مطالب

معرفی لوله پی وی سی

لوله پی وی سی

معرفی لوله پی وی سی

در این مقاله راجع به لوله های چاه آب صحبت کرده ایم و توضیحاتی در مورد لوله پی وی سی داده ایم. بسیار مهم است که کاربران و خریداران بدانند که از چه لوله هایی برای این منظور استفاده کنند. زیرا باید لوله ای را انتخاب کنند که در برابر نور خورشید و مواد شیمیایی نظیر سفید کننده هایی که به عنوان ماده شیمیایی در محلول آب وجود دارد مقاوم باشد.و علاوه بر مقاوم بودن این لوله در برابر این موارد باید از لحاظ ایمنی دارای استاندارد های لازم باشند.

در این مقاله همچنین در مورد ضخامت لوله ها صحبت کرده ایم و توضیح داده ایم که لوله های سنگین باید در برابر فشار پمپ مقاوم باشند و این لوله ها در چه رده استانداردی قرار دارند.همچنین طبقه بندی لوله های پی وی سی را برای شما آورده ایم و توضیحی در مورد لوله های پلاستیکی سیاه داده ایم که بدانید این لوله ها در چه ضخامت و رده استانداردی قرار دارند و همچنین مصرف کنندگان برای چه منظوری از این لوله استفاده میکنند.

همچنین در مورد خواص لوله های پی وی سی صحبت کرده ایم و توضیح داده ایم که تشکیل دهنده اصلی این لوله چه می باشد در انتهای مقاله در مورد مزیت و محدودیت های لوله پی وی سی و نحوه تولید و ساختتشان  اطلاعاتی را انتشار داده ایم .

چاه های خصوصی آب برای استفاده در منزل باید برای همه موارد استفاده شود. نوع لوله ای که برای آب چاه استفاده می شود ، جهت حفظ ایمنی ، بسیار مهم است که کاربران باید به آن توجه نمایند. بسیاری از چاهها حاوی مواد معدنی هستند که به سرعت لوله های فلزی را خراب می کنند.انواع لوله های پلاستیکی به طور معمول برای چاه آب استفاده می شود.لوله های پلاستیکی نه تنها سبکتر هستند، بلکه زمانی که در اکثر مواد معدنی و یا شیمیایی که در معرض آب آشامیدنی قرار می گیرند، خراب نمی شوند.

ضخامت لوله پی وی سی

ضخامت لوله ها بسیار متنوع می باشد. سعی کنید برای این مورد از لوله هایی استفاده کنید که ضخامت دیواره آن در رده ۸۰ قرار گرفته باشد لوله های سنگین تر می توانند در برابر فشار یک پمپ شناور مقاومت نماید.سعی کنید از لوله هایی استفاده کنید که قطر آن طبق استاندارد های سازنده لوله ها تعریف شده باشد.این قطر ها می تواند از ۱ اینچ تا ۲ اینچ باشد.لوله های رده ۸۰ با قطر ۱ اینچ تقریبا ۳/۱۶ اینچ ضخامت دارد و لوله رده ۸۰ با قطر ۲ تقریبا دارای ضخامت ۱/۴ اینچی می باشد.

لوله های پی وی سی لوله های سخت و محکمی هستند و در مقطع  ۲۰  قرار دارند. انتهای این لوله ها نسبت به ابتدای آن بزرگ تر می باشد.کوپلینگ های فولادی ضد زنگ برای نگهداری مقطع لوله ها با یکدیگر و برای  ایجاد یک اتصال ضد آب استفاده می شود.این نوع لوله پی وی سی  بسیار قوی است و می تواند در برابر فشار یک پمپ شناور آویزان در عملیات طولانی مدت  لوله کشی مقاومت کند.

مزیت استفاده از مقطع لوله ها این است که اگر یک پمپ نیاز به جابجایی داشته باشد باید یک قسمت در یک زمان برداشته شود. لوله های پی وی سی در برابر نور خورشید و همچنین در برابر بسیاری از مواد شیمیایی مقاوم  است. اغلب در مواردی که آلودگی آب بالا می باشد ، این مواد شیمیایی مانند (سفید کننده) به عنوان مواد ضد عفونی کننده آب چاه ها ، عمل می کند.

لوله پلاستیکی سیاه

لوله های پلاستیکی سیاه و سفید در همان ضخامت و رده لوله های PVC می آید.مزیت استفاده از این لوله ها این است که می توان آن را در رول هایی که از ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ فوت طول دارد را خریداری کرد. قطعا می دانید پمپ از لوله سنگین تر است.

به طور معمول، یک سری از گیره های شلنگ از جنس استنلس استیل می باشد که با اتصالات ویژه ای برای آب بندی استفاده می شود.اگر پمپ مجبور باشد که در چاه بچرخد، کل مونتاژ از سطح زمین بلند می شود و طول لوله ها گسترش می یابد. اخیرا در چاه های آب از لوله های پلاستیکی سیاه روی قسمت هایی از لوله  PVC استفاده می کنند.

استفاده از این لوله ها هزینه ی کمی نسبت به لوله های دیگر دارد زیرا تولیدکنندگان بیشتر از این نوع لوله نه تنها برای آب، بلکه برای انجام مواد دیگر نیز مانند گاز طبیعی و مواد شیمیایی استفاده می کنند.

ویژگی های لوله پی وی سی 

مواد خام و اولیه لوله های پی وی سی، خواص این لوله ها را ناشی می شود. تشکیل دهنده اصلی این لوله ها، رزین پلاستیک می باشد. این رزین پلاستیک پلیمری است که از گاز یا نفت همراه با آب شور و هوا ساخته می شود.

رزین پی.وی.سی پس از ساخت با هر یک از مراحل تولید، با ثبت کننده های حرارتی، مواد روغنی و سایر ترکیبات مخلوط و ممزوج شده و با دستگاه های اکسترودر تبدیل به لوله های پی.وی.سی می شود.خواص لوله های پی.وی.سی از چند جنبه مورد نظر می باشند که شامل نوع رزین پایه مصرفی، مقاومت در مقابل ضربه، مقاومت کششی، مدول الاستیسیته در کشش و تغییر شکل در اثر حرارت است. علاوه بر آن، درجه مقاومت در مقابل مواد شیمیایی و اسیدها نیز فاکتورهای طبق هبندی لوله های پی.وی.سی می باشد.

طبقه بندی لوله های پی وی سی

  • استاندارد های BSI
  • استانداردهای ISIRI
  • استانداردهای ISO
  • استانداردهای DIN
  • استانداردهای AWWA
  • استانداردهای ASTM

کاربرد لوله های پی وی سی

محدودیتها و مزیت های لوله های پی.وی.سی که لازم است به هنگام طراحی و اجرا به آنها توجه شود، در پیوست شماره یک این بخش درج گردیده است. رعایت محدودیت های فوق، مستلزم انجام اقدامات خاص به هنگام حمل، نگهداری و نصب لوله های پی.وی.سی است که کلیه اقدامات فوق، در مرحله اجرا از تعهدات پیمانکار خواهد بود. پیمانکار موظف است براساس مشخصات طرح و سایر دستورالعمل های مهندس مشاور، نسبت به اجرای صحیح کار اقدام نماید.

روش ساخت لوله پی وی سی

پی وی سی پلیمری است که از چهل و سه درصد هیدرو کربن و پنجاه و هفت درصد کربن ساخته می شود.لوله های یو.پی.وی.سی از طریق فرآیند فشاری و دمایی پودر خام پی وی سی تولید می گردد. دو فرآیند مهمی که در تولید لوله پی وی سی انجام می شود اکستروژن و قالب گیری می باشد. فرآیند اکستروژن برای برای تولید محصولات پیوسته و قالب گیری برای محصولات مجزا نظیر اتصالات می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *