  • پ) A335-P91 :
    برای محدوده دمایی بالاتر از C ° ۵۰۰
  • ت) A335-P92 :
    برای محدوده دمایی بالاتر از C ° ۵۶۰

لوله آلیاژی متداول شامل لوله های کاپر نیکل و آدمیرال برس می باشد که در صنایع مختلفی کاربرد دارند. از جمله کاربردهای لوله های آلیاژی در صنایع نفت و نیروگاه می باشد.

مزایای لوله های کاپر نیکل

افزودن نیکل به مس باعث بهبود در استحکام ، دوام و همچنین مقاومت به خوردگی سایشی و حبابی در اکثر آبهای آلوده و شور خواهد شد. آلیاژ کاپر نیکل همچنین نسبت به خوردگی تنشی SCC و خوردگی خستگی مقاومت عالی نشان می دهد.

خاصیت آنتی فولینگ ( ممانعت از تجمع جلبک های ا میکرو ارگانیسم ها بر روی سطوح ) این آلیاژ ، ماده ایدآلی را برای کاربرد در محیط های آبی و شیمیایی به خصوص در بدنه کشتی ها فراهم آورده است. لوله های کاپرنیکل همچنین در مبدل های حرارتی و کندانسور ها و خطوط لوله های هیدرولیک و همچنین تصفیه کننده های آب دریا کاربرد فراوانی دارد. مشخصات ابعادی لوله های آلیاژی ، شامل قطر خارجی و ضخامت می باشد. دامنه ابعادی قابل تولید برای لوله آلیاژی شامل ۱*۸ تا ۳.۷۵*۷۵ می باشد.

لوله آلیاژی و میلیمتری ضخیم متداول

برخی از لوله های آلیاژی که در بازار هم متداول می باشند و بسیار پرفروش هستند . از جمله لوله های آلیاژی آتشخوار و لوله های آلیاژی مانیسمان لوله آلیاژی میباشد که دارای استاندارد های مختلفی میباشند و انواع کشور ها بر اساس استاندارد های خود این لوله ها را تولید می کنند از جمله انواع لوله های الیاژی شامل : A106 / ST35 / A333 / A335 / ST52 میباشد که لوله آتشخوار در سایز های استاندارد ساخته میشوند و کشور هایی همچون :آلمان و اوکراین و روسیه و چین و دیگر کشور ها این لوله ها را میسازند .

ویژگی ها و کاربرد لوله آلیاژی و میلیمتری ضخیم

لوله آلیاژی و میلیمتری ضخیم A335 تا P11 دارای تحمل دمای بالایی هستند و در مقابل دماهای ۴۰۰ تا ۴۷۰ درجه مقاومت دارند اما در لوله آلیاژی و میلیمتری ضخیم در محدوده A335 تا P22 میزان مقومت در برابر حرارت بالا رفته است و لوله آلیاژی و میلیمتری ضخیم توانایی پایداری در مقابل درجه حرارت های بین ۵۵۰ تا ۴۸۰ را دارا میباشند و لوله آلیاژی و میلیمتری ضخیم که دارای استاندارد های A335 تا P92 هستند تا ۵۶۰ درجه حرارت را میتوانند مقاومت از خود نشان دهند و میتوان گفت که بالاترین میزان مقاومت را دارا میباشند.

از جمله کاربرد های متدوال این نوع لوله برای ساخت دیگ های بخار مبدل حرارتی و منبع هایی که تحت فشار هستند میباشد و در هر منبعی که تحت حرارت های بالا و فشار بالا باشند از این لوله های آلیاژی استفاده میشود.

لوله آلیاژی مانسیمان

لوله های مانیسمان ساخت امریکا هم دارای کیفیت بسیار بالایی هستند که دارای شناسنامه های معتبر نیز میباشند و کشور هایی شامل : ارژانتین و ایتالیا و آسپانیا و المان و اوکراین و روسیه و چین نیز از سازنده های لوله های الیاژی مانیسمان هستند . همچنین لوله مانیسمان ST52 که در واقع ST نشان دهنده ی استاندارد این نوع لوله می باشد را میتوانیم به شما عزیزان ارائه دهیم. این استاندارد از جمله بهترین و با کیفیت ترین استاندارد های لوله های آلیاژی مانیسمان میباشد. همچنین لوله های مانیسمان CK نیز که ساخت کشور های روسیه و اروپایی میباشند نیز عرضه می شود که تمامی اقلام دارای شناسنامه های معتبر میباشند.

انواع لوله آتشخوار

  • لوله آتشخوار با استاندارد ST35.8 DIN 17175 با شماره مواد ۱.۰۳۰۵ :

لوله آتشخوار بخاطر ترکیب ۱۷ تا ۱۹ صدم درصد عنصرکربن C و مقدار ۵۵ تا ۸۰ صدم درصد عنصر منگنز MN ٬ علاوه برخاصیت تبادل حرارت مناسب دارای توان تحمل تا ۵۸۵ درجه حرارت غیر مستقیم همراه با عبور مایعات ازداخل مثل ( دیگ بخار واتر تیوب یا دیگ روغن داغ ) ویا عبور مایعات ازروی سطح لوله مثل ( دیگ بخار یا دیگ آبگرم ) می باشد و تحمل فشار تا ۲۵ باررادارد ٬ همچنین این ترکیب دارای خاصیت خم زدن تا زاویه ۹۰ درجه را داراست و از خواص دیگر آن بخاطر دارا بودن کربن پایین قابلیت نرمش در برش کردن و باز کردن دهانه لوله ( بوسیله ابزاروالس) تا ۵ میلیمتر را داراد.

  • لوله آتشخوار با استاندارد ST45.8 DIN 17175 & DIN 2448 باشماره مواد ۱.۰۴۰۵

این آلیاژ بخاطر ترکیب ۲۰ تا ۲۲ صدم درصد عنصرکربن C و مقدار ۵۵ تا ۶۵ صدم درصد عنصر منگنز MN ٬ دارای خاصیت تبادل حرارت مناسب و توان تحمل تا ۵۳۵درجه حرارت غیر مستقیم همراه با عبور مایعات ازداخل مثل ( دیگ بخار واتر تیوب یا دیگ روغن داغ ) و یا عبور مایعات در سطح لوله مثل (دیگ بخار یا دیگ آبگرم) رادارد. و تحمل فشار تا۳۰ بار را دارد .

  • لوله آتشخوار با استاندارد ASME SA 192 DIN 17175 باشماره مواد ۱.۰۳۰۵

این آلیاژ بخاطر ترکیب ۱۸ تا ۲۰ صدم درصد عنصرکربن C و مقدار ۴۵ تا ۷۰ صدم درصد عنصر منگنز MN ٬ حاوی خاصیت تبادل حرارت مناسب و توان تحمل تا ۵۵۰ درجه حرارت غیر مستقیم همراه با عبور مایعات ازداخل مثل ( دیگ بخار واتر تیوب یا دیگ روغن داغ ) ویا عبور مایعات ازروی سطح لوله مثل ( دیگ بخار یا دیگ آبگرم ) می باشد و تحمل فشار تا ۲۷ باررادارد ٬ همچنین دارای نرمش نسبتا متعارف در برش کردن می باشد .

  • لوله آتشخوار با استاندارد ASTM A179 Boiler Tube باشماره مواد ۱.۰۳۰۵

این آلیاژ بخاطر ترکیب ۱۶ تا ۱۸ صدم درصد عنصرکربن C و مقدار ۵۰ تا ۷۰ صدم درصد عنصر منگنز MN ( Heat exchanger tube & Hight Pressure Tube ) بیشترین کاربرد آن در مبدلهای حرارتی است و دارای خاصیت تبادل حرارت مناسب با توان تحمل تا ۵۳۰ درجه حرارت مایعات درحین عبور ازداخل لوله وتحمل فشار تا۱۵ باررادارد,

همچنین این ترکیب بخاطر دارا بودن درصدکربن نسبتا پایین دارای خاصیت خم زدن تا زاویه ۱۸۰ درجه رادر دهانه ۱۰ سانتیمتر به بالا را داشته واز خواص دیگر آن قابلیت نرمش در برش کردن نیز میباشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *