مطالب

شهری که افزایش قیمت فولاد و سنگ آهن هم نتوانست از افول نجاتش دهد

hed land

از تمام شهرهایی که در زمان انفجار اشتهای چین برای مواد معدنی به وجود آمدند. هیچ کدام به بزرگی بندر هدلند استرالیا نبودند. این شهر که به دلیل رشد شدید صادرات سنگ آهن و افزایش قیمت فولاد ساخته شد. در یکی از دور افتاده ترین نقاط زمین قرار داشت. اما قیمت مسکن در آن با قیمت مسکن در منهتن نیویورک برابری می کرد.

معدن کارانی که در این محل شروع به زندگی می کردند. درآمد کارمندان بانک را داشتند. و فرودگاه کوچک شهر پرواز مستقیم به محل های توریستی مثل بالی برقرار کرده بود.

شهری که صاحب طولانی ترین خط آهن شخصی استرالیا به طول ۴۰۰ کیلومتر است. که از معادن BHP Group و Fortescue Metals Group را به بندر هدلند متصل می کند. حجم سنگ آهن جابجا شده در سال نیم میلیارد تن است. و در سال ۲۰۰۱ رکوردی برای قطار با طول ۷ کیلومتر و وزن ۱۰۰۰۰۰ تن را به ثبت رسانید.

برای این شهر برنامه های بزرگی وجود داشت. مثل اسکله ۱۰۶ میلیون دلاری برای قایق های تفریحی تا این شهر را به بزرگترین شهر در شمال غرب استرالیا تبدیل کند. خط آهن این شهر با قطار هایی به طول ۲ کیلومتر می خواستند سنگ آهن را از معادن به بندر برسانند تا صفی از کشتی ها آنها را به چین ببرند.

اما این برنامه به واقعیت تبدیل نشد. قیمت مسکن ۷۰ درصد افت کرد. اسکله تفریحی کاهش اندازه پیدا کرد و سپس به تعویق افتاد. و ساکنان ۱۵۰۰۰ هزار نفری شهر ۶ درصد کمتر از سال ۲۰۱۳ هستند.

۵ سال افت در قیمت فولاد و سنگ آهن

دلیل این رکود کامل مشخص نیست. بیشتر افراد دلیل را ۵ سال افت در قیمت فولاد و سنگ آهن می دانند. که در بین سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۵ اتفاق افتاد و بیشترین تاثیر را در قیمت مسکن شهرهای غرب استرالیا گذاشت. اما قیمت سنگ آهن در سال های گذشته در حال افزایش است و صادرات نیز در حال رشد است.

اما برای بعضی از ساکنان دلیل دیگری وجود دارد : گرد و غبار

این گرد و غبار همان گرد و غبار معمول نیست این گرد و غبار سنگ آهن است. بیشتر ساکنان شهر از سرفه خشک و خارش چشم رنج می برند.

برای یک دهه ساکنان و شرکت های معدنی و دولت محلی بر سر تاثیر این گرد و غبار بر روی سلامت مردم اختلاف نظر داشتند. و سرانجام در سال ۲۰۱۶ تیمی از محققان از طرف دولت به این نتیجه رسیدند که مدارک کافی برای تاثیر گرد و غبار روی سلامت انسان وجود دارد.

سلامت مردم در الویت

این موضوع و همچنین تصمیمات دولت در ممنوع کردن بعضی از نقاط برای سکونت و همچنین کاهش جمعیت باعث سقوط قیمت زمین و کاهش قدرت مدیران شهری برای دریافت مالیات بر املاک و خرج آن برای اهداف زیست محیطی کرده است.

کمپانی BHP نیز در این باره می گوید که تمام عملیات های معدنی پیلبارا با استاندارد های دولت همخوانی دارد. و همچنین این شرکت صد ها میلیون دلار برای افزایش کیفیت هوا هزینه کرده است.

اما مدیر بندر نظر دیگری دارد و می گوید مشکل اصلی به دلیل احداث و توسعه شهر قبل از توسعه بندر و معادن بود. و با نقشه های توسعه جدیدی که در دست اقدام توسط دولت محلی است. تاثیر گرد و غبار بر روی ساکنان به شدت کاهش پیدا می کند.

مدیر بندر پیلبارا با بیان اینکه مقدار گرد و غبار به دلیل انجام فعالیت های پیشگیرانه به مقدار زیادی کاهش پیدا کرده است. گفت این یک شهر معدنی است و اگر معدن کاری انجام نشود هیچ کاری انجام نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *