مطالب

فلنج گلودار

فلنج گلودار

انواع فلنج در صنعت

  1. فلنج دنده ای
  2. فلنج روکار
  3. فلنج گلودار
  4. فلنج سیاه توپیچ
  5. فلنج گالوانیزه

فلنج گلودار

فلنج گلویی (گلودار) دارای یک گردن مخروطی است که شعاع این گردن در انتها با قطر لوله برابر و به آن جوش می شود. وجود این گردن باعث تقویت تحمل فلنج میگردد. این نوع فلنج برای تحمل فشارهای بالا و دماهای زیر صفر و همچنین بارهای نوسانی و ارتعاشی مناسب است.

جهت اتصال به اتصالات Butt Weld یا نازل های تجهیزات و مخازن در دو نوع معمولی و بلند ساخته می شود. به علت ضخامت کافی در جاهائی که دما زیاد و تنش های برشی، فشاری و ارتعاشی وجود دارد بکار می روند. فلنج گردندار در انتها دارای گردن بوده و مشخصات آن در قسمت انتهای گردن با مشخصات لوله به آن جوش می شود یکسان است (از لحاظ قطر و ضخامت). این نوع فلنج دارای یک قسمت مخروطی (Tapered Hub) می باشد که ضخامت آن رفته رفته تا محل جوش لب به لب (Butt weld) با لوله کم می شود و این قسمت مخروطی باعث تقویت فلنج شده و در موقع عملیات نظیر تنش زدایی و امتحان جوش با اشعه ایکس و یا گاما صفحه فلنج را از قسمت گرم شده دور نگه می دارد.

فلنج گردندار برای فشارهای بالا و دماهای زیر صفر و یا بسیار زیاد کاربرد دارد و برای تمام سرویس ها تا کلاس ۲۵۰۰ قابل استفاده است و بطور کلی نصب این نوع فلنج دارای کم ترین هزینه است و برای مکان هایی که تنش ضربه ای ، ارتعاشی و برشی زیاد است توصیه می گردد.

تولید فلنج گلودار جوشی

در تولید فلنج گلودار جوشی (فلنج گلودار) همیشه قطر گلویی با قطر داخلی وسیله یا لوله ای که به آن وصل خواهد شد لحاظ می شود تا از ایرادهای محاسباتی پیشگیری شود و نیز به دلیل نصب فلنج مانعی در جهت حرکت سیال ایجاد نشود. همچنین، این یکسانی قطر باعث می شود فشار به یکسان در خط تقسیم شود و در عین حال تست رادیوگرافی یا تست های دیگر بر روی خطوط لوله ساده تر و درست تر انجام می شود.نحوه  نصبفلنج گلودار جوشی (فلنج گلودار) اینگونه است که چون قطر فلنج گلویی جوشی با قطر داخلی لوله یا اتصال مربوطه یکی است، گلویی فلنج در داخل آن فرو می رود و یک جوشکاری کامل از نوع باتولد انجام می گیرد.

معمولا فلنج گلودار جوشی (فلنج گلودار) با روش فورجینگ تولید می شود. پس از تولید نیز، فلنج گلودار جوشی (فلنج گلودار) با روش های آزمون اولتراسونیک باید مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود در ساختار فلنج آیا درز یا سوراخی وجود دارد یا خیر.

جنس فلنج گلودار جوشی

فلنج گلودار جوشی (فلنج گلودار) عموما از جنس فولاد یا آلیاژهای آن ساخته می شود. بیشتر این نوع فلنج در بازار از جنس فولاد، فولاد زنگ نزن (استنلس استیل) ،کربن استیل هستند. برای دماهای بالا یا پایین نیز معمولا از جنس فولاد کم کربن یا پرکربن استفاده می شود.  از میان متریال های غیر فولادی نیز عموما تیتانیوم و آلومنیوم به دلیل استحکام بالا و وزن پایین بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

فلنج گلودار جوشی (فلنج گلودار) ساخته شده از  تیتانیوم و آلومنیوم در مواردی استفاده می شود که وزن خط باید کمتر از جد معینی شود و در عین حال استحکام و مقاومت آن باید حفظ شود.برای مواقعی که خورندگی سیال بالا باشد نیز از آلیاژهایی مانند اینکونل، اینکولوی و هاستلوی استفاده می شود. همچنین، اگر دمای سطح سیال بالا باشد نیز می توان از این آلیاژها استفاده کرد.

انواع فلنج گلودار جوشی

فلنج گلودار جوشی (فلنج گلودار) دارای دو نوع فلنج جوشی گلو بلند و فلنج گلودار جوشی (فلنج گلودار) با سطح برآمده است. این فلنج دارای مقاومت، ساختار و استحکام مناسبی است. فلنج گلودار جوشی (فلنج گلودار) از لحاظ آب بندی هم جزو فلنج های مناسب به شمار می رود که در برابر نفوذ هوا نیز مقاومت خیلی خوبی دارد و به همین دلیل در بخش تهویه مطبوع نیز به وفور استفاده می شود. برای برخی موارد خاص که تنوع دما و فشار در خط زیاد است،این فلنج با گلویی شیپور مانند نیز تولید می شود. از این نوع فلنج با گلویی شیپور مانند همچنین برای مواقعی که خط لوله دارای دما و فشار خیلی زیاد یا خیلی کم باشد نیز می توان استفاده کرد. همچنین، می‌توان از آن برای خطوط لوله که سیال های آنها قیمت زیادی دارند، آتش زا یا قابل انفجار هستند مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *