مطالب

ساختار و نحوه تولید ورق روغنی

تولید ورق روغنی

ساختار و نحوه تولید ورق روغنی

ورق روغنی یکی از محصولاتی می باشد که در صنایع گوناگون از جمله خودروسازی، لوازم خانگی، ساختمان سازی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو ممکن است برای یک بار هم که شده آن را به کار رفته باشید. از صد سال گذشته تا به امروز کاربرد دارد.

در ساختمان سازی نکته مهمی که در مورد آن وجود دارد این است که دارای تاریخ انقضاء می باشد و پس از گذشت مدت زمان مشخصی در طول عملیات پرسکاری دچار پارگی خواهد شد.

لازم به ذکر است که شناسایی مواد اولیه تولید آن به عنوان نخستین گام در تشخیص فرآیند ساخت به شمار می آید. به منظور آشنایی با نحوه تولید ورق روغنی در ادامه قصد داریم مطالب جامع و مفیدی را ارائه می دهیم.

ساختار و نحوه تولید ورق روغنی

ساختار ورق روغنی

ورق روغنی چیست؟

 ورق روغنی یکی از پرکاربردترین ورق ها در صنعت بوده که تولید آن با استفاده از شیوه نورد سرد انجام می گیرد. این محصول دارای یک سطح صاف و براق می باشد و میزان دوام و مقاومت آن در مقابل زنگ زدگی و خوردگی بسیار بالا است.

در حقیقت، در صورتی که برخی تغییرات و مراحل را بر روی ورق سیاه به اجرا درآورید قادر به تهیه کردن آن خواهید بود. برای تولید کردن آن در آغاز لازم است که با مواد اولیه مورد نیاز آن آشنا شوید.

ورق سیاه اصلی ترین مواد اولیه جهت ساخت این ورق می باشد که در قسمت نورد گرم ساخته خواهد شد. اکثر شرکت ها هنگام ساخت ورق سیاه برای تولید انواع مختلف چنین ورقی هم اقدام می کنند. چرا که این شیوه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.

رول های ورق روغنی

ورق روغنی

تولید ورق روغنی

باید بگوییم که ورق روغنی با طی کردن یک سری مراحل تولید می شود. اما، از آنجایی که صاف و براق بودن سطح کار آنها ضروری می باشد، تولید محصول شبیه شیوه نورد گرم و با با قرار گرفتن در معرض حرارت امکان پذیر نیست.

به همین جهت برای تولید آن شیوه نورد سرد مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه مراحل مربوط به نحوه تولید را ذکر خواهیم کرد. توجه داشته باشید که کلیه مراحل باید به ترتیب انجام شوند تا یک محصول با کیفیت و مرغوب تولید گردد.

  • اسید شویی به عنوان اولین مرحله تولید: در این مرحله به وسیله یک محلول که از ترکیبات اسید به وجود آمده است سطح ورق سیاه در معرض اسید شویی قرارخواهد گرفت. قرار گرفتن سطح ورق سیاه تحت اسید شویی باعث از بین رفتن کلیه چربی ها و کثیفی های آن می شود. خوب است بدانید که اسید شویی تقریبا به مدت ۱۸ الی ۳۰ ثانیه طول می کشد و مدت دقیق برای انجام آن با توجه به میزان غلظت کالا تعیین می شود.

 

  • مرحله شستشو به صورت آبشاری: در مورد نحوه تولید ورق روغنی شستشوی آبشاری دومین مرحله برای ساخت این نوع ورق ها می باشد. در خط تولید آن دو مرحله تانک فرآیند و سیر کوله وجود دارد. تانک های سیر لوله در کلیه مرحله های تولید آب مورد نیاز را تامین می کنند و این عمل توسط آن درست شبیه یک آبشار به شکل مداوم صورت می گیرد. در آخر نیز باید آبی که بر روی لبه های ورق وجود دارد کاملا تمیز شود.

 

  • کارخانه تولید ورق روغنی

    رول ورق روغنی

  • مهمترین مرحله تولید به نام نورد سرد: مرحله اصلی و مهم تولید مرحله نور سرد می باشد. چرا که در این مرحله شکل و ضخامت ورق مشخص خواهد شد و بسیار مهم است که این قسمت با کیفیت بسیار بالایی انجام شود. در این مرحله از میان دو غلتکی می گذرد که کارکرد آن به شکل رفت و برگشت است. هنگامی که فشار در مرحله نورد سرد به ورق سیاه وارد می شود میزان ضخامت ورق نیز پایین می آید، اما همچنان ضخامت آن بالاتر می رود.

 

  • شستشو ورق به شکل الکترولیتی: نحوه تولید در تعداد زیادی از کارخانه ها به این صورت است که پس از اجرا نورد سرد ورق را به شکل الکترولیتی شستشو می دهند. انجام این کار منجر به پاکسازی شدن کلیه آلودگی ها از روی سطح آن می شود.

 

  • بازپخت کلاف های خارج شدن از مرحله نورد سرد: در این مرحله بازپخت هیدروژنی کلیه کلاف های خارج شده از مرحله نورد سرد انجام می شود. اجرا بازپخت هیدروژنی افزایش کیفیت کالا را به دنبال دارد.

 

  • کاهش موج ورق ها با استفاده از نورد پوسته ای: احتمال اینکه در مرحله بازپخت هیدروژنی شکل کلاف به صورت ناخودآگاه دگرگون شود بسیار زیاد می باشد. علاوه براین شاید بر روی سطح آنها موج های کوچک ایجاد گردد. از این رو می بایست یک مرحله نورد اجرا شود که به کاهش موج ها کمک زیادی کرده و باعث بهبود پیدا کردن خواص مکانیکی آنها می شود.

 

  • برطرف کردن عیب ها و اصلاح کلاف: بررسی ورق های نورد شده یکی دیگر از مراحل می باشد که طی کردن آن ضروری است. در این مرحله تمام نقص های سطح از جمله یکدست نبودن سطح و موج های مرکزی و مجاور تصحیح می شوند. به علاوه جهت کاهش دادن بازه ابعادی یک برش مجاور برای ورق ها به وجود می آورند.در پایان هم روغن کاری سطح ورق انجام می گیرد. کارخانه ها پس از اینکه کلیه مراحل مربوط به نحوه تولید را اجرا کردند تمام ورق های تولیدی را در درون کویل می پیچانند و به بازار توزیع می کنند.

 

تولید ورق روغنی

تولید ورق روغنی

سخن پایانی

از آنجایی که ورق روغنی سطح زیبا و صیقلی دارد، به همین جهت از آن بیشتر در مکان هایی استفاده می شود که زیبایی ظاهری در آن بسیار مهم است. نحوه تولید آن به شکل رول می باشد و مصرف کنندگان قادرند ابعاد مورد نیاز خود را تهیه نمایند.

از این ورق برای ساخت وسایل خانگی، بدنه خودرو، مصالح ساختمانی، قفسه های مختلف و غیره به طور فراوان مورد استفاده قرار می گیرد. در مطلب به این موضوع اشاره کردیم که نحوه تولید بر میزان کیفیت و قیمت محصول تاثیر قابل توجهی دارد.

بدون شک هنگام خرید همیشه به دنبال بهترین نوع آن هستید. به طور کلی، ورق هایی که با کیفیت بالایی تولید شده اند جزء مرغوب ترین محصولات محسوب می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *