مطالب

انواع لوله گالوانیزه

لوله های گالوانیزه

انواع لوله گالوانیزه

برای محافظت و جلوگیری از اکسید و خوردگی برخی از فلزات، بر روی آنها عمل گلوانیزسیون اعمال می شود. در این روش پوششی از فلز روی را بر روی فلزات قرار می دهند. این لایه که ناشی از ترکیباتی مانند فلز روی و برخی از ترکیبات آهن است از این نوع فلزات و ترکیبات بیشتر در صنعت فولاد و آهن نسبت به دیگر صنایع کاربرد دارد.

به لوله های فلزی که سطح آن را با فلز روی پوشش می دهند لوله گالوانیزه گفته می شود.بر اساس جنس نوع فلز لوله گالوانیزه را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد.

  • گالوانیزه آهنی
  • گالوانیزه فولادی

لوله‌های گالوانیزه آهنی

این لوله ها با استفاده از آهن سفید نورد داده شده ساخته می شود و درزهای موجود در آن نیز با دستگاههای درز جوش به هم جوش داده می شوند بعد از این مرحله آنها را به یک مخزن حاوی روی مذاب منتقل می کنند . بنابراین به این خاطر است که به آن لوله های درزدار نیز گفته می شود.

شما می توانید این لوله ها را با رنگ های تیره و خاکستریشان شناسایی کنید؛ این لوله بر حسب نیاز بازار به دو صورت سبک و سنگین ساخته می شوند. بیشتر لوله های گالوانیزه آهنی و فولادی را در ابعاد شش متری دو سر میسازند که دو سر دنده با قطر ۱/۲ اینچ تا ۸ اینچ تولید می شوند. قطر لوله های گالوانیزه به قطرهای اسمی معروف هستن و به این صورت است که از قطر داخلی بیشتر هستند و همواره از قطر خارجی کوچکتر هستند.

معمولا این نوع لوله ها بر اساس نمره شناخته می شوند. شما می توانید لوله های گالوانیزه را با استفاده از دنده پیچی به یک دیگر متصل کرده و با استفاده از مواد مخصوص این دو لوله را به یکدیگر متصل می کنند.

لوله گالوانیزه فولادی 

لوله های گالوانیزه در بازار بیشتر با نام لوله های آهنی سفید شناخته می شود. در نامگذاری فرقی بین این دو نوع لوله گذاشته نمی شود اما لوله های فولادی گالوانیزه نسبت به لوله های گالوانیزه آهن سبک تر هستند و بیشترین استفاده از آنها برای تهویه انجام می شود.

جنس این لوله ها از فولاد نرم است و برای ساخت آن ورق فولاد را با  با فشار از داخل قالب عبور می دهند. و بعد از آن درزهای موجود را بهم جوش میدهند تا فاصله و درز لوله ها از بین برود. در گام بعدی برای جلوگیری از زنگ زندگی لوله ها در یک ظرف از گالوانیزه یا همان روی پوشش می دهند.

این نوع لوله ها نیز نسبت به اسید از حساسیت بیشتری برخوردار هستند . هر نوع اسیدی که برای  چدن مضر باشد برای لوله های گالوانیزه فولادی نیز مضر خواهد بود. این لوله ها با آب واکنشی نشان نمی دهند و  هر چه بیشتر در مجاورت آب  باشند باعث سخت تر شدن هر چه بیشتر آنها خواهد شد.

کاربرد لوله گالوانیزه در صنعت

حدود پنجاه سال پیش  لوله های گالوانیزه وارد صنعت ایران شدند و کاربردهایی از قبیل : آب ، گلخانه ، حصار کشی ، سازه فلزی، تصفیه خانه ها ، کشاورزی و آبرسانی و دکل های مخابراتی کابل برق و… مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *