مطالب

ویژگی های لوله گالوانیزه

کاربردهای لوله های گالوانیزه

لوله های گالوانیزه

در مقاله ای جداگانه، موضوع لوله های گالوانیزه و نیز روند تولید آن ها را بررسی کرده ایم. این لوله ها اغلب به صورت لوله درزدار تولید می شوند. لوله های درزدار از ورق های آهنی به دست می آیند. دو لبهٔ این ورق برای ساخت لوله، جوشکاری می شود و همان خط جوشکاری به درز در لوله معروف است.جنس این لوله ها از آهن سفید و یا فولاد نرم خواهد بود.

هر دو فلز ذکر شده، فلزاتی هستند که در برابر اکسید شدن مقاومت ندارند و دچار خوردگی و فرسودگی با رطوبت و مواد اسیدی خواهند شد. از این رو، در طی یک سری عملیات، بر روی سطح این لوله ها یک روکش از فلزی که مقاوم باشد، ایجاد می شود. این فلز مقاوم همان فلز روی بوده و نام این عملیات همان گالوانیزاسیون خواهد بود. اجرای عملیات گالوانیزاسیون بر روی لوله ها، سبب می شود تا لوله های گالوانیزه ایجاد شود.

اگر می خواهید در رابطه با این لوله ها و نیز فرایند گالوانیزه کردن آن ها، اطلاعات بیش تری کسب کنید، توصیه می کنیم تا مقالات مرتبط با این موضوع را در همین وب سایت مطالعه کنید.در این مقاله قصد داریم تا مهم ترین و بولدترین کاربردهای لوله های گالوانیزه را معرفی کنیم. اما پیش از معرفی کاربردها، برای درک بهتر کارایی این محصول، به شرح بارزترین ویژگی های این لوله پرداخته ایم.

مشخصات لوله

لوله های گالوانیزه، به صورت درزدار ساخته می شوند. این امر به معنای وجود یک درز جوش در ساختار و بدنهٔ این لوله ها می باشد. در مقاله ای جداگانه، به بررسی و شرح این لوله ها و نیز کاربردهای آن پرداخته ایم.

در نظر داشته باشید که لوله های درزدار، به نسبت لوله های بدون درز، از استحکام کم تری برخوردار هستند. اما تولید این لوله ها با سرعت بیش تری انجام شده و هم چنین از قیمت پایین تری برخوردار خواهند بود.

از جنس فلزاتی مانند آهن سفید و یا فولاد نرم ساخته می شوند. هر دوی این فلزات، از استحکام خوبی برخوردارند اما همان طور که در بخش قبلی نیز اشاره کردیم، متأسفانه مقاومت خوبی در برابر رطوبت و اکسید شدن نخواهند داشت. به همین دلیل، برای کاربرد این جنس در موارد مختلف، لازم است تا فرایند گالوانیزاسیون بر روی آن انجام شود.

در ابعاد مختلفی ساخته می شوند. قطر داخلی این لوله ها بین ۱.۲ تا ۶ اینچ و ضخامت آن بین ۲ تا ۲.۵ اینچ متغیر خواهد بود.

از طول عمر خوبی برخوردار هستند. در صورت مراقبت از آن، این لوله ها می تواند بالغ بر ۵۰ سال عمر داشته باشند.

در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت بالایی را از خود نشان می دهند. این امر به دلیل وجود روکشی از فلز روی است که بر سطح این لوله ها نشانده می شود.

می توانند مقاومت خوبی در برابر ضربه از خود نشان بدهند. این امر به دلیل ساختار واحد این لوله ها است.

می توانند با اسیدهای خورندهٔ فلز روی، تخریب شوند. چرا که در صورت خوردگی فلز روی، سطح گالوانیزه لوله از بین رفته و احتمال آسیب دیدن لولهٔ اصلی نیز بسیار بالا خواهد بود.

اگر از گالوانیزاسیون گرم تولید شوند، رنگ و ظاهری براق خواهند داشت.این براقیت به مرور زمان، بر اثر فرسودگی و شرایط محیطی ممکن است از بین برود.

قابلیت بازیافت و استفادهٔ مجدد دارند. یعنی می توان این لوله ها را مجدد ذوب کرده و برای تولید محصولات جدید، مورد استفاده قرار داد.

کاربرد لوله گالوانیزه

در قسمت قبل، به شرح برخی از بارزترین و مهم ترین ویژگی های این لوله ها پرداختیم. در نظر داشته باشید که تنوع ابعادی و هم چنین تنوع کیفیت مختلف لوله گالوانیزه تولید شده، می تواند تنوع زیادی را در خصوص کاربردهای آن رقم بزند. عمدهٔ مصرف این لوله ها برای انتقال آب و گاز در تصفیه خانه ها و سیستم های تهویه است. در ادامه، برخی از مهم ترین کاربردهای این لوله ها، نوشته شده است.

  • در خطوط آب رسانی و برای لوله کشی های آب استفاده خواهند شد. خاصیت ضد زنگ آن ها سبب شده است تا جلوی رشد باکتری هایی که در اثر زنگ زدگی فلز ایجاد می شوند، گرفته شود. این باکتری ها می توانند به بدن انسان آسیب برسانند.
  • در خطوط انتقال گاز به کار برده می شوند. 
  • در ساخت تصفیه خانه ها و سیستم های تهویه می توان استفاده کرد.
  • در لوله کشی های مربوط به سیستم های آبیاری نیز کاربرد خواهند داشت.
  • برای ساخت سازه های فلزی گالوانیزه، استفاده خواهد شد.
  • در حصار کشی کاربرد دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *