مطالب

انواع میلگرد آجدار و ساده

میلگرد ساده و آجدار

میلگرد آجدار چیست

میلگرد آجدار آهنی میله ای است که دارای سطح مقطع دایره ای شکل میباشد و به صورت ساده و آجدار عرضه می شود. بزرگترین و مهمترین کاربرد آن در آرماتورهای بتونی است که برای جبران مقاومت کششی بتن به کار برده میشود. البته کاربرد های دیگری نیز در ساختمان سازی دارد مانند حفاظ نرده ای و حفاظ دیواری.

انواع میلگرد آجدار

  1. میلگرد A2
  2. میلگرد A3

میلگرد A2 و A3 – میلگرد آجدار

میلگردهای A2 و A3 ، جزو میلگردهای آجدار بازار هستند که در ساختمان سازی کاربرد دارند.

مشخصات میلگرد آجدار A2

میلگرد A2 بعنوان یک میلگرد آجدار میباشد.تنش جاری آن برابر با ۳۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تغییر نسبی پلاستیکی ۱۹ درصد است.نسبتا نرم بوده و نسبت به نوع A1 تردتر میباشد.آج های آن بصورت موازی و فنری شکل است. برای مصارف ساختمانی، علی الخصوص خاموت زنی بسیار مناسب میباشد.

مشخصات میلگرد A3 آجدار

تنش جاری آن ۴۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع میباشد و تنش گسیختگی آن برابر ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است. تغییر شکل نسبی پلاستیکی آن ۱۴ درصد بوده و بطور کلی میلگردی ترد است و برای ساختمان مناسب میباشد.

آج های آن بشکل جناقی میباشد. در مکان هایی که سازه با تغییر شکل مواجه است این میلگرد مناسب نبوده و عملیات جوشکاری در آن ممنوع میباشد.

  ترکیب شیمیایی
  طبقه بندی  مارک  کربن    سیلیسیم
      آجدار جناقی   ۰۰۶۰i  ۰/۳۰ ۰/۳۷  ۰/۳۰ ۰/۵۰
 منگنز  فسفر  گوگرد
 ۰/۸۵ ۱/۲۰  Max 0/045  Max 0/045
 خواص مکانیکی
 آزمون کشش
 حداقل تنش تسلیم  حداقل تنش کششی  حداقل ازدیاد طول نسبی
 ۴۰۰  ۵۰۰  A10 12 / A5 16
 آزمون خمش  زاویه خمش (درجه)  قطر فک خمش نسبت به قطر اسمی
 ۱۸۰  پنج برابر

استاندارد های میلگرد آجدار

این نوع میلگردها بر اساس استانداردهای قدیمی A2 A3 A4 دسته بندی میشوند ولی استانداردهای کنونی میلگردهای آجدار عبارت است از :

  • میلگرد آجدار ۳۴۰ – میلگرد آجدار مارپیچ
  • میلگرد آجدار ۴۰۰ – میلگرد آجدار جناقی
  • میلگرد آجدار ۵۰۰ – میلگرد آجدار مرکب
  • میلگرد آجدار از قطر ۵.۵ تا ۴۰ میلیمتر تولید میشود.

میلگرد ساده

میلگرد آهنی میله ای است که دارای سطح مقطع دایره ای شکل میباشد و به صورت ساده و آجدار عرضه می شود. بزرگترین و مهمترین کاربرد آن در آرماتورهای بتونی است که برای جبران مقاومت کششی بتن به کار برده میشود. البته کاربرد های دیگری نیز در ساختمان سازی دارد مانند حفاظ نرده ای و حفاظ دیواری. گروه بازرگانی آهن یک انواع میلگرد ساده و آجدار مورد نیاز شما را در اندازه های گوناگون و با مناسبترین قیمت و در اسرع وقت، با هر میزانی که بخواهید تامین می کند.

مشخصات میلگرد

 میلگرد دارای ۲ استاندارد A2 و A3 می باشد که تفاوت آن در مقاومت کششی و تنشی است.با توجه به عرضه کمتر میلگرد A3 از سایز های۸ تا ۱۲ در بازار مشتریان میلگرد A2 را جایگزین و مصرف می کنند.کلیت سایز های تولیدی میلگرد از سایز ۵/۵ تا ۴۰ و بعضا بالا تر می باشد. میلگرد به صورت کلاف یا شاخه ۱۲ متر یا ۶ متر وجود دارد که حالت کلاف برای سایزهای بالای ۱۲ وجود ندارد.شاخه های زیر ۱۲ متر اصطلاحا نرمال نامیده می شود.

مصارف میلگرد ساده

شفت های صنعتی، نما و …

مصارف میلگرد آجدار

اغلب موارد ساختمانی . سازه های بتونی  مثل استخر و…

بسته بندی میلگرد در کارخانه

بسته بندی میلگرد در کارخانه بندیل نامیده میشود که تناژ آن در کارخانه های مختلف متفاوت است.بندیل از ۲ تن تا ۵/۵ تن وجود دارد. برای مثال بندیل کارخانه قزوین ۲ تن  اصفهان ۵ تن تا ۵/۵ تن  کاشان ۴ تن تا ۴۲۰۰  نیشابور ۲ تن  است.

جدول وزن میلگرد آجدار

میلگرد آجدار
وزن(kg/12m) نمره
۶۶/۲ ۵/۶
۴۴/۴

۸

۴/۷ ۱۰
۶۵/۱۰ ۱۲
۱۶ ۱۴
۱۹ ۱۶
۲۴ ۱۸
۶/۲۹ ۲۰
۴۶ ۲۵

نکته:

 این وزن ها حدودی است و در کارخانه های مختلف متفاوت است.

انواع میلگرد

  1. میلگرد آجدار
  2. میلگردساده
  3. میلگرد آناهیتا

انواع میلگرد بر اساس مدل

  1. میلگرد A1:

این میلگرد با تنش جاری ۲۳۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی ۳۸۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیکی ۲۵% به عنوان میلگرد نرم شناخته شده است و عمدتا به صورت صاف و بدون اج می باشد. این میلگرد برای آهنگری و  تغییر شکل و انجام عملیات جوشکاری بر روی آن مناسب است.

  1. میلگرد A2:

این نوع میلگرد با تنش جاری ۳۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیکی ۱۹ درصد به عنوان میلگرد نیمه خشک و نیمه نرم شناخته شده که به صورت آج دار و عمدتا آج فنری شکل می باشد.این میلگرد برای عملیات ساختمانی و خصوصا خاموت زنی مناسب بوده و انجام عملیات جوشکاری روی آن در صورت اجبار میسر بوده  است.

  1. میلگرد A3:

این میلگرد با تنش جاری ۴۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تغییر شکل پلاستیکی نسبی  ۱۴ درصد بعنوان میلگرد خشک مناسب عملیات سیویل صنعتی و ساختمانی بوده که به صورت آج دار و عمدتا آج جناقی می باشد و اکیدا برای آهنگری مناسب نبوده و عملیات جوشکاری روی آن مناسب نمیباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *