مطالب

مقایسه تیرآهن و تیر ساختمانی

تیرآهن

مقایسه تیرآهن و تیر ساختمانی

تیرآهن ها به عنوان یک محور در ساخت و سازها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. تیرآهن یک ساختار افقی شکل می باشد که جنسش از آهن می باشد.معمولا این محصول در ساخت پل ها استفاده زیادی می شود که در ادامه متن به کاربرد های بیشتر این تیرآهن ها اشاره خواهیم کرد.ستون های فولادی کوچک به روش نورد شکل می گیرند.

شما ممکن است کلمات “تیرآهن” و “تیرهای ساختمانی” را شنیده باشید، اما تفاوت های مهم این دو ، یکدیگر را از هم جدا می کنند.درک اینکه چگونه یک تیرآهن با یک تیر ساختمانی متفاوت است، مهارت لازم برای هر سازنده، مهندس یا کارگر ساختمانی است.

تیرآهن ها از یک ساختار در ساخت و ساز پشتیبانی می کند و  تیرهای کوچکتر را حمایت می کنند.همه ستون ها از تیرهای کوچک تر ساخته شده اند، اما تیرهای کوچکتر به عنوان تیرآهن مورد استفاده قرار نمیگیرد.

در اینجا نگاهی به تفاوت های اساسی میان این دو عنصر می بینیم.تفاوت اصلی بین یک تیرآهن و یک تیر ساختمانی، اندازه و سایز است.

به طور کلی، کارگران در صنعت ساخت و ساز به ستون های بزرگ به عنوان تیرآهن اشاره می کنند. در واقع هیچ محدودیتی برای اندازه های عرض، طول و یا وزن وجود ندارد که تصمیم بگیریم که این محصولات در واقع چه زمانی به عنوان یک تیرآهن استفاده می شود. در عوض، سازندگان عمدتا به چگونگی استفاده از این جزء نگاه می کنند.اگر این محصول به عنوان پشتیبانی اصلی در یک ساختار دیده شود،

این یک تیرآهن است، نه یک تیر ساختمانی .اما اگر از لحاظ  ساختاری کوچکتر باشد، یک تیر ساختمانی است.به عنوان مثال،  ساختاری که در ساخت  یک پل مورد استفاده قرار میگیرد  به طور معمول تیرآهن می باشند، در حالی که ستون های  کوچکتر که در ساخت یک خانه مسکونی استفاده می شود ، پروفیل های ساختمانی می باشند .اکثر این سازه هایی که در ساخت پل مورد استفاده قرار می گیرند به دلیل سایز آنهاست.

انواع تیر آهن

هیچ تفاوتی میان نحوه رفتار تیرآهن های بزرگ و تیرهای  ساخت و ساز وجود ندارد.هر دو در برابر نیروهای خارجی مقاوم هستند .تیرآهن های اصلی از تیرهای کوچک محافظت می کنند .مانند تیرهای ساختمانی، تیرآهن ها دارای مقطع عرضی I شکل هستند که از دو  فلنج برای تحمل بار  و حالتهای  شبکه ای برای ایجاد ثبات است.در طول یک پروژه ساختمان، شما اغلب نیاز به تیر و ستون دارید.

انواع تیرها در ساخت و ساز

  1. تیر اصلی
  2. تیر فرعی
  3. تیر کلاف

تیراصلی

تیری افقی که به ستون­ ها متصل است (با اتصال ساده یا اتصال برشی). عملکرد سازه‌ای این نوع از تیرها به گونه‌ای است که بار را از تیر فرعی (در صورت وجود) به ستون­‌ها منتقل می‌کند.

تیرفرعی

تیری افقی که به تیرهای اصلی متصل است (با اتصال ساده یا اتصال برشی). عملکرد سازه‌ای این نوع از تیرها به گونه‌ای است که بار را به تیر اصلی منتقل می­‌کند و به صورت مستقیم به ستون‌ها متصل نیست.

تیرکلاف

تیری افقی که متصل به دو تیر عرضی در سقف یا خرپای سقف است. عملکرد سازه‌ای این نوع از تیرها به گونه‌ای است که تیر، بار تیر عرضی را به ستون سازه منتقل می‌­کند. عموماً در خرپای سقف به کار برده می‌شود.

تیرآهن IPB وINP

تیرآهنIPB وINP که در اینجا در مورد تیرآهن INP صحبت میشود.

تیرآهن INP

تیرآهن INP (مقطع I شکل باریک ) دارای مقاطع مختلفی است که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

INP 80, INP 100, INP 120, INP 140, INP 160, INP 180, INP 200, INP 220, INP 240, INP 260, INP 280, INP 300, INP 320, INP 340, INP 360, INP 400, INP 450, INP 500, INP 550,

اندازه و ابعاد تیرآهن INP بر اساس نوع آن ها

  1. ارتفاع بال            با حرف h مشخص می شود
  2. ضخامت جان        یا حرف ts مشخص می شود
  3. عرض بال           با حرف b مشخص می شود
  4. ضخامت بال         با حرف tg مشخص می شود
  5. سطح مقطع          با حرف A مشخص می شود
  6. وزن هر متر        با حرف G مشخص می شود

برای مثال ابعاد تیرآهن INP120 برابر است با:

h= 120mm / ts= 5.1mm / b= 58mm / tg= 7.7mm / A= 14.2cm2 / G=11.1 kg/m

شکل ظاهری تیرآهن INP

تیرآهن I شکل که ضخامت بال آنها با فاصله گرفتن از جان تیرآهن کاهش می‌یابد که این استاندارد کارخانجات روسیه و چین می‌باشد.

لازم بذکر است مقاومت و باربری یک سایز تیرآهن INPکمتر از نوع IPE بوده و همچنین قیمت آن نیز ارزانتر میباشد.

تیرآهن INP در صنایع مختلفی همچون صنعت ساختمان، پل سازی، اسکله سازی، سدسازی، برج سازی و صنایع مشابه کاربرد و استفاده ی فراوانی دارد.

تیرآهن IPB (مقطع I شکل عریض )

تیرآهنIPB وINP که در اینجا در مورد تیرآهن IPB صحبت میشود.

تیرآهن IPB دارای مقاطع مختلفی است که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

IPB 80, IPB 100, IPB 120, IPB 140, IPEB 160 , IPEB 180,IPEB 200, IPEB 220, IPB 240,

IPB 260 IPB 280, IPB 300,IPB 320, IPB 340, IPB 360 , IPB 400 , IPB 450 , IPB 500,

IPB 600, IPB 650, IPB 700 , IPB 800 , IPB 900, IPB 1000, IPB 550 ,

تیرآهن IPB

تیرآهن H یا تیر آهن‌های عریض که در آنها طول بال‌ها نسبت به تیرآهن‌های IPE افزایش یافته است.

نکته: علامت V نشان دهنده سنگین بودن و علامت L نشان دهنده سبک بودن تیرآهن می‌باشد. به عنوان مثال IPBV نشان دهنده تیرآهن عریض سنگین و IPBL نشان دهنده تیرآهن عریض سبک می‌باشد.

تیرآهن IPB در صنایع مختلفی همچون صنعت ساختمان، پل سازی، اسکله سازی، سدسازی، برج سازی و صنایع مشابه کاربرد و استفاده ی فراوانی دارد.

اندازه و ابعاد تیرآهن IPB بر اساس ابعاد

  1. ارتفاع بال            با حرف h مشخص می شود
  2. ضخامت جان        یا حرف ts مشخص می شود
  3. عرض بال           با حرف b مشخص می شود
  4. ضخامت بال         با حرف tg مشخص می شود
  5. سطح مقطع          با حرف A مشخص می شود
  6. وزن هر متر        با حرف G مشخص می شود

 

برای مثال ابعاد تیرآهن IPB120 برابر است با:

h= 120mm / ts= 6.5mm / b= 120mm / tg= 11mm / A= 34.0cm2 / G= 26.7 kg/m

جان تیرآهن

اگر از سطح مقطع تیرآهن به آن نگاه کنیم دو ورق که به صورت افقی در بالا و پایین تیر قرار گرفته اند بال و ورق ضخیمی که در بین این دو مقطع به صورت عمودی قرار گرفته است را جان می گوییم.

تفاوت هایی در ساختار هاش و تیر I وجود دارد که این تفاوت ها سبب اختلاف در نوع کاربرد آنها در صنعت خواهد گردید. هر دو نوع این تیراهن عناوین خود را از هند گرفته اند و بر مبنای سطح مقطع شان نام گذاری شده اند و امروزه در کل جهان کاربرد وسیعی دارند.

در حالی که هر دونوع تیرآهن برای بخش های مختلف ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند و هر دوی انها داری بالهای بالا و پایین هستند اما تنها تفاوت ساختاری انها در بالهایشان است. در تیرآهن I بالاها دارای عرض کمتری بوده و فاصله لبه های بال تا انتها در محل تلاقی با جان نسبتا کوتاه است؛ اما در تیرآهن بال پهن هاش این فاصله بیشتر است.

مزایای تیرآهن هاش نسبت به تیرآهن I

تیرآهن هاش از نوع سنگین بوده و نسبت به هاش HEA بالها دارای ضخامت بیشتری می باشند. در هنگام استفاده در طول های بلند، تیرآهن هاش نسبت به تیراهن I کاربرد بیشتری داشته زیرا می توان آنها را در اندازه های متنوعی ساخت. تیرآهن هاش برای طول های ۱۰۰ متر نیز کاربرد دارد اما تیرآهن نوع I تا طول ۳۰ متر کاربرد دارد.

به دلیل مقاومت بالای جان هاش در برابر نیروهای برشی و استحکام بالها در برابر خمش های لحظه ای، کاربرد عمده ای را نسبت به تیراهن I دارند. این نوع تیرها دربرابر نیروهای خمشی و برشی بسیار کارامدتر از انواع مشابه رفتار می نمایند. این به دلیل آن است که در تیر I پهنای بال از عمق یا ارتفاع تیر کمتر است اما در هاش پهنای بال با ارتفاع تیر برابر است.

همچنین به دلیل بزرگ تر بودن سطح مقطع تیرآهن های بال پهن هاش از آنها می توان به عنوان ستون و یا تکیه گاه عمودی استفاده نمود. هنگامی که تیر فولادی تحت فشار قرار می گیرد تنش آن نسبت به سطح مقطعش کاهش می یابد. بنابر این با زیادتر بودن سطح مقطع هاش نسبت به تیرآهن I تنش کمتری را تحمل کرده و گزینه ایده آلی برای ستون های محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *