مطالب

کاربرد ورق نورد گرم

کاربرد ورق نورد گرم

کاربرد ورق نورد گرم

ورق های نورد گرم یا ورق سیاه، با استانداردها و ویژگی های خاصی که دارد، سبب شده است تا کاربردهای زیادی از آن به وجود آید. در حقیقت برای صنایع تولیدی زیادی، این ورق ها به عنوان ماده اولیهٔ مورد نیاز خواهد بود.

در مقالات مختلفی در این سایت، ورق های سیاه را از جنبه های مختلفی مثل روند تولید، استانداردها، برندهای تولید کنندهٔ این ورق ها و … بررسی کرده ایم.

در این مقاله قصد داریم تا برخی از کاربردهای مهم ورق های نورد گرم را بررسی کنیم. توجه داشته باشید که به دلیل گستردگی موارد کاربرد این ورق ها، هم در بازار به صورت خرده و هم در صنایع و کارخانجات دیگر و به صورت عمده، این محصول عرضه شده و به فروش می رسد.

انواع ورق نورد گرم

می دانید که هر محصولی که تولید می شود، در روش ها و مدل های مختلف بسته بندی شده و به بازار عرضه می شود. به عنوان مثال، ورق های سیاه که از نورد گرم فولاد حاصل خواهند شد، در ابعاد مختلف و نیز با ضخامت ها و استانداردهای گوناگون تولید شده و به بازار عرضه می شوند.

تنوع در اندازه ها و استانداردها، تنوع در کاربردها و مصارف مختلفی از ورق های سیاه را رقم زده است.

پرکاربردترین استانداردهایی که از ورق های نورد گرم استفاده خواهد شد، استانداردهای ST44، ST52، ST33، ST37 خواهد بود. ورق های تولید شده با این استانداردهای در ضخامت های مختلف به صورت رول یا شیت بسته بندی شده اند.

کاربرد انواع رول و ورق گرم

در قسمت قبلی اشاره کردیم که ورق های نورد گرم، می توانند به صورت رول یا شیت به بازار ارائه شوند. هر کدام از این دو مدل بسته بندی، ویژگی هایی را ارائه می کند که برای آن کاربرد های خاصی را به وجود خواهد آورد.

به عنوان مثال، ورق های نورد گرمی که به صورت رول بسته بندی می شوند، چون طول و ابعاد یکسره ای دارند، برای کاربردهایی که نیاز به ورق یک تکه به هر ابعادی باشد، مناسب هستند.

هم چنین این مدل از ورق ها، با ضخامتی کم تر از ۱۵ میلی متر تولید می شوند. این در حالی است که ورق های برش خورده یا شیت، با ابعاد استاندارد مشخصی بوده و ضخامت این ورق ها بالاتر از ۱۵ میلی متر خواهد بود.

  • تولید و ساخت تانکر و مخزن برای مصارف صنعتی
  • ساخت مصالح فلزی ساختمان
  • ساخت سوله های بزرگ با استفاده
  • ساخت رینگ های چرخ های خودرو با استفاده
  • استفاده از ورق های نورد گرم در صنایع خودرو سازی
  • استفاده از ورق های نورد گرم در صنایع کشتی سازی
  • ساخت تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی
  • ساخت و تولید دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی
  • ساخت آبگرمکن با استفاده از از ورق های نورد گرم
  • کاربرد ورق های نورد گرم برای صنایع فلزی سنگین
  • ساخت تانکر و سیلندر گاز از ورق های نورد گرم (به دلیل سختی این ورق)
  • استفاده از ورق های نورد گرم برای تولید برخی از انواع لوله های نفتی

جا دارد تا به عنوان سخن پایانی یادآور شویم که ورق های آهنی برای ساخت تمام متریال آهنی کاربرد دارند.موارد استفاده از این ورق ها بسیار زیاد است و برشمردن آن همیشه ممکن نخواهد بود. با توجه به ویژگی های فیزیکی و نیز ظاهری هر کدام از انواع ورق های آهنی، می توان کاربردهای محدودتری را برای آن ها در نظر گرفت.

به طور مثال در خصوص ورق های سیاه یا همان انواع ورق های نورد گرم، چون ظاهر زیبایی ندارند، و رنگ کدر و ماتی دارند، معمولا به همان صورت خام برای کاربردهایی که زیبایی ظاهری نقش مهمی در آن تولیدات دارد، جایگاهی نخواهد داشت.

در چنین مواردی از یک سری فرایندهای جانبی بر روی ورق سیاه تولید شده، استفاده خواهد شد. به عنوان نمونه، رنگ کردن آن و یا ایجاد روکش هایی به منظور زیبا سازی یا مقاوم سازی ورق، می تواند کاربردهای بیش تری را برای ورق های نورد گرم، ایجاد نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *