مطالب

انواع لوله استیل

انواع لوله استیل

انواع لوله استیل

لوله استیل و انواع آن در صنعت امروزه کاربردهای زیادی دارد با پیشرفت جامع بشری،نیاز انسان به تولیدات صنعتی افزایش پیدا کرد. هر چقدر که دنیای بشریت بزرگ تر شد ، پیش رفتن به سوی صنعت لازمه ی آن شد. به همین دلیل گروهی از تامین کنندگان فعالیت خود را در این عرصه آغاز کردند و نیازهای صنعتی را برآورده می کنند.

لوله استیل یا به صورت کامل تر لوله استینلس استیل به نوعی لوله فولادی گفته می شود که کمتر از ۲ درصد از آلیاژ آن را کربن تشکیل می دهد.

  1. لوله استیل بدون درز یا مانیسمان
  2. لوله استیل درزدار

لوله استیل بدون درز از استیل ۳۰۰ ساخته شده است و انواع لوله ۳۰۴، ۳۱۶، ۳۲۱، ۳۱۰ و لوله دابلکس را شامل می شود لوله استیل درزدار از استیل ۳۰۰ ساخته شده است و لوله ۳۰۴ ، ۳۱۶ و لوله دابلکس از انواع آن است

انواع لوله استیل بدون درز: لوله ۳۰۴، ۳۱۶، ۳۲۱، ۳۱۰ و لوله دابلکس

انواع لوله استیل درزدار: لوله ۳۰۴ ، ۳۱۶ و لوله دابلکس از انواع آن است همانطور که از دسته بندی نتیجه می شود، لوله استیل ۳۰۴ ، ۳۱۶ و دابلکس در دو مدل درزدار و بدون درز برای مصرف کنندگان موجود می باشد.

ویژگی لوله استیل

وجود کروم در این لوله موجب می شود تا در مقابل خوردگی به خوبی مقاوم باشد. کروم ماده ای است که در هنگام ساخت آلیاژ استیل به آهن اضافه می شود و باعث می شود لوله استیل در برابر عوامل محیطی از خود مقاومت خوبی نشان دهد.

وجود کروم در لوله استیل علاوه بر افزایش مقاومت، باعث افزایش سختی نیز می شود.این ویژگی در لوله استیل با انعطاف پذیری آن رابطه عکس دارد. در نتیجه می توان گفت برای افزایش مقاومت لوله تا جایی که امکان دارد مقدار کروم را زیاد کرد تا انعطاف پذیری آن را از بین نبرد و در ساخت لوله استیل خللی وارد نکند.

نحوه نامگذاری و کاربرد 

لوله استیل در انواع مختلف و گروه های متفاوتی ساخته شده است و به صورت خاصی نام گذاری شده اند. درباره نحوه نام گذاری لوله استیل می توان گفت که یک گروه متخصص به نام (AISI) در آمریکا وجود دارد که برای اولین بار در حوزه  گروه بندی و انتخاب نام برای انواع استیل فعالیت کرد و در نتیجه این لوله با توجه به ساختارش لوله استینلس استیل گرفته است. استیل ۳۱۶ ، استیل ۳۰۴ از انواع این نام گذاری می باشد.

لوله های استیل بر اساس ویژگی های ساختاری آن در موارد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع می توان گفت نوع استیل به کار رفته در لوله می تواند به طور مستقیم در کاربردشان  تاثیر بگذارد. شاید به ندرت پیش بیاید که در یک محیط صنعتی از لوله استیل استفاده نشده باشد.بلکه می توان گفت درصد بالایی از محیط های صنعتی از این لوله ها استفاده میکنند.

در ادامه به معرفی انواع لوله استیل و کاربرد هریک می پردازیم:

۱-در سیستم آبرسانی و تصفیه فاضلاب و تصفیه آب، لوله استیل کاربرد دارد.

۲-پالایشگاه نفت، گاز و سیستم انتقال گاز و نفت از مواردی است که به وفور، لوله استیل در آن کاربرد دارد.

۳-انواع لوله استیل در قسمت های مختلف تولیدات دارو،تولید مواد غذایی و در قسمت

۴-تولید انواع مواد شیمیایی کاربرد های فراوان دارد.

۵-لوله استیل نوع ۳۰۴ در صنایع در قسمت های گرفتن سختی آب و فشرده سازی هوا کاربرد دارد

۶-لوله استیل ۳۱۶ نیز در صنایع در بخش استفاده می شود.

۷-لوله استیل ۳۱۷ در سیستم انتقال آب دریا کاربرد دارد.

۸-لوله استیل نوع ۳۰۴ در قسمت مطلوب کردن آب و فشرده سازی هوا برای تولید مواد غذایی مورد استفاده می گیرد.

۹-لوله استیل ۳۱۶ در قسمت گرفتن نمونه در تولید مواد غذایی کار برد دارد.

کاربرد لوله استیل در صنایع غذایی

لوله استیل صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد که دارای کروم است.وجود کروم در لوله استیل باعث ایجاد مقاومت این لوله در مقابل خوردگی می شود، مقدار مورد نیاز  کروم که این خاصیت را تامین کند حدود ۵ درصد است.

اگر بخواهیم لوله استیل مورد استفاده در صنایع غذایی در مقابل زنگ زدن مقاوم باشد،میزان کروم آن را تا ۱۲ درصد افزایش می دهیم.افزایش کروم باعث به وجود آمدن یک فرایند جدید در لوله استیل می شود که آن را این گونه شرح می دهیم :

اگر لوله استیل در مقابل موادی قرار بگیرد که موجب زنگ زدن لوله استیل شود ، کروم در گیر واکنش می شود و یک لایه لوله استیل تشکیل می شود که لایه زیر  را در مقابل زنگ زدن محافظت می کند.

لوله استیل نرده

لوله استیل نرده در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد که برای دکوراسیون منزل می باشد. این نوع لوله استیل در نمای خارجی و داخلی انواع ساختمان ها به عنوان نرده یا حفاظ کاربرد دارد. لوله استیل نرده در ایران ساخته می شود و نوع چینی و هندی و اروپایی آن نیز موجود می باشد.

لوله استیل درزدار

نوع دیگری از لوله استیل وجود دارد که به دلیل نوع ساخت آن لوله استیل درزدار نام گرفته است. این مدل لوله استیل در کارخانه جات تولید دارو و مواد غذایی و همچنین مواد شیمیایی کاربرد دارد.

لوله استیل درز دار در کشور های تایوان و چین تولید شده و دارای گواهی نامه مخصوص می باشد که به خریدار این نوع لوله استیل داده می شود.

لوله های استیل درز دار به طور معمول در متراژ ۶ متر تولید می شود،اما سایر متراژ های آن نیز موجود می باشد. ضخامت لوله استیل درزدار در اندازه های ۱٫۲ تا ۳۰ بر حسب اینچ وجود دارد.

۳ thoughts on “انواع لوله استیل

  1. جعفری گفت:

    با سلام لطفا لیست لوله استیل و قیمت آن را نیز قرار دهید

  2. حشمتی گفت:

    لوله دکوراتیو ۴۲۰ سایز ۰.۷ موجود دارید؟

  3. میرزایی گفت:

    لوله استیل ۲۱۰ موجود دارید ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *