مطالب

بررسی ساختار تیرآهن های بال پهن

تیر آهن بال پهن

بررسی ساختار تیرآهن های بال پهن

 تیرآهن ها یکی از مصالح ساخته شده از فلزات (ورق های فلزی) هستند. این محصول در ساخت و ساز انواع سازه ها و ساختمان ها کاربرد خواهد داشت. اسکلت فلزی، معماری مرسومی است که برای ساخت و ساز سازه های مختلف در ایران و بسیاری از نقاط دیگر دنیا مرسوم است. 

انواع مختلفی از تیرآهن ها ساخته شده است که از لحاظ وزن و هم چنین فرم و ابعادی که دارند، دسته بندی خواهند شد. در این مقاله قصد داریم تا با یکی از انواع تیرآهن ها که به تیرآهن های بال پهن یا هاش معروف است، صحبت کنیم و ساختار این مدل را مورد بررسی قرار دهیم.

مقایسه ساختار تیرآهن معمولی با نوع هاش

هر تیرآهنی در ساختار خود، دو بخش دارد. یکی جان یا web و دیگری بال یا flange نام دارند. تیرآهن ها بر اساس فرم و طرحی که بر روی جان و بال آن ها وجود دارد، به انواع مختلفی تقسیم می شوند. به عنوان مثال، تیرآهن های هاش، لانه زنبوری (جان دارای حفره هایی به شکل لانه های زنبور است.) و … از جمله مدل های تیرآهن خواهد بود.

نوع هاش، ساختاری شبیه به حرف اچ دارند. به این صورت که دو تا خط عمودی حرف اچ، حکم بال های تیرآهن را داشته و خط اتصال آن، در حقیقت جان تیرآهن به شمار می آید.

همان طور که گفتیم بر اساس ظاهر و فرم بال ها، تیرآهن ها انواع مختلفی خواهند داشت. تیرآهن های معمولی، بال های کوچک تری نسبت به انواع هاش خواهد داشت. به عبارت دیگر، در نوع هاش، ابعاد بال و جان تقریبا یکسان خواهد بود. وجود بال های بلندتر در ساختار  هاش سبب می شود تا مقاومت این مدل از تیرآهن ها در برابر خمش و تحمل بار،‌افزایش یابد. همین امر سبب کاربرد تیرآهن های هاش برای موارد سنگین تر می شود.

تفاوت دیگری که از ساختار تیرآهن های معمولی و  نوع هاش ایجاد می شود، کاربرد تیرآهن های معمولی برای طول ۳۰ متر است. این در حالی است که از نوع هاش تا طول ۱۰۰ متر نیز می توان استفاده نمود.

نام گذاری و متریال تیرآهن بال پهن

تیرآهن های بال پهن به دلیل داشتن بال های پهن به نسبت نوع معمولی، به این نام، شناخته می شوند. این تیرآهن را اگر از زاویهٔ سطح مقطع نگاه کنیم، فرمی شبیه به حرف اچ (H) انگلیسی دارد. و به همین جهت به تیرآهن های H نیز معروف اند. هم چنین این نوع تیرآهن را با نام IPB نیز می شناسند.

هر محصولی، برای تولید شدن نیاز به یک سری مواد خام و متریال خواهد داشت. این متریال توسط فرایندهای متعدد می توانند به محصولات مورد نظر تبدیل شوند. متریالی که برای ساخت و تولید این مدل از تیرآهن ها استفاده می شود، ورق های فولادی ساخته شده از فولاد با گریدهای st 37 و st 44 و هم چنین st 52 می باشد. که انواع st 44 آن متداول تر خواهند بود.

استاندارد تیرآهن بال پهن

استانداردها، بایدها و نبایدها و شرایطی هستند که به منظور تولید یک محصول با کیفیت و قابل قبول، طراحی و تنظیم می شوند. محصولاتی که بر طبق یک استاندارد، ساخته می شوند، محصولاتی با کیفیت و قابل قبول خواهند بود. نکتهٔ دیگر در خصوص محصولات استاندارد، قابلیت استفاده از آن ها در یک سیستم خواهد بود.

اگر سیستم را مانند یک پازل در نظر بگیرید، قطعات پازل هر کدام از اجزای سیستم خواهند بود. همان طور که قطعات پازل به لحاظ موقعیتی که دارند، برش مخصوصی می خورند و بر روی آن بخشی از طرح منقوش می شود، اجزای سیستم نیز به لحاظ محل قرارگیری و نیز عملکردی که دارند، طراحی و تولید خواهند شد.

حال اگر این اجزا بر طبق استاندارد طراحی و تولید شوند، به آسانی در محل مشخص شده، جای می گیرند. اما طراحی غیر استاندارد آن، مستلزم استفاده از سایر تجهیزات متفاوت خواهد بود. و این امر سبب اختلال و دشواری در عملکرد سیستم خواهد شد. برای تولید تیرآهن های هاش یا همان انواع بال پهن، از استاندارد DIN 1025 استفاده می شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *