مطالب

درباره انواع اتصالات

همه چیز دربارهٔ اتصالات

درباره انواع اتصالات

اتصالات قطعاتی هستند که وظیفه آن ها برقراری اتصال یا به عبارت بهتر ارتباط میان دو یا چند قطعهٔ دیگر خواهد بود.در این متن همه چیز درباره اتصالات را بیان نموده ایم،اتصالاتی که ما از آن صحبت می کنیم،

به منظور ایجاد اتصال میان لوله ها در یک شبکهٔ لوله کشی، استفاده خواهند شد. عدم وجود اتصالات، ساخت یک سیستم یا شبکه را ناممکن می سازد.

چرا که قطعات و اجزای مختلف، راه ارتباطی خود را از دست خواهند داد. آیا می توانید بدن خودتان را بدون وجود ماهیچه های رابط و مفاصل، تصور کنید؟ آیا می توانید یک بلوز را بدون در نظر گرفتن درز دوخت بین آستین، یقه و بخش جلو و پشتی بلوز تصور کنید؟ بدون شک پاسخ به این سؤالات منفی خواهد بود.

زانوی شما میان ران پا و ساق پای شما یک اتصال را برقرار کرده است. اگر زانو حذف شود، ساق پا به بدن متصل نخواهد شد. هم چنین عدم وجود کوک در درز لباس، باعث می شود تکه پارچه های منفصل و غیر کاربردی داشته باشیم.

در خصوص لوله کشی نیز همین طور است. عدم وجود قطعاتی که به عنوان اتصالات به کار می روند، باعث عدم شکل گیری سیستم پایپینگ خواهد شد. چرا که هدف تنها وجود یک لولهٔ مستقیم نیست. گاهی لازم می شود تا در مسیر لوله، پیچ و خم و انحناهایی ایجاد شود.

یا لوله ها باید به تجهیزات دیگری نظیر مخازن، پمپ ها و … نیز متصل شوند. و تمام این اهداف با استفاده از قطعاتی به نام «اتصالات» ممکن خواهد بود.

مطالب بیشتر : اتصالات فشار قوی

می توان اتصالات را برای مصارف مختلفی می توان به کار برد. به عنوان مثال، شما با برخی از انواع اتصالات، قادر خواهید بود تا یک مسیر چند سویه ایجاد کنید. یا این که آن مسیر را به اندازهٔ مورد نظر از جهت اصلی منحرف سازید و بسیاری کارهای دیگر که در ادامه با معرفی انواع اتصالات، با آن ها آشنا خواهید شد.

اشکال مختلف اتصالات

مهندسی که قصد دارد تا نقشهٔ لوله کشی را طراحی کند و یا آن را اجرا نماید، باید بداند که برای پیاده سازی هر قسمت، چه ابزاری وجود دارد. و آن ابزار را چطور باید استفاده کند. بر این اساس، او می تواند نقشه ای مناسب را آماده و ارائه کند تا بیش ترین بهره و طول عمر مفید از سیستم لوله کشی را داشته باشد.

در این قسمت می خواهیم برخی از پرکاربردترین اشکال اتصالات را معرفی کنیم. هم چنین به صورت مختصر، شرح کوتاهی از وظیفهٔ هر کدام از آن ها را بیان کرده ایم.

  • انواع اتصالات به شکل مغزی: این اتصالات به گونه ای ساخته می شوند که دو لوله را می توان به آن متصل کرده و در حقیقت یک لولهٔ بلندتر و طویل تر ایجاد کرد. مغزی ها مانند یک برش لولهٔ کوچک خواهند بود. یکی از کاربردهای مهم این اتصالات، این است. که با کمک برخی از انواع مغزی ها می توان قطر و سایز لوله ها را تغییر داد. این دسته از مغزی ها دارای دو سر با دو قطر متفاوت خواهند بود که می تواند لوله های با قطر بیش تر را به لوله هایی با قطر کم تر متصل کند و برعکس.

 

  • انواع اتصالات به شکل مهره ماسوره: این اتصالات به صورت زبانه های نر و ماده طراحی شده است. یعنی یک سر دارای مادگی و سر دیگر به صورت نر خواهد بود. 

 

  • انواع اتصالات به شکل درپوش: این اتصالات را می توان مشابه با درب بطری های آب تصور نمود. یعنی لوله هایی ته بسته ای که می توانند موجب انسداد و بسته شدن یک لوله شوند. این درپوش ها در انواع مختلف اعم از انواع چهار گوش و شش گوش ساخته می شوند که بسته به قطر لولهٔ مورد نظر به کار می روند.

 

  • انواع اتصالات به شکل بوشن:بوشن ها مشابه مغزی هستند و از آن برای اتصال دو لوله به هم استفاده می شود. این اتصالات نیز در دو مدل معمولی و تبدیل تولید می شوند. با بوشن های معمولی، دو لوله با قطر یکسان را می توان به هم متصل کرد. و انواع تبدیل بوشن ها، برای کاهش یا افزایش قطر لوله ها کاربرد دارند.

 

  • انواع اتصالات به شکل فلنج:اتصالات فلنج، صفحاتی از جنس چدن هستند که با کمک واشرها (برای آب بندی) به کار می روند.

 

  • انواع اتصالات به شکل سه راهی: این اتصالات، از پرمصرف ترین انواع اتصالات است. سه راهی ها در انواع مختلفی ساخته می شوند و با توجه به فرم ظاهری که دارند، می توانند برای مصارف مختلف استفاده شوند. در حالت کلی این اتصالات برای انشعاب گیری از یک لوله به مسیرهای مختلف استفاده خواهد شد. سه راهی ها بسته به قطر لوله های ورودی و خروجی و هم چنین زاویهٔ آن ها، در مدل های مختلفی تولید می شوند. به غیر از سه راهی ها، اتصالات دیگری به نام چهار راهی نیز وجود دارد که با یک انشعاب بیش تر، کاربردی مشابه با سه راهی را دارد.

 

  • انواع اتصالات به شکل زانویی:عمده ترین دلیل استفاده از زانویی ها، تغییر مسیر در لوله ها می باشد. به این صورت که بسته به زاویه و نوع زانویی، می توان مسیر لوله را تا ۴۵ درجه، ۹۰ درجه و حتی ۳۶۰ درجه، منحرف ساخت.

متریال در اتصالات

این که اتصالاتی که ساخته می شوند از چه جنسی باشند، یک پرسش با پاسخ های گوناگون خواهد بود. باید بدانید که به ازای وجود هر جنس لوله، اتصالات آن نیز ساخته می شود. اگر لوله های فلزی را در نظر بگیریم، انواع اتصالات فلزی در جنس هایی نظیر برنجی، استیل،لوله گالوانیزه و … خواهیم داشت.

هم چنین انواع اتصالات ساخته شده از پلی اتیلن برای به کار گیری در لوله های این جنس وجود دارند. بنابراین بسته به شبکهٔ لوله کشی و جنس سایر تجهیزات و هم چنین اهداف سیستم، می توان اتصالات ساخته شده با  متریال مناسب را انتخاب کرده و از آن استفاده نمود.

 نحوه اتصالات در لوله کشی

این امر که یک اتصال چطور در یک شبکهٔ لوله کشی به کار گرفته شود، به نوع ساختمان و ساختار اتصالات، بستگی خواهد داشت.به طور کلی از این نظر،اتصالات را به چند گروه تقسیم می کنند که عبارتند از:

  • اتصالاتی که به صورت جوشی در سیستم پایپینگ قرار می گیرند.
  • اتصالاتی که به صورت پرسی در سیستم پایپینگ قرار می گیرند.
  • اتصالاتی که به صورت رزوه ای در سیستم پایپینگ قرار می گیرند.
  • اتصالاتی که با کمک پیچ و مهره در سیستم پایپینگ قرار می گیرند.

 هر کدام از این مدل ها، مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد که بسته به هدف پروژه، می توان از اتصالات نوع مناسب، استفاده کرد. به عنوان مثال چنانچه احتمال تغییر و یا تعمیر در قطعات مختلف سیستم لوله کشی، برود، بایستی از انواع اتصالاتی استفاده شود که باز و بسته کردن آن، به سادگی انجام گیرد. گزینه های اتصالات رزوه ای و اتصالات پیچ و مهره برای این کار مناسب تر خواهند بود.

چرا که با ساده ترین ابزار و بدون هیچ تخریبی، قابل جدا سازی از سیستم خواهند بود. اما در مواردی که هدف، ایجاد یک اتصال محکم و بدون احتمال نشتی باشد، اتصالات جوشی، گزینهٔ مورد نظر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *