مطالب

انواع ورق فلزی

انواع ورق فلزی

امروزه ورق های فلزی در صنعت کاربرد وسیعی دارد و اکثر محصولات فلزی از انواع ورق ها تولید شده اند. با پیشرفت تکنولوژی ورق ها در انواع مختلف فرم و رنگ متنوع با توجه به کاربرد آن ساخته می شوند. و هر کدام را در بخش مختلفی بکار می برند. ورق فلزی در ساخت و ساز به صورت دلخواه جوش داده می شود و دارای استحکام بسیار بالا و مقاومت در برابر سایش است.

این ورق ها در ساخت و ساز نقش بسیار مهمی دارند و باید از استحکام فوق العاده ای برخوردار باشند. شرکت معتبر آهن یک قادر به تامین انواع مختلف و طیف گسترده ای از ورق های سرد و گرم نورد می باشد. انواع ورق فولادی مشخصات فیزیکی و ساختار ویژه ای دارند و هرکدام از این ساختار ها متناسب با کاربرد آن دارد.

ورق‌کاری

به فرآیندی که طی آن ورق ها را فرم می دهند اطلاق می‌شود. به منظور انجام این فرآیند از روش های متفاوتی استفاده می شود. از جمله این روش ها می توان به خمکاری، برش کاری، کشش عمیق، مونتاژ ورق ، فرایند جوش یا اتصال اشاره نمود.

کاربرد ورق فلزی در صنعت

امروز ورق فلز دارای زمینه های کاربردی متعددی است. بدون لزوم تحقق آن، این یک تکنولوژی صنعتی است که ما هر روز با آن روبرو می شویم. در حقیقت، ورق فلز در صنایع خودرو حضور دارد، جایی که به خصوص برای ساختن بدنه خودرو یا چرخ های چرخ استفاده می شود. به طور مشابه، این بخشی جدایی ناپذیر از بسیاری از دستگاه های مانند کامپیوتر، ماشین لباسشویی، و غیره است. علاوه بر این، قوطی های مشهور ما نیز از ورق فلز ساخته شده اند.

فلزی که به شکل نازک شکل گرفته است ورق فلز نامیده می شود و کاربرد زیادی در صنایع ساخت و ساز دارد. بسیاری از فلزات می توانند به فلز ورق، از جمله تیتانیوم، آلومینیوم، برنج و مس تبدیل شوند. هر استفاده برای ورق فلز نیاز به یک ضخامت خاص یا اندازه گیری.

ورق فلز در بدن خودرو و کامیون (کامیون)، بدنه و بالشتی هواپیما، جداول پزشکی، سقف برای ساختمان ها (معماری) و بسیاری از کاربردهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع ورق فلزی

ورق فلز در انواع فلزات مختلف و ضخامت موجود است. از  جمله جنس های ورق فلز می توان این موارد را ذکر کرد: آلومینیوم، برنج، مس، فولاد، تیتانیوم، قلع و فولاد ضد زنگ. 

ورق فلز یک فرایند صنعتی است که از مناطق بسیار بزرگ پوشش می گیرد. بنابراین، نوع ورق فلز مورد استفاده می تواند متفاوت باشد. سه سطح ضخامت ورق وجود دارد:

  • ورق های نازک معمولا در نوار ها ساخته می شوند و ضخامت کمتر از ۳ میلی متر دارند.
  • کسانی که بین ضخامت ۳ و ۸ میلیمتر هستند، صفحات ورق خوانده میشوند که به معنی بشقاب ورق فلز است.
  • در نهایت، ضخیم ترین می تواند تا ۳۰۰ میلی متر برسد.

نورد کاری

نورد یا Rolling یکی از روش‌های شکل‌دهی مواد فلزی، پلیمری و … است. نورد یکی از مهمترین فرآیندهای تولید در دنیای مدرن است، . بخش عمده ای از تمامی محصولات فلزی که امروزه تولید می شوند، مرحله نورد فلز را طی می کنند. فرایند نورد شامل عبور دادن ماده از میان دو غلتک می شود.

  • روش نورد گرم: در این روش فلز را با حرارت بالا ( در دمای بالاتر ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد ) گرم کرده و به ضخامت دلخواه می رسانند.
  • روش نورد سرد: روش نورد سرد در دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد انجام می شود  و با اعمال فشار بالا ضخامت ورق را کم می کنند.

روش های برش ورق فلزی

  • برش واترجت
  • برش لیزری
  • برش پلاسما
  • Oxy-fuel، Plasma، Laser یا Waterjet
  • برش Oxy-Fuel

بنابراین سازندگان یا مراکز خدمات فولادی که نیاز به برش طیف وسیعی از مواد دارند، اغلب با ماشین آلات مجهز به دو یا چند فرایند برش کار می کنند. چند بار تنها راه برای فهمیدن اینکه چه فرایندی برای یک قسمت خاص مطلوب است، این است که آن را به روش های مختلفی امتحان کنید و ببینید کدام یک از بهترین ها کار می کند.

اندازه ورق های فلزی

  • فویل فلزی یک ورق بسیار نازک از فلز است که مسطح با چکش یا نورد است. فویل های فلزی می توانند از هر نوع فلز ساخته شوند، اگرچه فویل هایی که بیشتر یافت می شود فویل آلومینیومی و فویل طلا هستند. فویل آلومینیومی معمولا ضخامت ۰.۳mm دارد، هرچند هر ورق فلز با ضخامت کمتر از ۰.۲mm فویل است.
  • ورق فلز هر فلزی ضخیم تر از یک فویل و نازک تر از ۶ میلی متر ضخامت ورق فلزی است. ورق فلز اغلب برای ساخت سازه هایی که نیازی به دوام ندارند استفاده می شود. همچنین غالبا موجب افزایش وزن و افزایش وزن می شود. Corrugation برداشتن فلزی در فواصل منظم برای تشکیل خمیدگی است و الماس اضافه کردن رشته های الماس است که ساختار را به فلز اضافه می کند.
  • ریخته گری یا ریخته گری مستمر به  اسلب گرم می شود، این ساختارهای اولیه برای ایجاد طیف وسیعی از فرم های تولید شده است. بلوم معمولا یک مقطع مربع بزرگتر از ۶×۶ اینچ دارد. صفحات مستطیل شکل هستند و معمولا بیشتر از ۱۰ اینچ عرض و بیش از ۱.۵ اینچ ضخامت دارند. رولینگ اغلب، (به ویژه در مورد تبدیل یک شمشیر یا ریخته گری مداوم)، داغ انجام می شود.

ویژگی های ورق فولادی

کار ورق فولادی، دقت زیادی را نیاز دارد و بنابراین نیاز به یک نیروی کار ماهرانه دارد. این روند همچنان رشد می کند. در واقع، علاوه بر تولید سنتی، محصولاتی تولید شده از آلیاژهای سبک و در عین حال بسیار مقاوم ارائه می شود.
اگر چه این یک فرایند فنی است که برای سال ها استفاده می شود، صنعت ورق فلز در تکامل مداوم است. استفاده از این بخش صنعتی در حال حاضر اجتناب ناپذیر است و پیشرفت تکنیکی در حال حاضر، ساخت و ساز محصولات نهایی را بسیار دقیق تر و مقاوم تر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *