مطالب

انواع استاندارد های تیرآهن

تیرآهن استاندارد

کاربرد های تیر آهن

 تیرآهن یکی از اعضا اصلی در مجموعه المان های مورد استفاده در سازه های ساختمانی است .در واقع وظیفه اصلی تیر آهن ها تحمل تنش های حاصل از نیروی برشی و لنگر خمش ناشی از بارهای وارد بر آن و وزن خود تیر است.

در طراحی سازه ها معمولا تیر ها بر اساس لنگر خمشی موجود طراحی گشته و ضابطه برش در آن کنترل می گردد. تیر، معمولا در معماری و مهندسی سازه، به عنوان عضوی بلند، مستقیم و منشوری تعریف می شود که برای نگه داری بارهای مختلف وارده در طول عضو طراحی می گردد. البته در کار اجرایی عنوان تیر غالبا فقط به اعضای افقی اطلاق گردیده و به اعضای عمودی ستون گویند.

استاندارد های تولید تیرآهن

۱-تیرآهن استاندارد IPE 

۲- تیرآهن استاندارد INP

۳- تیرآهن استاندارد IPB ) ) هاش)

تیرآهن IPE و INP

کاربرد اصلی تیرآهن در ساختمان های اسکلت فلزی می باشد که به عنوان ستون قرار می گیرد. مورد استفاده آن در ستون ها، خرپا ها، نعل درگاه ها، بیم ها در پوشش سقف ها و پل های لانه زنبوری می باشد , در کشور ما معمولا ستون ها را از تیر آهن های I دوبل یا با بال پهن های تکی استفاده می نمایند.

در حال حاضر از هر دو نوع استاندارد در بازار ایران موجود می باشد تیر آهن های IPE  وارداتی بیشتر مربوط به کشور های لهستان، اسپانیا، المان و همچنین کره می باشد. البته تیرآهن IPE  کشور چین و روسیه نیز در بازار موجود است،

ولی از آنجاییکه این دو کشور از هر دو نوع  استاندارد تیرآهن تولید نمونده اند، لذا مصرف کنندگان محترم بعضی مواقع در تشخیص IPE یا INP بودن محصول این دو کشور دچار مشکل شده و بسیار پیش آمده که پس از خرید و تخلیه کالا در محل ساخت و یا بدتر از این، پس از نیمه ساخت متوجه شده اند که تیر آهن های مورد استفاده آنها از نوع INP  بوده است حال آنکه نقشه آنها بر اساس IPE طراحی شده و دچار ضرر و زیان می گردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *