مطالب

استاندارد های جهانی فلنج

انواع فلنج

استاندارد های جهانی فلنج

استاندارد های مختلفی از فلنج در جهان وجود دارد. برای اینکه کارکرد و قابلیت تعویض آن برای کاربر آسان باشد ابعاد آن به صورت کاملا استاندارد طراحی شده است. استانداردهای جهانی مشترک عبارتند از :  ASA/ASME (ایالات متحده آمریکا) ، DIN،PN (اروپایی) ، BS10 (انگلیسی ، استرالیا ) و KS/JIS (ژاپنی/کره ای) . در ایالات متحده آمریکا ANSI متوقف شد .

تولید B16.5 در سال ۱۹۹۶ می باشد و دارای استاندارد ASME B16.5 می باشد. این فلنج ها در بیشتر موارد قابل تعویض هستند زیرا اکثر استانداردهای محلی، مطابق با استانداردهای ایزو می باشند.

اما بعضی از استانداردهای محلی هنوز هم متفاوتند (مثلا فلنج  ASME جایگزین  ISO نخواهد شد). علاوه بر این، بسیاری از فلنج ها در هر استاندارد به “کلاس های فشار” تقسیم می شوند. که اجازه می دهد فلنج ها بتوانند رتبه های مختلف فشار را در اختیار بگیرند. باز هم اینها به طور کلی قابل تعویض نیستند (به عنوان مثال ASME 150 با ASME 300 جایگزین نخواهد شد).

این کلاس های فشار نیز دارای رتبه های مختلف فشار و درجه حرارت برای مواد مختلف هستند. کلاس های فشار منحصر به فرد برای عملیات لوله کشی نیز می تواند در یک فرایند کارخانه یا ایستگاه تولید برق توسعه یابد. این فرایند ممکن است برای پیمانکار شرکت ، ساخت و ساز (EPC) یا مالک کارخانه  منحصر بفرد باشد. کلاس فشار ASME برای فلنج Flat-Face Class 125 و Class 250 است. فلنج نیز به ابعاد استاندارد ساخته می شوند و معمولا” مسطح”، “لبه دار”، “شیاردار ” یا “حلقه ای” هستند.طرح های دیگر فلنج کور ، (روکار) ، (سیاه تو پیچ) ، فلنج گلودار ، (دنده ای) و (توپیچ گالوانیزه ) می باشد

استاندارد ASME در آمریکا

فلنج های لوله ای که به استانداردهای ASME B16.5 یا ASME B16.47 و MSS SP-44 شناخته شده اند.آنها معمولا از مواد مصنوعی ساخته شده و دارای سطوح ماشینکاری هستند. ASME B16.5 به اندازه لوله های اسمی (NPS) از ½ “تا ۲۴” اشاره می کند.

B16.47 NPS ها را از ۲۶ به ۶۰ پوشش می دهد.  مشخصات فلنج ها را به کلاس های: ۱۵۰، ۳۰۰، ۴۰۰، ۶۰۰، ۹۰۰، ۱۵۰۰ و ۲۵۰۰ برای B16.5 تعریف می کند و B16.47 فلنج های

آن را به دسته های فشار ۷۵، ۱۵۰، ۳۰۰، ۴۰۰، ۶۰۰، ۹۰۰ تعریف می کند. با این حال این کلاس ها با حداکثر فشار در Psi مطابقت ندارد. در عوض فشار حداکثر به ماده فلنج و درجه حرارت بستگی دارد.به عنوان مثال، حداکثر فشار برای یک فلنج Class 150 285 پیکسل است و برای یک Class 300 Flange 740 ps هر دو برای فولاد کربن ASTM A105 و دمای کمتر از ۱۰۰F  است. نوع واشر و نوع پیچ به طور کلی توسط استاندارد (ها) مشخص می شود.این فلنج ها توسط کدهای لوله ASME از قبیل ASME B31.1 Power Piping و ASME B31.3 Process Piping به رسمیت شناخته شده است.

ابعاد اروپایی EN / DIN

اکثر کشورهای اروپایی عموما فلنج ها را مطابق استاندارد DIN EN 1092-1 (فلنج های ضد زنگ و فولادی جعلی) نصب می کنند.

Design According to EN Type According to DIN
Weld Neck Flange Type 11 DIN 2627 – DIN 2638
Blind Flange Type 05 DIN 2527
Threaded Flange Type 12 DIN 2558, DIN 2565 – DIN 2569
Flat Flange Type 01 DIN 2573, DIN 2576
Lapped Flange Type 02 & Type 04 DIN 2641, DIN 2642, DIN 2655, DIN 2656

شبیه به فلنج  ASME، فلنج EN1092-1  که فولادی و ضد زنگ می باشد، دارای چندین طرح های مختلف می باشد. با توجه به اشکال اروپایی ، شکل های مختلف نشان داده می شود:

شبیه به فلنج  ASME، فلنج EN1092-1  که فولادی و ضد زنگ می باشد، دارای چندین طرح های مختلف می باشد. با توجه به اشکال اروپایی ، شکل های مختلف نشان داده می شود:

Form: types of Contact Faces DIN EN 1092-1
Without Raised Face Form A
Raised Face (Rz = 160 Mechanical Turned) Form B1
Raised Face ( Rz = 40 Mechanical Turned) Form B1
Raised Face (Rz = 16 Mechanical Turned) Form B2
Tongue According to DIN2512 Form C
Groove According to DIN 2512 Form D
Male According to DIN 2513 Form E
Female According to DIN 2513 Form F
Female According to DIN 2514 Form G
Male According to DIN 2514 Form H

ابعاد فلنج در کشورهای دیگر

فلنج در سایر نقاط جهان بر اساس استانداردهای ISO  تولید می شود که استانداردهای محلی از جمله DIN، BS …. هم تراز شده اند.

ویژگی فلنج فشار بالا

فلنج برای لوله گذاری یا تجهیزات متصل به فشار بیش از ۱۰MPa برای فلنج فشار بالا. بنابراین، ویژگی های فلنج فشار بالا چیست؟

 

۱-عملکرد خمش: تعداد زیادی از آزمون ها نشان می دهد که فلنج در مقاومت در برابر بار خم بزرگ، نشت و یا سست نخواهد شد، آزمون واقعی: مشخصات DN15 جوش بالا فلنج فشار بالا در لوله از طریق بسیاری از خم سرد، اتصال فلنج فشار بدون نشت، و پیچ و مهره شل نیست.

 

۲-مقاومت فشاری: کاربرد لوله های معمولی، فلنج فشار بالا تحت فشار فشرده سازی بیش از حد قرار نخواهد گرفت؛ در بارهای فشرده سازی بالاتر، حداکثر بار بر روی فلنج فشار بالا توسط قدرت نهایی لوله تعیین می شود.

 

۳-حالت آب بندی: هسته فلنج فشار بالا منحصر به فرد است، فلز به فلز مهر و موم جدید است، که با توجه به حلقه مهر و موم از مهر و موم (بازوی T شکل) از تغییر شکل الاستیک شکل مهر و موم، مهر و موم سخت است، و سپس استفاده از بخش آستین، مجموعه کارت، مهر و موم مهر و موم از استخوان ها و عضلات قدرت بخش اتصال بسیار بیشتر از پایه لوله است.

در فشرده سازی، تقویت و لب به ترتیب استحکام و عملکرد مهر و موم است، نه تنها می تواند مهر و موم را بسته، بلکه می تواند خط لوله را تقویت، به شدت باعث تقویت بخش اتصال قدرت کلی است.

 

۴-مقاومت کششی: در اغلب موارد، فلنج فشار بالا در اتصال بیشتر قادر به مقاومت در برابر بار کششی نسبت به لوله خود است. آزمایش های مخرب ثابت کرده اند که پس از اینکه خط لوله برای مقاومت در برابر بار کششی، فلنج هنوز دست نخورده است.

قطر اسمی فلنج ها

قطر اسمی فلنج ها برابر قطر لوله ای است که فلنج به آن وصل می شود ­بعنوان مثال برای لوله­ ۴­ اینچ از­فلنج ۴ اینچ استفاده می گردد.

کلاس فلنج ها بسته به نوع جنس متناسب با فشاری که تحمل می کنند به کلاسهای مختلف به شرح ذیل تقسیم می گردند:

۱- رده بندی فشار مطابق استاندارد ANSI B16.34 مطابق این استاندارد فلنچ های فولادی و آلیاژهای آن به کلاسهای ۱۵۰-۳۰۰-۴۰۰-۶۰۰-۹۰۰-۱۵۰۰-۲۵۰۰ تقسیم بندی می­شـوند که این اعداد بالاترین فشار بر حسب PSI بوده که فلنج ها در حداکثر دمای مجاز می توانند تحمل کنند و معمولاً فشار کارکرد حدود ۲.۴ برابر اعداد فوق می باشد.                                                                                              ۲- رده بندی فشار مطابق استاندارد ISO در این استاندارد فشار تحمل فلنچ های فولادی  و آلیاژهای آن با PN نشان داده شده که این فشار اسمی برحسب Bar می باشد.

پیچ های مورد استفاده در بستن فلنج ها 

پیچ ممکن است از یک طرف رزوه شده باشد که به آن Bolt گفته می شود در این صورت طرف دیگر آن دارای سر۶گوش و یا ۴ گوش مخصوص آچار می باشد و به یک مهره (Nut) نیاز دارد و یا ممکن است سرتاسر رزوه شده باشد ­(Stud bolt) که در این صورت به دو مهره نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *