مطالب

چدن خاکستری چیست

گروه بازرکانی آهن یک در زمینه چدن خاکستری مطلبی را برای علاقه مندان به وبلاگ آهن یک آماده کرده است که امیداورم برای علاقه مندان قابل استفاده باشد

چدن از طریق ذوب مجدد سنگ آهن به همراه آهن و فولاد قراضه بدست می‌آید و با طی مراحلی برای حذف عناصر ناخواسته مانند فسفر و گوگرد همراه است. بسته به نوع کاربرد، میزان کربن و سیلیسم تا حد مطلوب (به ترتیب ۲ تا ۳٫۵ و ۱ تا ۳ درصد وزنی) کاهش داده می‌شوند. سایر عناصر نیز حین ریخته گیری و قبل از شکل گیری نهایی، به مذاب افزوده می‌شوند. چدن به جز موارد خاص که در کوره بلند موسوم به کوره کوپل ذوب می‌شود، عمدتاً در کوره‌های القای الکتریکی تولید می‌گردد. پس از تکمیل ذوب، مذاب به کوره نگهدارنده یا قالب ریخته می‌شود.

چدن خاکستری:

چدن‌ خاکستری ( چدن خاکستری – Gray Cast Iron ) سیال‌ ترین آلیاژ آهنی بوده و مقاطع پیچیده و نازک را می ‌توان از آن تولید کرد. اگر ترکیب شیمیایی چدن در گستره چدن خاکستری و آهنگ انجماد مناسب و درستی باشد، کربن موجود در آهن به هنگام انجماد جدا شده و رشته‌های گرافیتی را تشکیل می‌دهند. این چدن هادر سختی ‌هایی که مقاومت سایش خوب دارند دارای تراش ‌پذیری عالی هستند. سطح شکست چدن خاکستری به رنگ خاکستری دوده‌ای است و از این رو چدن خاکستری نامیده می‌شوند.

چدن خاکستری دارای ویژگی‌های متعدد و مفیدی بوده و برای ریخته گری در اشکال پیچیده و در ابعاد کوچک و بزرگ مورد علاقه مهندسان طراح می ‌باشد. امروزه، به علت ارزانی و سادگی انجام کار، حدود ۷۵% وزنی تمام قطعات ریختگی از چدن خاکستری است. در این نوع چدن، گرافیت رشته ‌ای موجب ایجاد خواص ویژه‌ای مانند؛ تراش‌ پذیری عالی در سختی هایی که مقاومت سایشی بالاست، مقاومت به ‌خوردگی سایشی با روغنکاری محدود، و قدرت جذب ارتعاش عالی می شود. وقتی استحکام فشاری، پایداری ابعاد، و قرار گرفتن دقیق تحت تنش مورد نیاز باشد، چدن خاکستری با فولادهای پر استحکام قابل مقایسه است.

چدن خاکستری بهترین جایگزین برای قراضه و قابل استفاده در انواع کوره های ذوب فلزات است. با توجه به تولید این شمش در کوره بلند درصد حدودی عناصر آن به این صورت می با شد :

کربن : ۴-۳٫۵ درصد

سیلیسیوم : ۱٫۵-۰٫۵ درصد

گوگرد : زیر ۰٫۰۶ درصد

فسفر : زیر ۰٫۱ درصد

منگنز : ۰٫۸-۰٫۲ درصد

آهن یک قادر است شمش ها را در انبار تهران و  اصفهان تحویل متقاضیان محترم دهد.

جهت دریافت قیمت آهن آلات بر روی این لینک کلیک کنید و یا با شماره زیر تماس حاصل فرمایید :

۰۲۱-۴۹۰۱۶

ممنون از همیاری شما با وبلاگ آهن یک .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *