مطالب

روش های ساخت میلگرد

میلگرد

خرید و فروش میلگرد آجدار

این شرکت تامین کننده ی انواع میلگرد آجدار از انواع کارخانه های :

  • راد همدان
  • ایوان غرب
  • ظفر بناب
  • ابهر
  • امیرکبیر
  • سپهر
  • حسن رود
  • شاهرود
  • بافق یزد و …

می باشد. میلگرد ها به دو صورت میلگرد ساده و میلگرد آجدار می باشند که در ضخامت های گوناگون در بازار وجود دارند.

نحوه تولید میلگرد 

نورد بر روی فولاد از متداول ترین کارهاست. یکی از روش های شکل دهی فلزات فرایند نورد می باشد به عبارت بهتر فرایند تغییر شکل مومسان فلز از طریق عبور از بین غلطک ها به نورد موسوم است که به دو روش گرم و سرد صورت می گیرد.

  • نورد سرد : تغییر شکل فلز در دمای محیط
  • نورد گرم : تغییر شکل در دمای بالاتر ازدمای محیط و کمتر از دمای ذوب فلز

نورد از متداول ترین فرایند های فلزکاری است زیرا تولید آن زیاد و کنترل محصول نهایی دقیق است. در تغییر شکل فلز بین غلطک ها و در نتیجه اعمال فشار غلطک ها تنش های فشاری زیادی به قطعه وارد می شود. نیرو های اصطکاکی نیز مسبب کشش فلز به داخل غلطک ها هستند.

اولین تبدیل شمش ها به شمشه و شمشال به طور کلی توسط نورد گرم انجام می گیرد. با ادامه عمل نورد گرم صفحه ورق میلگرد مفتول لوله ریل یا دیگر اشکال ساختاری به وجود می آیند.

خطوط تولید نورد بسته به فضای در دسترس و همچنین تناژ مورد نظر طراحی خاص خود را می طلبد که ما در این پروژه یک خط تولید را شرح می دهیم:

در ابتدا شمش ها را باید وارد کوره ها کنند که دمای کوره ها تا ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد می باشد برای این کار شمش ها را توسط یک جک هیدرولیکی در ردیف های مشخص  به داخل کوره ها هدایت می کنند و وقتی شمش ها در داخل کوره قرار گرفتند  به وسیله ی جریانات گردآبی دردمای ۱۱۰۰ سانتی گراد جهت نورد آماده می شوند.

بعداز رسیدن شمش ها به دمای مورد نظر جهت نورد به خط تولید ارسال میشود سپس شمش های پخته شده  روی رول ها قرار می گیرد و به طرف مرحله رافینگ هدایت می شوند مرحله رافینگ در سه مرحله از قطر شمش ها کاسته و به طول آن می افزاید و بعد از مرحله ی رافینگ (استند)ها (قفسه های نورد) قرار دارند که این مرحله متشکل از ۱۰-۱۸ تا استند با کالیبر مشخص می باشد

مرحله  آخر نورد قسمت آج زنی میلگرد می باشد و بعد از استند آج زنی قیچی متراژ جهت برش میلگرد های تولید شده در طول های مشخص بکار برده می شود که معمولا ۲۴ و یا ۳۶ متر برش داده می شود. سپس میلگردهای تولیدی در زیرگیوتین های بسته بندی به طول ۱۲ متری طبق استاندارد ایزیری ایران برش داده شده و در مرحله آخر به صورت بندیل های ۲ تنی بسته بندی می شوند.

طبق استاندارد ایزیری ایران میلگرد ها در دو نوع A II و A III تولید می شوند که برای تولید میلگرد A II به صورت مستقیم در خط نورد آج زنی می شود ولی برای تولید میلگرد A III  از یک فرآیند دیگری به نام گوﺋیچنگ (خنک کاری) (خنک کاری معمولا با پاشش آب و یا در معرض هوا قرار دادن میلگرد انجام می شود) و بعد از آج زنی میلگرد استفاده می گردد که در نهایت محصول تولیدی به رنگ سیاه در می آید.

میلگرد به صورت کلاف یا شاخه ۱۲ متری یا ۶ متری وجود دارد که به شاخه های زیر ۱۲ متر اصطلاحاً نرمال اطلاق میگردد. بسته بندی میلگرد در کارخانه های تولیدی ایران، بندیل نامیده می شود که معمولاً در کارخانه های تولیدی، متفاوت بوده و از بندیل ۲ تن تا ۵/۵ تن وجود دارد.

در این فعالیت میلگردهای ساده و آجدار نمره ۸ تا ۴۰ و به روش نورد گرم تولید می شوند؛ در روش نورد گرم، ابتدا شمش های فولادی از نوع شمشال (بیلت) با مقطع و طول مشخص به درون کوره های حرارتی نورد ریخته شده و پس از رسیدن به درجه حـرارت مورد نظر، جهت عملیات نورد به خط تولید هدایت می شوند.

در پایان میلگردهای تولیدی زیرگیوتین های بسته بندی به طول ۶ و ۱۲ متری برش داده شده و صورت بندیل های مورد نظر بسته بندی می شوند.
بیلت (Billet) از فرآورده‌های میانی نورد فولاد است که سطح مقطع آن کوچک‌تر از ۲۳۰ سانتیمتر مربع و به شکل دایره یا مربع با عرض کمتر از ۱۵ سانتیمتر می باشد. از بیلت بیشتر برای تولید میلگرد و سیم استفاده می‌شود.

بریدن و خم کردن میلگرد

بریدن و خم کردن میلگردها باید مطابق نقشه‌ها و مشخصات اجرایی در کارگاه انجام شود. بریدن میلگردها باید حتی‌الامکان با وسائل مکانیکی صورت گیرد (بویژه برای فولاد های با مقاومت بیشتر و اصلاح سرد شده به روش پیچاندن). خم کردن میلگرد باید به روش سرد انجام شود. استفاده از حرارت (بیش از  oC ۱۰۰) برای خم کردن میلگرد مجاز نیست. خم کردن میلگردهای داخل بتن نظیر میلگردهای انتظار یا باز کردن میلگرد های خم شده مجاز نیست مگر با اجازه دستگاه نظارت و پیش بینی در طرح . همچنین رعایت نکات زیر الزامی است :

۱.حداقل قطر فلکه خم کن متناسب با نوع فولاد است و این حداقل باید با اعداد مندرج در جدول ۱، مطابقت نماید.

جدول ۱:  حداقل قطر خم برای میلگردهای مختلف

S-500(A- IV)

S-400(A- III)

S-300 (A-II)

S-350

S-220

(۱)  (A-I)

نوع میلگرد

 قطر میلگرد (mm)

d ۶

D ۵

d ۵

D کوچکتر از ۲۸

d ۸

d ۶

d ۵

۳۴ <d< span=””>28</d<>

d ۱۰

d ۱۰

d ۷

۵۵ <d< span=””>36</d<>

طبقه‌بندی A-I و نظیر آن مربوط به  کشور روسیه بوده و در برخی از کارخانه‌های ایران مورد استفاده قرار می گیرد.

 ۱.تجهیزات خم کردن میلگرد را به صورت دستی نشان می‌دهد.

۲.سرعت خم کردن متناسب با نوع فولاد و دمای محیط انتخاب می‌شود.

در هوای سرد و هنگام استفاده از میلگردهای با مقاومت بالاتر و قطر بیشتر، باید از سرعت خم کردن کاسته شود، زیرا در موارد فوق میلگردها شکل پذیری خود را تا حدودی از دست می‌دهند.

۳.دردمای کمتر از ۵- درجه سیلسیوس خم کردن میلگردها مجاز نیست.

حمل و انبار کردن میلگردها

میلگردها به صورت کلاف، شاخه، شبکه جوش شده یا بافته شده در کارخانه، تحویل می‌شوند. میلگردهای مصرفی در بتن باید بدون خم‌شدگی تحویل کارگاه شوند، معمولاً میلگردهای به قطر ۸  میلیمتر و کمتر می‌تواند به صورت کلاف تحویل ‌شوند.

مصرف میلگردها با قطرهای بالاتر از ۱۰ میلیمتر به صورت کلاف مجاز نیست. باز کردن کلاف با وسیله مناسب و با تأیید دستگاه نظارت در کارگاه انجام می‌گیرد. در تمام مدت حمل، تخلیه، نگهداری و کارگذاری میلگردها باید آنها را در مقابل هر گونه زنگزدگی و یا دیگر آسیب‌های فیزیکی و شیمیایی محافظت نمود. میلگردها نباید در تماس با خاک یا مصالحی باشند که رطوبت را در خود نگه می‌دارد و عموماً نباید میلگردها برای مدت طولانی در معرض باران و برف و هوای مرطوب قرار گیرند،

بدین منظور توصیه می‌شود در زیر کلافها و یا بندیل‌های میلگرد، خرک‌های چوبی قرار داده شود. گاه برای محفاظت میلگردها از پوشش‌های نایلونی استفاده می‌شود که می‌تواند به زنگ زدگی بیشتر منجر شود،  لذا توصیه می شود برای پوشش میلگردها از پوشش‌هایی نظیر برزنت استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *