مطالب

روشهای فرآوری سنگ آهن

در این بخش گروه تحقیقاتی آهن یک قصد دارد شما را با روش های فرآوری سنگ آهن آشنا کند.

فرآوری سنگ آهن یکی از مهمترین فرآیندهای زنجیره تولید فولاد است. در فرآیند آهن سازی به سبب محدودیتهایی در خصوص کیفیت و میزان دانه بندی خوراک و تأثیر پارامترهایی اعم از عیار سنگ آهن، میزان عناصر مضر مانند گوگرد و فسفر، باید به منظور تغلیظ (فرآوری)، عناصر مضر حذف شده تا کنسانتره به مشخصات مورد نظر دست یابد. فرآوری سنگ آهن براساس محصول تولیدی به دو دسته تقسیم میشود:

. تولید سنگ آهن دانه بندی شده
. تولید کنسانتره سنگ آهن

تولید سنگ آهن دانه بندی

این روش عموماً بصورت خشک و بدون آب انجام میشود.
خوراک: سنگ آهن با عیار حدود ۵۰ %
محصول: سنگ آهن با عیار ۶۸ – ۶۰ % در دو یا سه کلاس ابعادی
در کارخانه خوراک در دو یا سه مرحله خرد و توسط سرند به کلاس دانه بندی مختلف تقسیم میشود. سپس با استفاده از روشهای جدایش فیزیکی (عمدتاً به روش مغناطیسی) سنگ آهن پرعیار از باطله کم عیار جدا میشود.( این محصول که سنگ آهن دانه بندی شده، نامیده میشود، به علت پایین بودن عیار، قابل استفاده در سیستم احیاء مستقیم نیست، اما از آن میتوان به عنوان ماده اولیه در کورههای بلند استفاده کرد.)

در کارخانجات مختلف، با توجه به خصوصیات سنگ آهنی که خوراک کارخانه است، مراحلی از این فرآیند حذف و یا به آن اضافه میشود و یا تقدم و تأخر مراحل تغییر مییابد.

تولید کنسانتره سنگ آهن

در کانسارها، عیار متوسط سنگ آهن پایین است و مقدار سایر عناصر، بیش از حد مورد قبول است. به همین دلیل برای پرعیارسازی، از روشهای پیشرفته تر و مدار پیچیده تری، اقدام به تولید کنسانتره میشود. مدار فرآوری بطور کلی از واحدهای خردایشآسیا کنیپرعیارسازی و آبگیری تشکیل شده است.
در کنار این واحدها، واحدهای حمل و نقل، تأمین آب، تأسیسات و … بعنوان واحدهای جانبی ذکر میشود.

مراحل تولید کنسانتره سنگ آهن را در پست های بعدی وبلاگ آهن یک با ما دنبال کنید.

برای دریافت قیمت آهن آلات با شماره ۰۲۱۴۹۰۱۶ تماس حاصل فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *