مطالب

کاربرد لوله و ورق استیل

لوله استیل

کاربرد لوله و ورق استیل

لوله استیل که سالهاست به عنوان مهمترین و پرکاربردترین تجهیزات صنعتی شناخته می شود به ویژه در لوله کشی کاربرد زیادی دارد، علاوه بر آن در ساخت لوازم خانگی چون لوله های باریک یخچال لوله های بخاری و.. نیز بکار می رود. یکی از دلایل کاربرد لوله و ورق استیل وجود عنصر کروم در روند تولید آن است،که یکی از بارزترین خواص آن مقاومت در برابر زنگ زدگی می باشد.

فولاد ضد زنگ شامل یک آلیاژ فولاد و یک درصد کوچک از کروم است. کروم باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی لوله استیل می شود. از آنجایی که این لوله در برابر اکسیداسیون مقاوم است اغلب در مجموعه وسیعی از کاربردها استفاده می شود

انواع لوله استیل

لوله استیل بدون درز که به آن لوله مانیسمان نیز گفته می شود همانطور که از نامش پیداست لوله ای فاقد هرگونه درز و جوشی است که از استیل ساخته می شود. این لوله یکنواخت بدلیل دارا بودن چنین ویژگی ای از اهمیت بیشتری برخوردار است.

لوله درز دار لوله استیلی است که برخلاف لوله مانیسمان، در زمان تولید جوش داده می شوند و ارزان تر از لوله بدون درز هستند عمدتا برای کاربردهایی با ‏فشار کم استفاده می شوند.

گاهی در برخی کاربردها مانند کارخانه ها لوله استیل باید با مواد غذایی و سایر محصولات حساس تماس بگیرند، در این صورت بهداشت و سلامت یکی از مهم ترین فاکتور های ما می باشد. لوله های بهداشتی ضد زنگ به منظور بکارگیری در چنین کاربرد هایی تولید می شود زیرا دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی، تیره شدن هستند و علاوه بر آن این نوع از لوله به راحتی تمیز نگه داشته می شوند.

ورق استیل

ورق استیل دارای سطح صاف و براقی هستند، به صورت رول و شیت عرضه می شوند و همانطور که در توضیحات لوله استیل ضد زنگ بودن آن را توضیح دادیم، ورق استیل نیز دارای این خاصیت می باشد و در برابر زنگ و خوردگی بسیار مقاوم است. از دیگر ویزگی های ورق استیل میتوان به این موارد اشاره کرد: مقاوم در برابر خوردگی، ظاهر زیبا و براق، مقاومت در برابر حرارت، قابل بازیافت، عمر طولانی و مفید، قابل ایجاد شکل و فرم مختلف و…

روند نورد گرم در دمای بالاتر از ۱۰۰۰ درجه فارنهایت انجام می شود و فولاد نورد گرم بیشتر قابل انعطاف است و اجازه می دهد به اشکال مختلف تبدیل شود. این باعث می شود فولاد نورد گرم انتخاب خوبی برای ساخت اجزای ساختاری مانند تیرآهن I یا مقاطع ساده، مانند مسیرهای راه آهن باشد. همچنین برای تولید ورق فلز مورد استفاده قرار می گیرد.
فولاد سرد رول فولاد A در دماهای نزدیک به دمای اتاق معمولی برای ساخت فولاد نورد سرد استفاده می شود. این باعث افزایش قدرت محصول نهایی توسط استفاده از سخت شدن فشار تا ۲۰ درصد می شود.

نحوه برش ورق

ورق فلزی پانچ شده و برش کاری شده را با الگو های متنوعی متناسب با تمام نیازهای تزئینی و کاربردی می سازند و در اختیار مشتریان قرار داده می شود. فشار که رول پایین آن افزایش می یابد، به عنوان ظرفیت شناخته می شود. بسیاری از ماشین های ختم تولید شده به صورت سفارشی ساخته شده است، بنابراین استاندارد های صنعتی استاندارد وجود نداردطرح های گرد، مربع، شکاف، مستطیل و تزئینی در آلومینیوم، فولاد و فولاد ضد زنگ ارائه می شود. ورق توسط غلتک به طرف دو عدد شافت اصلی که دارای محرک بوده و بر روی آن تیغه هایی از فولاد که عملیات حرارتی بر روی آنها انجام و سختی آن بین (۶۱-۵۹) راکول رسیده و فواصل آنها متناسب با عرض نوارهای مورد نیاز تنظیم شده حرکت می کند.

حرکت ورق (نوارها) به جلو ادامه دارد و به جهت اینکه نوارهای بریده شده به طور دقیق به جلو هدایت گردند،از دو عدد شافت جداکننده که برروی آنها تیغه های کوچکی مستقر گردیده اند عبور داده می شوند تا نهایتاً سر اولیه نوارهای بریده شده و در گیره مخصوصی که در داخل نوار جمع کن قرار دارد (و توسط سیستم هیدرولیک قطر نوار جمع کن را چند سانتیمتر باز می نماید) درگیر شود.

کاربرد در صنایع

از دیگر کاربرد های لوله استیل میتوان به لوله های مکانیکی، سیلندر، طاق و دیگر قطعات تشکیل شده توخالی در اشکال مختلفی از قبیل مربعی، مستطیل شکل و .. تولید کرد. حتی در کاربردهای خاص ساخت هواپیما فولاد ضدزنگ نوع کروم و نیکل به علت حرارت و مقاومت در برابر خوردگی استفاده می شود. در برنامه های کاربردی که نیاز به لوله هایی با مقاومت بالا دارند، از استیل ضد زنگ استفاده می شود و علاوه بر آن به خوبی جوش داده میشود.

حتی زمانیکه لوله های بدون درز و جوش در ابعاد بزرگتر (از قطر خارج از قطر ۱.۶ تا ۱۲۵ میلی متر) مورد نیاز است، از فولاد ضد زنگ با توجه به مشخصات مواد هوا و فضا (AMS) یا مشخصات نظامی (MIL) استفاده می شود. (مثل لوله های ساختمانی هواپیما)

به وسیله فولاد ضد زنگ ورق، میله، سیم و لوله می سازند که از این محصولات نیز طیف گسترده ای از ابزار و وسایل تهیه می شود، از جمله: اجاق گاز، چاقو و چنگال، ابزار جراحی، لوازم خانگی بزرگ؛ مصالح ساختمانی در ساختمان های بزرگ، تجهیزات صنعتی (برای مثال در کارخانجات کاغذ، کارخانه های شیمیایی، تصفیه آب) و ساخت مخازن ذخیره سازی و تانکر برای مواد شیمیایی و محصولات غذایی و … مقاومت بالای استیل در برابر خوردگی باعث شده است که، به راحتی بخار را تمیز و استریل شود.  این لوله یکی از پرمصرف ترین تجهیزات مورد استفاده در خطوط انتقال گاز ، آب ، نفت ، هوا ، صنایع پتروشیمی، صنایع غذایی ، دارویی و شیمیایی می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *