مطالب

تیرآهن هاش و انواع آن

تیرآهن هاش و انواع آن

تیرآهن هاش یکی از مصالح مهم ساختمانی می باشد. که معمولاً در قسمت اسکلت های فلزی ساختمان سازی استفاده می شود . نقش بسیار مهمی هم در ساختمان سازی ایفا می‌کند. زیرا اسکلت اصلی ساختمان ها را این تیرآهن های هاش تشکیل می‌دهند، و البته که این نوع تیرآهن در فعالیت های عمرانی نیز نقش پر رنگی ایفا میکند .

مزیت تیرآهن هاش در ساختمان سازی

تیرآهن هاش در واقع یکی از مهمترین المان هایی می باشد که در ساختمان سازی مورد اهمیت می‌باشد. در واقع وظیفه اصلی را در بین سازه ها در ساختمان سازی ایفا می‌کند. چرا که تمام حرکاتی که یک ساختمان در مقابله رانش زمین و یا حرکات زمین عمل می‌کند و در مقابل این حرکات مقاومت می‌کنند تا ساختمان از بین نروند در واقع بر اساس همین تیرآهن هاش می باشد که بسیاری از تیرآهن هایی که در ساختمان ها برای مقاومت در برابر زلزله قرار داده میشود.

براساس همین تیرآهن هاش میباشد این تیر آهن ها نقش بسیار مهمی را در ساختمان سازی ایفا می‌کند. این تیرآهن هاش بر اساس استانداردهای مهندسی های عمران در واقعی یک سازه با ارتفاع بسیار زیاد می باشد. که برای نگه داریم در این وزن ساختمان ساخته شده است.

کاربرد تیرآهن هاش در صنعت

تیرآهن های هاش در پروژه های صنعتی نیز بسیار کاربرد دارد و یکی از سازه های پر استفاده در صنعت و فعالیتهای عمرانی به حساب می آید. برای اطلاع از قیمت هاش به این لینک مراجعه بفرمایید.

بررسی انواع تیرآهن هاش

تیرآهن هاش انواع  متفاوتی دارند از جمله:

  • تیرآهن بال باریک
  •  تیر آهن بال متوسط
  • تیر آهن بال پهن

همچنین از نظر وزنی نیز دارای چند دسته بندی میباشند از جمله:

  • تیر آهن معمولی IPE
  • تیرآهن سبک HEA
  • تیر اهن سنگین HEB

که کشور های سازنده آن شامل: اسپانیا، کره جنوبی، اکراین و در سال های اخیر نیز در ایران نیز تولید میشود.سایز هایی که اینگونه تیرآهن ها ساخته میشوند شروع سایز از ۱۰۰ میلیمتر میباشد تا ۵۰۰ میلیمتر در طول ۱۲ متر تولید میشوند.

تیرآهن IPE:

تیرآهن معمولی و استاندارد I شکل که در بازار ایران وجود دارد. این تیرآهن طبق استاندارد اروپا تولید شده اند و ضخامت بال آنها ثابت می باشد.

تیرآهن سبک HEA:

 تیرآهن بال پهن HEA یا هاش H از نوع سبک هاش H بوده، یعنی این تیرآهن بال پهن دارای ضخامت کمتری نسبت به تیرآهن بال پهن HEB میباشد.

تیر آهن سنگین HEB:

تیرآهن بال پهن ، نوعی از تیرآهن میباشد که بال تیرآهن و جان( ارتفاع پشت تا پشت تیرآهن ) تیرآهن باهم برابر بوده باشد.
البته تیرآهن بال پهن HEB یا هاش H از نوع سنگین هاش H بوده، یعنی این تیرآهن بال پهن دارای ضخامت بیشتری نسبت به تیرآهن بال پهن HEA میباشد.

تولید کنندگان تیرآهن

تولید کنندگان داخلی تیر آهن عبارتند از : ذوب آهن ، صفاطوس ، اهواز ، کرمانشاه ، آرین ، بناب  . که ذوب آهن اصفهان از نظر کیفیت و استاندارد از دیگر کارخانه ها پیشی گرفته و  بیشترین تقاضا را در بازار ایران برخوردار است. تولیدکنندگان خارجی نیز عبارتند از : تیرآهن های کشورهای ، چین ، ترکیه ( که در وزن های سبک و سنگین در بازار ایران موجودند ) اسپانیا ، لهستان ، کره و روسیه

فرآیند تولید تیرآهن

در ابتدا شمش ها را باید وارد کوره ها کنند که دمای کوره ها تا ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد می باشد .برای این کار شمش ها را توسط یک جک هیدرولیکی در ردیف های مشخص به داخل کوره ها هدایت می کنند و وقتی شمش ها در داخل کوره قرار گرفتند به وسیله جریانات گردابی در دمای ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد جهت نورد آماده می شوند. بعد از رسیدن شمش ها به دمای مورد نظرجهت نورد به خط تولید ارسال می شود. سپس شمش های پخته شده روی رول ها قرار می گیرند.و به طرف مرحله رافینگ هدایت می شوند. مرحله رافینگ در سه مرحله از قطر شمش ها کاسته و بر طول آن می افزاید و بعد از مرحله رافینگ (استند ها) (قفسه های نورد) قرار دارند. که در این مرحله متشکل از ۱۰-۱۸ تا استند با کالیبر مشخص می باشد.

مرحله ی آخر نورد قسمت قیچی متراژ جهت برش محصولات تولید شده در طول های مشخص به کار برده می شود. سپس محصولات تولیدی در زیر گیوتین های بسته بندی به طول ۱۲ متر طبق استاندارد برش داده شده. و در مرحله ی آخر به صورت بندیل هایی با وزن مشخص بسته بندی می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *