مطالب

میلگرد میانه چیست؟

میلگرد میانه

یکی از انواع میلگرد در بازار ایران، میلگرد میانه است. میلگرد میانه یکی از با کیفیت‌ترین انواع میلگرد است. این میلگرد از لحاظ وزن، بسیار مشابه با میلگرد ذوب آهن می‌باشد. علت نام‌گذاری این میلگرد بدین نام، نام کارخانه‌ی تولیدکننده‌ی آن است.  

میلگرد میانه

میلگرد در افزایش استحکام بتن نقش اساسی دارد. به همین علت، مهندسین عمران همواره در تلاش برای انتخاب بهترین گزینه برای دریافت متعاقب بهترین نتیجه هستند. استفاده از میلگردی که کیفیت مطلوب را دارا باشد، علاوه بر این‌که سبب استحکام سازه‌ها و ساختمان می‌گردد، عمر مطلوب ساختمان را نیز افزایش می‌دهد. 

یکی از انواع میلگرد در بازار ایران، میلگرد میانه است. میلگرد میانه یکی از با کیفیت‌ترین انواع میلگرد است. این میلگرد از لحاظ وزن، بسیار مشابه با میلگرد ذوب آهن می‌باشد. علت نام‌گذاری این میلگرد بدین نام، نام کارخانه‌ی تولیدکننده‌ی آن است.  

این محصول، تولید کارخانه‌ی فولاد میانه تبریز است که در نزدیکی شهر میان در استان آذربایجان غربی در سال ۱۳۷۹ تأسیس شده است و از زیر مجموعه هلدینگ ایمیدور و شرکت ملی فولاد ایران است.  این کارخانه به منظور تسهیل در حمل و نقل محصولات، جاده‌ای به طول ۶ کیلومت احداث کرده است که می‌توان به مسیر بین المللی دسترسی داشت. 

محصولات کارخانه فولاد میانه تبریز 

  • مقاطع سبک فولادی 
  • میلگردهای ساختمانی و صنعتی (ساده و آجدار) در سایزهای ۱۰ الی ۵۰ میلی‌متری  
  • نبشی میانه 
  • تسمه‌های فولادی 
  • ناودانی میانه 

کارخانه‌ی فولاد میانه تبریز، انواع میلگردها را بر اساس استانداردهای آلمانی، روسی و استانداردهای ملی تولید می‌کند. از نظر قیمت، میلگردهای این کارخانه ارزان به حساب می‌آیند.  برای خرید از این کارخانه شرط حداقل بار وجود دارد. بدین معنی که شما تنها زمانی می‌توانید از این کارخانه خرید کنید که حداقل ۱۶ تن میلگرد را خریداری نمایید. لذا در صورتی که قصد خرید میلگرد با قیمت ارزان و به مقدار زیاد دارید، میلگرد میانه می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای شما محسوب شود. 

قیمت میلگرد میانه

در حالت کلی، برای این‌که نرخ و قیمت روز میلگرد کارخانه‌ی فولاد میانه تبریز را بدانیم، باید به نرخ و قیمت روز مواد اولیه‌ی آن فکر کنیم. از آن‌جایی که مواد اولیه‌ی اصلی تولید میلگرد، فلز فولاد است، نرخ میلگرد این کارخانه، با نرخ موادد اولیه، متغیر خواهد بود. در این حالت می‌توان گفت که پارامترهای بسیاری از جمله قیمت جهانی سنگ آهن، قیمت سوخت مورد نیاز مثل نفت، قیمت حمل و نقل کالا، تورم و … بر روی قیمت میلگرد، مؤثرند. 

همین طور باید در نظر داشت که قیمت برای کیفیت و وزن‌های مختلف میلگرد، متغیر خواهد بود. به عنوان مثال واضح است که قیمت میلگردی که از ضخامت و وزن بیش‌تری برخوردار است، نسبت به انواع سبک‌تر آن بالاتر خواهد بود.  

فرآیند تولیدی نیز قیمت میلگرد را دستخوش تغییر خواهد کرد. یعنی بر اساس زمان‌بر بودن فرآیند و صرف انرژی بیش‌تر، هزینه‌ی میلگرد افزایش خواهد یافت.  ناگفته نماند که وضعیت بازار از نظر قانون عرضه و تقاضا نیز بر روی نرخ نهایی میلگرد تأثیرگذار خواهد بود. روشن است که مقدار مبلغ کالا با میزان تقاضا رابطه‌ی مستقیم و با میزان عرضه رابطه‌ی معکوس دارد. 

پس قیمت میلگرد به قیمت روز فولاد و از آنجایی که فولاد یک آلیاژ است، قیمت روز فولاد به قیمت روز آهن و قیمت روز آهن به قیمت روز سنگ آهن وابسته است. قیمت روز سنگ آهن نیز به قیمت روز دلار، نفت و بسیاری کالاهای دیگر وابسته است.  

علامت میلگرد میانه

هر کارخانه‌ای که در زمینه‌ی محصولات فولاد و آهن آلات فعالیت می‌کند، یک آرم و نشانه منحصر به فردی دارد که با آن شناخته می‌شود. معمولا این علامت روی تمام محصولات آن کارخانه درج می‌شود و از روی آن می‌توان به سادگی تشخیص داد که این محصول مختص کدام کارخانه است.  

از یک طرف دیگر، روی بسته‌بندی کالاهای گروه فلزات، دو تا پلاک متصل می‌شود که اطلاعاتی مثل نام محصول، برند، تولیدکننده، سایز و وزن بسته و… می باشد. از آن‌جا که تولیدی‌های داخلی کشور ایران از دو روش کاملا متفاوت برای تولید محصولات خود استفاده می کنند کارخانه سازنده ملزم است نحوه تولید محصول را به اطلاع برساند به همین علت به غیر از علائم اختصاری درج شده بر روی شاخه محصول، علائم دیگری نیز جهت اطلاع از سایز و روش تولیدی حک می‌شود. 

با توجه به آن‌چه بیان شد، روی پلاک‌های بسته بندی میلگرد میانه هم مواردی از جمله موارد زیر درج می‌شود تا یک راهنمای کاملی برای خریدار باشد. 

* نوع میلگرد میانه 

* قطر میلگرد میانه 

* کارخانه‌ی تولید کننده 

* علامت کنترل کیفی و استاندارد 

* نوع کالا 

قبل از این‌که اقدام به خرید کالا و استفاده از آن در مصارف مورد نظر (صنعتی و ساختمانی ) کنیم، باید از نحوه تولید و کاربرد آن مطلع شویم چون‌که کارایی میلگردهای آلیاژی و ترمکس در برخی مناطق متفاوت است. در خصوص میلگرد میانه باید بگوییم که این دسته از محصولات، به صورت ترمکس به مرحله تولید رسیده و روانه بازار می‌شوند. برای میلگرد میانه، باید به دنبال علامت اختصاری FF باشید. این علامت نشانه‌ی اصل بودن و کیفیت کالا از سوی کارخانه‌ی میانه تبریز می‌باشد. 

میلگردهایی که به شیوه‌ی تولید آلیاژی در کارخانه‌ی میانه تولید می‌شوند، دارای علائم اختصاری زیر هستند: 

  • علامت SA نشان دهنده‌ی تولید محصول آجدار ۵۰۰ یا گرید چهار است. 
  • علامت CU نشان دهنده‌ی تولید محصول آجدار ۴۰۰ یا گرید سه است.
  • علامت JU نشان دهنده‌ی تولید محصول آجدار ۳۴۰ یا گرید دو است. 

هم‌چنین میلگردهایی که به شیوه‌ی تولید ترمکس در کارخانه‌ی میانه تولید می‌شوند، دارای علائم اختصاری زیر هستند: 

  • علامت CT نشان دهنده‌ی میلگرد گرید سه می‌باشد. 
  • علامت JT نشان دهنده‌ی تولید محصول از نوع A2 می‌باشد. 

میلگرد یا آرماتور، فولادی است که در بتن برای جبران مقاومت کششی پایین آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فولادی که به این منظور در سازه‌های بتن آرمه به کار می‌رود به شکل سیم یا میلگرد می‌باشد و فولاد میلگرد نامیده می‌شود.

البته در موارد خاصی از فولاد ساختمانی نظیر نیمرخ‌های شکل، ناودانی و یا قوطی نیز برای مسلح کردن بتن استفاده می‌شود.

قیمت میلگرد آجدار کارخانه میانه

میلگرد آجدار میانه از سایر ۱۰ الی ۳۲ میلی‌متری تولید می‌شوند. رنگ این نوع میلگرد به سفیدی نزدیک است و علت استفاده از درصد کم کربن در ترکیبات شیمیایی محصول می‌باشد. توجه داشته باشید که درصد پایین کربن در ترکیبات فولاد سبب می‌شود تا فولاد خاصیت شکنندگی کم‌تری داشته باشد. 

تاریخچه میلگرد

استفاده از میله‌های بتنی در ساختمان و سازه سازی، به قرن ۱۵ میلادی باز می‌گردد. در سال ۱۸۰۰ مردی به نام جوزف لوئیس لامبوت میلگرد فولادی را کشف کرد. این فرد به این نتیجه رسید که اگر به بتن، میله‌های نازک استیل یا الیاف استیل بیافزاییم، استحکام بتن را تا حد زیادی بالا می‌رود. و بدین ترتیب میلگرد را تولید کرد. 

میلگرد اوایل در وان‌های تقویت شده باغ، محافظ جاده و تیرهای تقویت شده مورد استفاده قرار می‌گرفت. با گذشت زمان، شرکت‌های مختلف زیادی تلاش کردند تا نوع عالی فولاد میلگرد را ایجاد کرده و به کار گیرند.  با گذشت زمان و بر طبق آزمایش و خطا، کم‌کم بهترین ورژن میلگرد به دست آمد. طولی نکشید که استفاده از بتن مسلح (که در دل خود میلگرد دارد) در ساخت و ساز ساختمان‌ها در کل دنیا مخصوصا در ایالات متحده و اروپا زیاد شد. استفاده از بتن مسلح سبب می‌شود که ساختمان‌ها از پشتیبانی بالاتری برخوردار بوده و دوام بیشتری داشته باشند. هم‌چنین امکان ساخت ساختمان‌های مرتفع را برای سازندگان فراهم می‌آورد. 

ساختمان‌هایی که با بتن تقویت شده، ساخته می‌شوند، در شرایط جوی مختلف، عملکرد بهتری دارند و مقاوم‌ترند. چرا که مقاومت کششی آن‌ها افزایش یافته و از ترک خوردن و شکستن جلوگیری به عمل می‌آورد. 

ویژگی های میلگرد

میلگرد یک نوعی از لوله‌های توپر یا میله است که بیش‌ترین کاربرد آن‌ها در سازه‌ها است که در میان بتن قرار می‌گیرد. ضریب انبساط حرارتی فولاد و بتن تقریبا یکسان است. این امر سبب می‌شود تا اگر تنش در جهت طول و عرض به میلگرد وارد شود، مشکلی برای سازه به وجود نیاید. اگر چنین نبود، در اثر تنش‌های طولی و شعاعی اضافی در دماهای متفاوت از دمای محیط، مشکلاتی ایجاد می‌شد. پس قرارگیری میلگرد در میان بتن، سبب خاصیت کشسانی و مقاوم سازی بتن در برابر لرزه و تنش‌های زلزله می‌شود. به این عمل (قرارگیری میلگرد در بتن) آرماتور بندی می‌گویند. آرماتور بندی برای هر سازه‌ای اعم از ساختمان، پل، سد و … لازم است.

میلگرد دارای دنده‌هایی است که آن را به صورت مکانیکی به بتن وصل و در آن محکم می‌سازد اما اگر تنش و تکان خیلی شدیدی به سازه وارد شود، امکان خارج شدن میلگرد از بتن وجود دارد که در مقیاس لرزش‌ها و تکان‌های بزرگ‌تر سبب فروپاشی سازه خواهد شد. برای جلوگیری از این معضل، از دو روش استفاده می‌شود: 

راهکار اول: میلگرد در عمق اعضای سازه‌های مجاور (قطر ۴۰ تا ۶۰ برابر) قرار بگیرد. این روش با افزایش دادن اصطکاک میله در محل، سبب استحکام میلگرد در بتن خواهد شد. 

راهکار دوم: انتهای میلگرد را خم کرده و به صورت قلاب در می‌آورند. سپس این قلاب را در اطراف میلگرد و بتن دیگری، قفل می‌کنند. در این روش برای محکم سازی، از ویژگی مقاومت فشاری بالا بتن استفاده می‌شود. 

جنس میلگرد

میلگردهای آجدار از شمش‌ها و بیلت‌های فولادی ساخته می‌شوند. یعنی هسته‌ی تمام میلگردها از فولاد است. اما امروزه، میلگردها با تنوع بسیار بالا از انواع روکش‌ها در بازار موجود هستند. میلگردهایی با روکش اپوکسی، انواع گالوانیزه، FRP، استیل، فایبرگلاس و … در بازار تولید شده و به فروش می‌رسد. 

میله های آسیب دیده

از آن‌جایی که فولاد فلزی است که به زنگ زدن مبتلا می‌شود، بسیاری از سازندگان، اقدام به تقویت آن کرده‌اند. به عنوان مثال میلگردهایی داریم که با الیاف‌های پلیمری تقویت می‌شوند. این نوع میلگرد برای محیط‌هایی که مستعد زنگ زدگی هستند، بسیار مفید است اما استحکام فولاد می‌تواند دلیل شکننده شدن آن نیز باشد. بر این اساس، در صورت وارد شدن فشار به سازه (مثلاً تکان‌های شدید زمین لرزه) امکان شکست میلگرد و در نتیجه فرو ریختن سازه نیز وجود دارد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *