مطالب

مقایسه لوله‌ های بدون درز و لوله‌ های درزدار

لوله‌های بدون درز یا لوله‌های درزدار

لوله‌های بدون درز یا لوله‌های درزدار؟

صنعت یکی از مواردی است که به سرعت رشد می‌کند. کشف و ساخت ابزارهای جدید، ایجاد تکنولوژی‌های جدید و حتی متریال و مواد تازه‌ای که کشف می‌شوند، همیشه سبب ایجاد تحول در صنایع خواهند شد. اگر دید خود را محدود به صنعت آهن و تولید ابزارهای آهنی کنیم، متوجه خواهیم شد که در این صنعت نیز با پیشرفت چشمگیری در زمینه‌ی طراحی و تولید محصولات مرتبط مواجه بوده‌ایم.

یکی از مواردی که در اثر پیشرفت یک صنعت، رخ خواهد داد، همین تنوع در محصولات خروجی آن صنعت است. تنوع محصولات، یعنی یک محصول را بتوان از راه‌های مختلف با کیفیت‌های مختلف و نیز انواع محصول با مشخصات مختلف را تولید و به بازار عرضه نمود.

این مسأله در صنایعی مانند علوم و تکنولوژی کامپیوتر، به وضوح دیده می‌شود. زمانی که قصد خرید یک دستگاه کامپیوتری داشته باشید، به مطالعه و تحقیق در رابطه با انواع کامپیوترها و تفاوت‌های آن، نیاز خواهید داشت. در خصوص آهن آلات، این مسأله به روشنی قابل رؤیت خواهد بود. تنوع محصولات آهن آلات نیز به حد زیادی است. یعنی هر کدام از محصولات این گروه، از راه‌های مختلف و در اشکال گوناگون تولید می‌شوند که سبب شده است تا هر محصول ویژگی‌ها و مزایا و معایب خود را داشته باشد. و این یعنی برای خرید و به کار گیری یک محصول، ناچاریم تا مطالعات بیش‌تری روی نقاط قوت و معایب هر یک از آن‌ها داشته باشیم.

مدل های لوله‌ صنعتی

برای درک بهتر این مطلب، مثال را به حوزه‌ی مطالعه‌ی خود یعنی لوله‌ها هدایت می‌کنیم. لوله‌های فلزی از جنس و متریال مختلفی قابل ساخت خواهند بود. هم‌چنین این لوله‌ها می‌توانند به روش‌های مختلف و با مشخصات گوناگونی ساخته شوند. یکی از دسته‌بندی‌های این محصولات که بر اساس شکل ظاهری و نیز شیوه‌ی تولید آن است، همین دو گروه شدن انواع لوله‌های فلزی به صورت لوله‌های درزدار و لوله‌های بدون درز یا مانیسمان است. این دو روش، یا این دو مدل از لوله‌ها به تمام جنس‌های آلیاژهای قابل استفاده تعمیم داده می‌شوند و بدین صورت، می‌توان تنوع خیلی زیادی از محصولات لوله‌های فلزی به دست آورد. (لوله‌های بدون درز از جنس استیل، برنج، فولاد، گالوانیزه و … و هم‌چنین لوله‌های درزدار از جنس استیل، برنج، فولاد، گالوانیزه و …)

آشنایی با لوله‌های بدون درز

همان‌طور که گفتیم، یکی از مدل‌های لوله‌ها، لوله‌های بدون درز یا لوله مانیسمان است. ساختمان یک پارچه و بدون درز این لوله‌ها، باعث شده است تا به این لوله ها بدون درز گفته شود. لوله‌های بدون درز چون درز و شکافی ندارد، کم‌تر احتمال دارد تا از محل درز آسیب ببینند یا دچار شکستگی شوند.

مزیت‌ لوله های بدون درز 

اکنون که با ساختمان لوله‌های بدون درز یا همان مانیسمان آشنا شدید، بهتر است تا به مزیت‌ها و محاسن این لوله‌ها بپردازیم.

لوله‌ مانیسمان ، فشار بالاتری را می‌توانند تحمل کنند. میزان فشار قابل تحمل در این لوله حدود ۲۰ درصد بیش‌تر از جنس مشابه همان لوله در انواع درزدار خواهد بود.

 این نوع لوله کم‌تر دچار خوردگی می‌شوند. این امر به این دلیل رخ می‌دهد که ساختار یکپارچه‌تر و مسطح‌تری در این دسته از لوله‌ها وجود دارد. این در حالی است که در انواع لوله‌های درزدار، به دلیل وجود یک خط جوش، ناخالصی‌های بیش‌تری در ساختمان آن ایجاد می‌شود و همین ناخالصی‌ها، می‌تواند عامل زنگ زدگی لوله در شرایط خاص باشد.

بدنه‌ی لوله‌های بدون درز ،مسطح است و ناهمگونی در آن دیده نمی‌شود. در حالی که در بدنه‌ی لوله‌های درزدار، از همان قسمت در جوش، ناهمگونی‌هایی به وجود می‌آید.

لوله‌های بدون درز، نیازی به عبور از مراحل تست جوشکاری ندارند. این تست برای لوله‌های درزدار، الزامی خواهد بود.

امکان نشتی مایع یا گازی که در لوله‌های بدون درز در حال انتقال است وجود ندارد. این امر در خصوص لوله‌های درزدار، دیده می‌شود. یعنی اگر فشار یا دمای سیال بالاتر از توان تحمل لوله‌ها باشد، این لوله‌ها از محل درز جوش، دچار شکستگی و آسیب شده و سیال به محیط بیرون، نشت خواهد کرد.

نشتی سیالات خطرناک، می‌تواند منجر به آسیب‌های غیر قابل جبراتی در این حالت شود. به همین دلیل است که در مواردی که سیال خطرناک و حادثه‌زا باشد، ترجیح داده می‌شود تا از لوله‌های بدون درز استفاده شود.

آشنایی با لوله‌های درزدار

لوله‌های درزدار برخلاف لوله‌های بدون درز ، در ساختمان خود یک درز و شکاف دارند. این درز به دلیل ساخته شدن این دسته از لوله‌ها از ورق‌های آهنی، به وجود می‌آید. چرا که در هنگام قرار گیری دو لبه‌ی ورق، باید برای چسباندن از جوش استفاده شود و این خط جوشکاری شده به همان خط درز، شناخته می‌شود.

مزیت‌ لوله های درزدار

البته این‌طور نیست که تصور کنید لوله‌های درزدار، کاربردی نخواهند داشت و جنس ضعیفی هستند. این لوله‌ها نیز در شرایط خاص، می‌توانند بهترین انتخاب باشند. در نظر داشته باشید که تولید لوله‌های درزدار، با سرعت بالاتری امکان پذیر است.

چرا که عملیاتی که روی آن صورت می‌گیرد به زمان‌بر بودن و پیچیدگی عملیات تولید لوله‌های مانیسمان نیست. این افزایش سرعت، می‌تواند منجر به کاهش قیمت این محصولات شود. بنابراین می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که در پروژه‌های غیر حساس و یا پروژه‌هایی که فشار و دمای سیال، در محدوده‌ی تحمل لوله‌های درزدار ساخته شده باشد، انتخاب این گزینه، می‌تواند مقرون به صرفه‌تر باشد.

انتخاب لوله‌های درزدار یا لوله‌های بدون درز

این که انتخاب ما برای به کار گیری لوله‌های پروژه، از کدام نوع باشد، به شرایط استاندارد آن پروژه بستگی دارد. یعنی معمولاً پروژه‌ها (به خصوص پروژه‌های حساس) در مشخصات فنی خود قید کرده‌اند که چه الزامات فنی در به کار گیری متریال و ابزارهای آن پروژه باید وجود داشته باشد. اما در صورتی که در این باره، جبری وجود نداشته باشد، می‌توان با توجه به شرایط پروژه و نیز بودجه، تصمیم گیری نمود.

در حالت کلی، می‌توان برآورد کرد که لوله‌های درزدار، ضعیف‌تر از لوله‌های بدون درز هستند. یعنی حتی اگر این لوله‌ها با تکنولوژی‌های جدید هم ساخته شوند، نمی‌توان انتظار بالاتری نسبت به لوله‌های مانیسمان مشابه داشت. در نظر داشته باشید که لوله‌های بدون درز می‌توانند جایگزین لوله‌های درزدار شوند اما عکس این مطلب، همیشه صحیح نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *