مطالب

مقاومت و استاندارد های لوله‌های مانیسمان

استاندارد های لوله‌های مانیسمان

لوله‌های مانیسمان در مقابل لوله‌های درزدار قرار می‌گیرند. یعنی درز و شکافی در ساختمان لوله‌های مانیسمان وجود ندارد. مشخصات لوله‌های مانیسمان منحصر به فرد است. در این مقاله قصد داریم تا نگاهی گذرا به برخی از برجسته‌ترین ویژگی‌های این لوله ها داشته باشیم.

لوله‌های مانیسمان ظاهری بدون درز و یک تکه دارند. عدم وجود درز، یعنی احتمال شکستگی یا نشتی سیال داخل لوله از محل درز وجود ندارد. این در حالی است که در انواع لوله‌های درزدار، خط جوش می‌تواند در شرایط خاص مانند دما و فشار کاری بالا، دچار نقص شود.

استاندارد های لوله‌های مانیسمان

استحکام کششی لوله‌ مانیسمان بسیار بالا است. این امر ناشی از ساختار یک تکه و بدون درز در این لوله‌ها است. یعنی هیچ نقطه‌ای در این لوله ها وجود ندارد که در کشش، آسیب پذیر باشد.

این لوله ها از مقاومت بسیار خوبی برخوردار هستند و در برابر فشار، ضربه، دما و کشش زیاد، آسیب نمی‌بینند.

لوله‌های بدون درز فولادی بر طبق استاندارد ASME B36. 10 تولید می‌شوند. استاندارد ذکر شده، شرایط کاری مطلوب برای ساخت یک لوله‌ی مانیسمان فولادی بهینه را ارائه خواهد داد. هم‌چنین در استاندارد با کد معین، مشخص می‌شود که محصول تولید شده، چه مشخصاتی خواهد داشت.

لوله‌های بدون درز استیل بر طبق استاندارد ASME B36. 19 تولید می‌شوند. استیل، یکی دیگر از متریالی است که استفاده از آن در ساخت و تولید لوله‌های بدون درز مانیسمان، رایج است. تولید لوله‌های بدون درز استیل باید بر طبق استاندارد معین با کد ذکر شد، انجام گیرد تا محصول نهایی کاملا بهینه باشد.

ابعاد و جنس لوله‌های مانیسمان

لوله های بدون درز در سایزهای کوچک (مثلا ۰.۵ اینچ تا ۱ اینچ) اغلب از روش سرد تولید خواهند شد. این لوله ها در شاخه‌های با طول ۶ متری و ۱۲ متری تولید می‌شوند. البته طول شاخه‌های لوله، بسته به امکانات فنی کارگاه و هم‌چنین سفارش مشتری، می‌تواند در مقادیر دیگر هم باشد. اما ابعاد ذکر شده، ابعاد استاندارد هستند.

ضخامت لوله‌های مانیسمان که تعیین کننده‌ی رده‌ی این محصولات نیز هست- در ابعاد ۲۰، ۴۰، ۶۰، ۸۰، ۱۲۰ و ۱۶۰ تولید می‌شوند. ضخامت لوله، در حقیقت اختلاف میزان قطر خارجی با قطر داخلی لوله می‌باشد.

هر چقدر که اندازه‌ی دو قطر خارجی و داخلی در لوله‌، با هم تفاوت کم‌تری داشته باشد، ضخامت لوله، پایین‌تر خواهد بود. ضخامت‌های مختلف این لوله‌ها، آن را برای کاربردهای مختلفی آماده می‌سازد.

لوله‌ها اگر از آلیاژهای مناسب ساخته شوند، تا دمای بالغ بر ۴۵۰ درجه‌ی سانتی گراد را تحمل می‌کنند.  و در عملیات و سیستم‌هایی که فشار کاری بسیار زیاد است، عملکرد خوبی دارند.

اتصالات مانیسمان

 اتصالات مانیسمان را نیز از لوله‌های بدون درز تولید می‌کنند. در این اتصالات نیز، خط درز وجود ندارد و از نظر آب بندی و عدم نشتی از محل اتصال، اتصالات قابل اطمینانی هستند.

لوله‌های مانیسمان به دلیل ساختاری که دارند برای لوله‌کشی‌های صنایع نفت، گاز و پتروشیمی گزینه‌ی بسیار محبوبی هستند. این لوله‌ها به علت عدم نشتی سیال، از بروز حوادث ناشی از سیالات خطرناک، جلوگیری خواهند کرد.

 

بیشتر بخوانید:
مراحل تولید لوله مانیسمان چگونه است؟

مقایسه لوله های بدون درز و درزدار در چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *