مطالب

مقایسه میلگرد ساده و آجدار

مقایسه میلگرد ساده و آجدار

راهنمای کامل آشنایی با میلگرد و انواع آن

میلگرد یا آرماتور ؛ آرماتور در واقع همان میلگرد است که در کارهای ساختمانی استفاده می شود. پس معنای آرماتور=میلگرد است نه میله داخل بتن و در فارسی افغانستان به آن سیخِ گل می گویند.

این کلمه در انگلیسی با کلمه Armature شناخته می شود که تلفظ آن به صورت ˈärməCHər  می باشد.

میلگرد یا آرماتور، فولادی است با سطح مقطع دایره که در بتن برای جبران مقاومت کششی پایین آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. فولادی که به این منظور در سازه‌های بتن آرمه به کار می‌رود میلگرد نامیده می‌شود. البته در موارد خاصی از فولاد ساختمانی نظیر نیمرخ‌های Iشکل، ناودانی و یا قوطی نیز برای مسلح کردن بتن استفاده می‌شود.

عملیات بستن میلگردها به هم و جایگذاری در محل مقرر مطابق نقشه های اجرایی را آرماتور بندی می گویند و شخصی که این کار را انجام می دهد آرماتور بند نام دارد، از آرماتوربندی به منظور قوی ساختن ساختمان، پل، سد و … استفاده می‌شود، آرماتور بند با بستن میلگردها به هم توسط سیم ان هارا به هم متصل می‌کند.

انواع میلگرد

در کشورهای مختلف فولاد میلگرد با استانداردهای متفاوتی تولید می‌شوند و در هر استانداردی طبقه‌بندی مشخصی در ارتباط با خواص مکانیکی فولادها وجود دارد که ما به بررسی آن چه که در ایران رایج بوده یا می باشد می پردازیم:

میلگردها از لحاظ ظاهری به سه نوع ساده و آجدار و آجدار پیچیده (در برخی منابع آجدار و آجدار پیچیده ، فقط آجدار نامیده می شوند) تقسیم می گردند.

  • میلگرد ساده: سطح این نوع میلگردها صاف بوده که با علامت Ø که به آن ” فی” می گویند نشان داده می شوند.
  • میلگرد آجدار: سطح این نوع میلگردها به صورت آجدار در شکل های مختلف می باشد که با علامت Φکه به آن ” تور” می گویند نشان داده می شوند.
  • میلگرد آجدار پیچیده: مقاومت کششی و فشاری این نوع میلگردها بیشتر از انواع ساده و آجدار آن است که با علامت Φکه به آن ” تور” می گویند نشان داده می شود. میلگردها بر اساس استاندارد روسی به سه نوع تقسیم می شوند. (در حال حاضر در ایران این شیوه نام گذاری منسوخ شده است)
  • میلگرد A1 که از نوع صاف بوده و مقاومت تسلیم و مقاومت کششی آن به ترتیب ۲۴۰۰ و ۳۶۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع می‌باشد.
  • میلگرد A2 که از نوع آجدار بوده و مقاومت تسلیم و مقاومت کششی آن به ترتیب ۳۴۰۰ و ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع می‌باشد.
  • میلگرد A3 که از نوع آجدار بوده و و مقاومت تسلیم و مقاومت کششی آن به ترتیب ۴۰۰۰ و ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع می‌باشد.همچنین نوع دیگری از تقسیم بندی میلگرد به مقاومت مشخصه و شکل ظاهری آن است و در حال حاضر تقسیم بندی میلگرد ها در ایران به این شیوه صورت می گیرد.
  • میلگرد س ۲۴۰ (میلگرد ساده): که از نوع صاف بوده و مقاومت تسلیم و مقاومت کششی آن به ترتیب ۲۴۰۰ و ۳۶۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع می‌باشد.
  • میلگرد آج ۳۴۰ (میلگرد آجدار مارپیچ): که از نوع آجدار بوده و مقاومت تسلیم و مقاومت کششی آن به ترتیب ۳۴۰۰ و ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع می‌باشد.
  • میلگرد آج ۴۰۰ (میلگرد آجدار جناقی): که از نوع آجدار بوده و مقاومت تسلیم و مقاومت کششی آن به ترتیب ۴۰۰۰ و ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع می‌باشد.
  • میلگرد آج ۵۰۰ (میلگرد آجدار مرکب): که از نوع آجدار بوده و مقاومت تسلیم و مقاومت کششی آن به ترتیب ۵۰۰۰ و ۶۵۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع می‌باشد.

نحوه حمل میلگرد و انبار کردن آن

میلگرد ها به صورت کلاف، شاخه، شبکه جوش شده یا بافته شده در کارخانه، تحویل می‌شوند. میلگردهای مصرفی در بتن باید بدون خم‌شدگی تحویل کارگاه شوند، معمولاً میلگردهای به قطر ۸ میلیمتر و کمتر می‌تواند به صورت کلاف تحویل ‌شوند. مصرف میلگردها با قطرهای بالاتر از ۱۰ میلیمتر به صورت کلاف مجاز نیست. باز کردن کلاف با وسیله مناسب و با تأیید دستگاه نظارت در کارگاه انجام می‌گیرد.

قطر میلگرد ساده

قطر اسمی میلگرد ساده ، قطری است که در برگ شناسایی آن ذکر می شود و معادل قطر دایره ای است که مساحت آن برابر مساحت مقطع عرضی میلگرد است .

میلگرد های ساده بیش تر کاربرد صنعتی داشته و بعضا درساخت خاموت نیز مورد استفاده قرار می گیرند.میلگرد های ساده ای که کیفیت  بهتری دارند  و محصول کارخانه هایی مثل یزد و کاشان هستند بیش تر مصرف صنعتی داشته و میلگردهای ساده محصول کارخانه هایی مانند متین بیش تر مصرف ساختمانی دارند.در قسمت زیر نمونه ای از میلگرد ساده اورده شده است.میلگرد های ساده همان طور که از اسمشان پیداست فاقد اج هستند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *