مطالب

تفاوت استیل سری ۳۰۰ و ۴۰۰

استیل

تفاوت استیل سری ۳۰۰ و ۴۰۰

در مقاله هایی که تحت عنوان استیل برای شما انتشار داده ایم ، راجع به خاصیت استیل صحبت کرده بودیم . در این مقاله تصمیم داریم علاوه بر یاداوری این موضوع که استیل چیست راجع به این موضوع صحبت کنیم که تفاوت فلز استیل سری ۳۰۰ و ۴۰۰ در چیست؟ استیل ها ،فلز هایی هستند که با مقداری کربن ترکیب شده اند.

ترکیب کربن با فلز آهن باعث شده است تا این فلز نسبت به فلز های دیگر در برابر عامل های جوی و محیطی مقاوم تر باشند و هر چقدر مقدار کربن در استیل بیشتر باشد مقاومت آن به همان میزان افزایش می یابد اما مقدار شکل پذیری آن کاهش می یابد. یعنی نسبت به استیلی که مقدار کربن کمتری در آن بکار رفته است به سختی شکل می گیرد.

استنلس استیل بر پایه آهن می باشد که شامل حداقل ۱۰/۵ % کروم است.فولاد ها به دو دسته ساده کربنی و آلیاژی تقسیم می شوند .در فولاد های ساده کربنی جز کربن و بعضی عناصر معمول مانند(سیلیسیم،منگنز،گوگرد،فسفر) عنصر دیگری وجود ندارد.

فولادهای ساده کربنی دسته بندی خاص خود را دارند که در ادامه مطلب آن ها را برای شما تعریف خواهیم کرد. ورق استیل دارای انواعی از گرید ها می باشد که به شما آنها را معرفی می کنیم.موارد کاربردی استنلس استیل ۳۰۰ با ۴۰۰ متفاوت می باشد و در موارد های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.در صنعت ، انتخاب نوع استنلس استیل به عوامل مختلفی بستگی دارد که برای شما این عوامل را  توضیح خواهیم داد. شرکت آهن یک، به عنوان تامین کننده ، سعی دارد تا با ارائه محصولات با کیفیت و طبق استاندارد تولید ، آنها را به دست مشتریان برساند تا علاوه بر کسب رضایت که هدف اصلی ما می باشد ، بتواند کمکی در راستای صنعت و ساخت و ساز داشته باشد.

استیل چیست؟

استیل همان فلز است با این تفاوت که با کربن مخلوط شده است و اکنون راجع به آن صحبت می کنیم آلیاژی که پایه آن از آهن است و کمتر از ۲% کربن دارد استیل یا فولاد نامیده می شود.بسته به نوع و مقدار دیگر عناصر موجوددر آن خواص مکانیکی نظیر سختی و شکل پذیری مشخص می شود.افزایش مقدار کربن سبب افزایش مقاومت و سختی می شود اما میزان شکل پذیری آن کمتر می شود.

استنلس استیل یا فولاد های ضد زنگ

این استیل بر پایه آهن می باشد که شامل حداقل ۱۰/۵% کروم باشند .در این میان تنها تعداد کمی از آن ها محتوی بیش از ۳۰ % کروم یا کمتر از ۵۰% آهن می باشد.خاصیت ضد زنگ بودن فلزات به وسیله شکل گیری یک پوسته اکسید کروم بر روی سطح آنان می باشد که اینلایه اکسیدی در حضور اکسیژن تشکیل شده و تقویت می شود.

انواع استیل

فولادها به دو دسته تقسیممی شوند :۱- ساده کربنی .۲- آلیاژی در فولادهای ساده کربنی به جز کربن و بعضی عناصر معمول مثل (مثل سیلیسیم و منگنز و گوگرد و فسفر) عناصر دیگری وجود ندارد .

 فولادهای ساده کربنی

با افزودن برخی عناصر به آهن آلیاژهایی تولید می شود که خواص بسیار عالی دارند.به عنوان مثال با افزودن کروم به آهن استیل ضد زنگ یا استینلس استیل به دست می آید که در برابر خوردگی های مختلف مقاومت بالایی دارد.

استیل وقتی ضد زنگ است که حداقل۱۰.۵% کروم داشته باشد.کروم پس از ترکیب با اکسیژن هوا اکسید کروم تشکیل می دهد که لایه ایروی ورق استینلس استیل تشکیل می دهد.این لایه دیده نمی شود ولی باعث می شود ارتباط بین هوا و فلز از بین رفته و استیل سالم بماند.مقدار بیشتر کروم و نیز برخی دیگر از عناصر موجود در آلیاژ شبیه نیکل و مولیبدن این لایه را تقویت کرده و خاصیت ضد زنگ بودن استینلس استیل را افزایش می دهد.انتخاب نوع استنلس استیل در صنعت به عوامل مختلفی مانند مقاومت خوردگی خواص مکانیکی خواص حرارتی خواص شمیایی خواص تولیدی موجود بودن قیمت محصولات و…….بستگی دارد که از این میان مقاومت خوردگی خواص مکانیکی و خواص حرارتی معمولا از مهمترین فاکتور ها می باشد.

انواع گرید های استنلس استیل

  1. سری ۳۰۰ یا استنلس نگیر  (غیرمغناطیسیی یا نگیر)
  2. آلیاژ اهن کروم نیکل با کربن کمتر از ۰.۱ درصد
  3. سر ی ۴۰۰ یا استیل بگیر(مغناطیسی یا بگیر)
  4.  آلیاژ آهن کروم با کربن کمتر از ۰.۱ درصد
  • استیل سری ۳۰۰ و کاربرد آن

۳۰۴ رایج ترین گرید استنلس استیل است که همان ۱۸.۸ کلاسیک می باشد. ۳۱۶ بعد از ۳۰۴ رایج ترین گرید است و در صنایع غذایی و جراحی کاربد دارد به علاوه آلیاژ مولیبدن موجود در آن از فرسایش جلوگیری می کند همچنین بخاطر مقاومت زیاد در برابر کلر در مقابل گرید ۳۰۴ در صنایع دریایی هم بکار میرود. ۳۲۱ این گرید شبیه گرید ۳۰۴ است با این تفاوت که آلیاژ ۳۲۱ به علت وجود ترکیبات تیتانیوم در آن مقاومت زیادی در برابر جوشکاری ندارد این آلیاژها به علت شکل پذیری عالی ,مقاومت در برابر خوردگی وجوش پذیری مناسب از پر مصرف ترین گروه استنلس استیل محسوب می گردند در شرایط تابیدگی همگی آنها غیر مغناطیسی می باشد.

  • استیل سری ۴۰۰ و موارد کاربرد آن

۴۱۰ مقاوم در برابر سایش است اما در برابر خوردگی مقاومت کمی دارد. ۴۲۰ گرید مخصوص کارد و چنگال قابلیت پولیش خوبی دارد. ۴۳۰ گرید مخصوص دکوراسیون است و با نام ورق دکوراتیو شناخته می شود. به عنوان مثال در تزئینات داخلی اتومبیل کاربرد دارد قسمت اعظم استیلهای طرحدار با گرید ۴۳۰ بگیر می باشد این گرید قابلیت شکل پذیری خوبی در درجه حرارت کم دارد و مقاوم در برابر خوردگی است.
استنلس استیل های مغناطیسی ,دارای میزان کمی کربن بوده وکروم و مولیبدن به عنوان عناصر اصلی در این آلیاژ محسوب می گردد.
این گروه بوسیله عملیات حرارتی سخت شدنی نبوده ودر کلیه شرایط مغناطیسی می باشند.

فولاد ضد زنگ

فولادهایی که ضد زنگ می باشند خاصیت مغناطیسی مناسبی دارند.عنصد آلیاژی عمده کروم به منظور جلوگیری ازتشکیل فازهایی که دررابطه با انعطاف پذیری و چقرمگی مخرب اند می باشد.فولادهای ضدزنگ فریتی خواصی مشابه به فولاد ساده کربنی داشته با این تفاوت که مقاومت آنها دربرابر خوردگی به مراتب بهتراست.عموما” این فولادها حاوی مقادیر بین ۱۲ تا ۱۷ درصدکرم درساختارخودمی باشند که فولادهای بامقادیر حدودا” ۱۲ درصد کرم بیشتر برای کاربرد دراستراکچرها و فولادهای بامقادیر حدودا” ۱۷ درصد کرم بیشتر در بویلرها – ماشین های لباسشویی – دکوراسیون داخلی و لوازم خانگی بکارمی روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *