مطالب

لوله داربست چه ویژگی هایی دارد؟

ویژگی های لوله داربست

در این مطلب قصد داریم مزیت استفاده از لوله داربست و همچنین مهمترین ویژگی های آن را به صورت جامع مورد بررسی قرار دهیم.لوله داربست یک لوله فلزی می باشد که با لوله های صنعتی دیگر تفاوت قابل توجهی دارد و آن عدم استفاده از لوله به عنوان انتقال دهنده است.

در واقع بیشتر نقش نگه داشتن سازه و ساختمان را ایفا می کند. حتی در صورتی که در بازار آهن حضور ندارید، بدون شک برای یک بار هم که شده نام آن به گوش شما خورده است. یا اینکه یک بار آن را از نزدیک ترین فاصله دیده اید. تولید و ساخت داربست ها به وسیله لوله های فلزی درزدار و یا چوبی انجام می گیرد که آنها با نام لوله های فلزی شناخته شده اند. 

مزیت استفاده از لوله داربست

لوله های داربست

ویژگی های لوله داربستی

لوله های داربست های فلزی که جنس فولادی دارند دارای قطر ۵ سانتی متری می باشند و پایین ترین میزان ضخامت آنها نیز ۴ میلی متر است. داربست های فلزی و بسته های ویژه داربست بر روی یکدیگر قرار گرفته و نصب خواهند شد. در لوله ها هیچ سیالی انتقال نمی یابد و در برابر آزمایش های آب یا گاز هم قرار داده نخواهند شد.

آنها علاوه بر داشتن کاربرد صنعتی در صنایع و سازه های مختلف نیز مورد استفاده قرار می گیرند. لازم به ذکر است که مزیت استفاده از لوله داربست باعث شده تا به عنوان یکی از پرکاربردترین لوازم ساختمانی به شمار آید. یکی دیگر از مهمترین ویژگی های آنها این است که در انواع مختلف تولید و ساخته می شوند که هر کدام کاربردها و ویژگی های خاص خود را دارند. به طور کلی انواع مختلف لوله های داربستی  را با استفاده از میله های چوبی یا فلزی می سازند.

استفاده از لوله داربست

لوله داربست در صنعت ساخت و ساز

مشخصات فنی

لوله داربستی از جمله محصولاتی می باشد که نحوه اتصال و کیفیت آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. به طور عمومی در صنعت ساختمان سازی آن را به عنوان داربست مورد استفاده قرار می دهند. در بازار می توان لوله های درزدار و بدون درز مانیسمان داربستی را پیدا کرد. که مزیت استفاده از لوله داربست ( scaffolding pipe ) بدون درز و میزان ایمنی آن در مقایسه با درزدار محصول بسیار بیشتر است.

همانطور که قبلا اشاره کردیم لوله داربست یک سازه ای می باشد که در انواع مختلف تولید و ساخته می شود. علاوه براین کاربردها و ویژگی های آنها با یکدیگر متفاوت است. آنها در دو طول ۳ و ۶ متری تولید و به بازار عرضه می شوند.

همچنین در دو گروه فولادی گالوانیزه و فولادی طبقه بندی می شوند که براساس شرایط آب و هوایی و نوع پروژه یکی از این دو به کار گرفته می شود. لازم به ذکر است که کاربران آنها را با توجه به نوع داربست و تحمل میزان بار برای پروژه های خود انتخاب می کنند.

نکات مهم در زمان اجرا و نصب لوله های داربست

به عبارتی دیگر می توان گفت در صورتی که یک لوله داربست به درستی و به صورت اصولی اجرا و نصب نگردد استفاده از آن هیچ گونه مزیتی را به دنبال نخواهد داشت. به همین جهت مورد توجه قرار دادن برخی از نکات در زمان نصب و اجرا آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

یکی از مهمترین نکات این است که هنگام نصب کردن لوله حتما از کفش های غیر لغزنده استفاده شود. به علاوه استفاده از کمربند ایمنی را نباید در زمان کار فراموش کرد. از دیگر نکاتی که درنظر داشتن آن هنگام اجرای لوله مهم است می توان به استفاده از راه های ایمنی برای ورود و خروخ به سکوی کار اشاره کرد.

مزایای لوله داربستی

استفاده از لوله داربست در ساختمان

اصلی ترین کاربردهای لوله های صنعتی

کاربرد این لوله از تنوع بالایی برخوردار نیست، اما با وجود این حجم و مزیت استفاده از این لوله بسیار زیاد می باشد. اصلی ترین کاربرد آن در صنعت ساختمان سازی است. یکی از مهمترین کاربردهای لوله صنعتی این است که با استفاده از آن یک سازه مقاوم ساخته می شود. این سازه برای کسانی که در ساختمان مشغول به کار می باشند یک تکیگاه محکم ایجاد خواهد کرد.

بنابراین این مورد را می توان مزیت استفاده از لوله داربست نیز به حساب آورد. همچنین  باید ذکر کرد که به نگهداری و ساخت و ساز پروژه های ساختمانی و عمرانی مختلف از جمله پل ها کمک زیادی می کند. خوب است بدانید که در برج های دیده بانی، غرفه های نمایشگاهی و رمپ های اسکی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که کاربردهای لوله با توجه به نوع آن متفاوت می باشد.

مزایای استفاده از لوله های داربست

مهمترین مزیت استفاده از لوله داربست این است که به افراد امکان دسترسی داشتن به ارتفاعات زیاد در ساختمان سازی را می دهد. از آنجایی که انواع لوله داربست صرفا نقش عضو محوری را ایفا می کنند، به همین جهت به انجام آزمایش های نفوذ و آنالیز فنی نیاز نخواهند داشت.

علاوه براین می توانند در مقابل نیروهای فشاری و یا وزن های بالا مقاومت بالایی از خود نشان دهند. داشتن استحکام و دوام بالا در مقابل کشش و خمش و پیچش دیگر مزیت استفاده از لوله داربست می باشد. همچنین دارای قابلیت نصب راحت و آسان بوده و برای اجرا آن تنها به استفاده از پیچ و اتصالات نیاز خواهد بود. در حالی که لوله های دیگر با استفاده از جوش و الکترود نصب می شوند.

 

روش های استفاده از لوله داربست

استفاده از لوله داربست

سخن پایانی

به طور کلی باید بگوییم که داربست یک تکیگاه و همچنین محافظ سازه ها می باشد. لوله های داربستی از کاربردها و ویزگی های خاص خود برخوردار هستند. میان آنها و لوله های فولادی صنعتی نمی توانید هیچ گونه شباهتی را پیدا کنید. برای اینکه قادر باشید بهترین و مناسب ترین نوع آن را انتخاب نمایید حتما باید مکان مورد استفاده، ابعاد و جنس آنها را مورد توجه قرار دهید. چرا که درنظر داشتن این موارد و انتخاب لوله با توجه به آنها به ایمن و با کیفیت بودن داربست کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

به خاطر داشته باشید که وجود کوچکترین اشتباه، نقص و بی دقتی در هنگام ساخت داربست از نظر مالی برای شما خسارت های جبران ناپذیری را به دنبال دارد.  نکته ای که باید در اینجا ذکر کنیم این است که مزیت استفاده از لوله داربست بسیار زیاد می باشد. در حقیقت، مزایای فراوان و ویژگی های منحصر به فرد آن باعث شده است تا آن را پرکاربردترین سازه محسوب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *