مطالب

معرفی انواع فلنج

انواع فلنج

معرفی انواع فلنج

فلنج که یکی از مهم ترین محصولات در صنایع می باشد کاربرد فراوانی دارد، ظاهر فلنج به صورت یک قطعه دیسک است که به منظور اتصال دو قطعه صنعتی از جمله لوله ها، شیرآلات و دستگاه ها و … به هم طراحی شده است و با پیچ و مهره و یا جوش نصب می گردد. گروه بازرگانی آهن یک تامین کننده انواع فلنج با نازلترین قیمت قادر است انواع فلنج روکار، فلنج گلودار، فلنج دنده ای و … را برای شما فراهم کند.

انواع فلنج موجود در بازار

  •  فلنج روکار (اسلیپون)
  • Socket weld Flange یا فلنج با جوش محفظه ایی
  • Screw Flange یا فلنج رزوه ایی
  •  فلنج تو پیچ گالوانیزه
  • فلنج دنده ای
  •  فلنج گلودار
  •  فلنج سیاه توپیچ

آب بندی بین دو فلنج توسط واشر، لای که در بین آنها قرار داده می‌شود انجام می‌گیرد. این فرایند از برخورد سیال با برآمدگی های احتمالی ناشی از جوشکاری جریان سیال پیشگیری نموده و سایش و خوردگی داخل خطوط لوله را متوقف می کند. جنس فلنج ها همانند سایر محصولات فولادی از انواع متعددی ساخته شده باشد، مثل گالوانیزه

اندازه فلنج روکار متناسب با قطر داخلی ساخته شده که کمی بزرگتر از قطر بیرونی لوله است.

کاربرد و قیمت فلنج

فلنج کور در پایان مسیر لوله کشی و مسیرهای دارای فشار به کار رفته، فلنج های گلو دار جوشی برای تحمل فشار های بالا و دماهای بسیار پایین استفاده میشود. قیمت تعیین شده برای فلنچ ها بر اساس پارامترهای مختلفی چون گرید و استاندارد، برند، کلاس، جنس بدنه، ساختار و عملکرد تعیین شده و فلنچ های آهنی در کلاس های فشاری متفاوت و انواع ابعاد گوناگون از ۲ اینچ تا ۱۴ اینچ و با ضخامت های گوناگون از ۸ الی ۳۰ میلی متر و به صورت خام و آبکاری شده و مقاوم در برابر اسید، باز و مواد خورنده و اکسایش تولید می شود. فلنچ و رینگ ، واشر و پیچ و مهره مربوطه استفاده میشود و به کاربرد و متریال دارای انواع و اقسام گوناگونی بستگی دارد.

فلنج کور

برای پوشش یا بسته شدن انتهای لوله بکار می رود در واقع وظیفه فلنج کور آب بندی انتهای یک سیستم لوله کشی شده است و معمولا برای فشارهای بسیار بالا استفاده می شود. از دیگر موارد کاربرد این فلنج در کشتی نیز می باشد.

فلنج پیچی

نصب فلنج پیچ لوله با این فلنج ها بسیار ساده و سریع می باشد و اغلب در خدمات نرم افزاری مانند هوا و آب بکار می رود.

فلنج سوکت جوش

این فلنج شامل یک شانه در درون آنها با قرار دادن انتهای لوله در فلنج، تا زمانی که آن را در مقابل شانه ها قرار می دهند، ساخته شده و سپس لوله ۱/۸ را قبل از جوشکاری در محل قرار می گیرد. این عمل در اصل برای کاهش ترک خوردگی به علت تنش های حرارتی در گرمادهی فولادی ضد زنگ مورد استفاده قرار میگیرد.

فلنج روکار

بر روی فلنج های روکار سوراخ هایی به منظور اتصال لوله ها وجود دارد. فلنج روکار را بر روی لوله قرار می دهند ، سپس درون و بیرون آن را جوش می دهند. این فلنج بیشتر در فشار و دمای کم بکار می رود. این نوع فلنج ها در ابعاد وسیع جهت اتصال لوله های بزرگ تولید می شوند.

فلنج ساده

منظور از فلنج ساده، فلنجی دارای سطحی ساده و صاف است که اتصال شیرها و اتصالات چدنی و فلنج های غیر فولادی پمپ ها از این نوع فلنج بکار گرفته می شود. همچنین برای خطوط فشار پائین مانند که نشتی اهمیتی نداشته باشد از این نوع فلنج ها استفاده می شود. جهت آب بندی اتصالات نیز از واشر هایی استفاده می شود که قطر خارجی آنها برابر قطر خارجی فلنج است. این واضح همچنین امکان اتصال دو قطعه را غیر ممکن می کند و در نتیجه امکان شکست قطعات نیز کاهش می­ یابد.

فلنج برجسته

اغلب از این نوع فلـنج ها در پروژه­ ها اسـتفاده می شود که دارای ارتفاع ۱۶/۱ اینچ برای فلنچ های کلاس ۱۵۰ و ۳۰۰ و ۴/۱ اینچ برای سایر کلاس ها می باشد. در واقع این فلنچ ها بصورت نر و ماده ساخته می شوند. در این نوع فلنج سطح فلنج که در مقابل فلنج دیگر قرار گرفته و بر روی آن گسکت قرار داده می شود. نسبت به سطح کلی فلنج برجسته تر ساخته می شود. بر اساس استاندارد مقدار برجستگی در تمام اندازه ها برای­ کلاس­های ۱۵۰ و۳۰۰ برابر۱.۶mmو کلاس های بالاتر برابر۶.۴mm  می باشد.

فلنج لبه دار

این فلنج روی یک لوله لبه برگشته می چرخد. لبه برگشته لوله روی صفحه فلنج قرارگرفته و انتهای دیگر آن با لوله بصورت لب به لب جوش داده می شود. بنابراین در این نوع فلنچ ها مایع مستقیم با فلنج برخورد نخواهد داشت. از این فلنج برای لوله های جدار ضخیم و یا جدار نازک استفاده نمی شود و هزینه آن از فلنج گردندار بیشتر است.

فلنج گردن جوشی

این نوع از فلنج که عموما بسیار ابعاد بزرگی دارند به طور گسترده ای در دما و فشار بالا مورد استفاده قرار گرفته و دارای هزینه گرانتری می باشند.

کاربرد فلنج کور در صنعت

بدون وجود فلنج کور در صورتی که جریان آب برقرار باشد، تعمیر مجدد و نگهداری مداوم یک خط لوله امکانپذیر نیست. مگر این که جریان آب در انشعاب مورد نظر برای تعمیر کاملا قطع شود. علاوه بر آن نصب فلنج کور تعمیر و تعویض مقطعی را راحت تر کرده و لوله ها و شیرآلات فلنچ دار و شیرآلات چدنی نیز میتوانند در هر نقطه از جهان مونتاژ شده و به محل کار ارسال شوند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *