مطالب

انواع میلگرد در بتن

انواع میلگرد

شرکت بازرگانی آهن یک مجموعه گسترده ای از محصولات فولادی را تامین می کند و به عنوان واسطه محصولات را به دست مشتریان می رساند. به نکته ای که باید هنگام خرید آهن آلات دقت کنید این است که قبل از اقدام به خرید ابتدا قیمت محصول مورد نظر خود را از مراکز مختلف استعلام بگیرید و سپس مطمئن باشید مرکزی که از آن قصد خرید دارید قابل اطمینان باشد و حتما محصول با کیفیت را بدست شما برساند. زیرا ارائه محصول با کیفیت متضمن امنیت در ساخت و ساز می باشد.

شرکت آهن یک انواع میلگرد ها مانند میلگرد ساده و میلگرد آجدار را تامین می کند و به همین دلیل برای اینکه اطلاعات شما بالاتر رود و دانش بیشتری نسبت به محصولی که خریداری می کنید داشته باشید هرروز مقاله ای تحت عنوان محصولات شرکت برای شما انتشار می دهیم. انواع آن را معرفی کرده ایم و بعد از آن هم راجع به میلگرد و هم راجع به بتن صحبت کرده ایم .

اگر هر گونه پیشنهاد و نظری دارید که می تواند مجموعه آهن یک را در راستای بهتری قرار دهد با ما در میان بگذارید .حال شما را به مطالعه ادامه این مطلب دعوت می نمایم.

میلگرد چیست

میلگردها، نوار فولادی یا مش های سیمی فولادی هستند که به عنوان یک دستگاه کشش در بتن و بناهایی که احتیاج به مقاومت بیش تری دارند به منظور ایجاد استحکام و مقاومت استفاده می شود ، به طور کلی میلگرد ها به عنوان فولاد تقویت کننده و یا  فولاد تقویت ، شناخته می شود.با اینکه بتن تحت فشار قوی می باشد، اما استحکام کششی ضعیفی دارند . میلگرد به طور قابل توجهی مقاومت ساختار را افزایش می دهد. سطح آرماتور اغلب با تغییر بتن باعث ارتقای بتن می شود.شناخته شده ترین نوع میلگرد، فولاد کربنی است که معمولا با روش نورد گرم تولید می شوند و دارای  الگوهای تغییر شکل می باشد .

دیگر انواع قابل تولید از میلگرد ها 

  1. فولاد ضد زنگ
  2. میله های کامپوزیتی ساخته شده از فیبر شیشه ای، فیبر کربن یا فیبر بازالت

میله های فولادی با پوشش اپوکسی

میله های تقویت کننده فولادی نیز ممکن است در یک رزین اپوکسی پوشش داده شود که عمدتا برای مقاومت در برابر اثرات خوردگی ، محیط های آب شور و  سازه های زمینی طراحی شده است.

چوب بامبو برای تقویت فولاد

چوب بامبو نشان داده است که یک جایگزین مناسب برای تقویت فولاد در ساخت بتن است.این نوع مورد جایگزینی امکان دارد که گرانتر  و یا دارای خواص مکانیکی کمتری باشند و در نتیجه اغلب در ساخت و سازهای تخصصی استفاده می شوند و همچنین دارای خصوصیات فیزیکی هستند که شرایط خاصی را که فولاد کربن ارائه نمی دهد، برآورده می کند.

فولاد و بتن دارای ضریب مشابهی از گسترش حرارتی هستند، بنابراین یک عضو ساختاری بتن مسلح شده با فولاد، تغییرات دما را به حداقل خواهد رساند.در زمان های خیلی قدیم به جای میلگرد از چدن استفاده می کردند که از لحاظ کیفیت پایین نبودند و هیچ خوردگی در آن ها دیده نشده است.

بتن چیست

حال سعی کرده ایم که کمی در مورد بتن صحبت نماییم .بتن یک ماده ای است که در فشرده سازی بسیار قوی است، اما در تنش نسبتا ضعیف است. برای جبران این عدم تعادل در رفتار بتن،میلگرد برای حمل بارهای کششی به آن اضافه می شود.

  • تقویت فولاد

  1. تقویت اولیه
  2. تقویت ثانویه

تقویت اولیه

تقویت اولیه، فولادی است که برای تضمین مقاومت مورد نیاز ساختار و به طور کلی برای حمایت از بارها ،استفاده می شود.

تقویت ثانویه

تقویت ثانویه، به عنوان ایجاد مقاومت یا توزیع حرارتی شناخته شده است، به دلیل دقت بالا این محصول، با ارائه مقاومت کافی برای محدود کردن ترک خوردگی و مقاومت در برابر تنش ها ناشی از اثرات مانند تغییرات دما و انقباض مورد استفاده قرار می گیرند.

همچنین با استفاده از مقاومت در برابر بارهای متمرکز می توانند سختی را در یک منطقه وسیع تر تحمل کنند.

همچنین می توان از میلگرد برای نگهداری دیگر میله های فولادی در موقعیت مناسب برای بارگیری آنها استفاده کرد. میله های فولادی می توانند ساختارهای سنگی را  تقویت کنند، همانطور که توسط برج Nevyansk یا سازه های باستانی در رم و واتیکان نشان داده شده است.

خواص مشابه مصالح ساختمانی با بتن

مصالح ساختمانی خواص مشابهی با بتن دارند و همچنین توانایی محدودی برای بارگیری کششی دارند. بعضی از سازه های استاندارد مانند بلوک ها و آجر ها دارای حفره هایی می باشند که بتوانند میلگرد را بر خود سوار کنند، و سپس با مواد بتن در محل قرار می گیرند. این ترکیب به عنوان مصالح تقویت شده شناخته شده است.فولاد دارای ضریب انبساط حرارتی می باشد که تقریبا برابر با بتن است.اگر این چنین نبود، باعث ایجاد مشکل در تنش های طولی میشد زیرا با دمای محیط متفاوت می باشد.

اصطکاک میلگرد در بتن

اگرچه میلگرد دارای دنده هایی است که در بتن اصطکاک ایجاد می کند، اما همچنان می تواند تحت فشارهای شدید بیرون بیاید، و اغلب همراه با فروپاشی بزرگتر باشد.برای جلوگیری از چنین نقصی، میلگرد عمیقا به اعضای ساختار مجاور تعبیه و یا در انتها خم می شود تا آن را در اطراف بتن و دیگر میلگرد ببندد.این روش اول، اصطکاک را افزایش می دهد، در حالی که روش دوم مقاومت فشاری بتن را بالا می برد.میلگرد معمولی از فولاد خالص ناتمام ساخته شده که باعث آسیب زدن به میلگرد می شود.

به طور معمول پوشش بتن قادر به ارائه pH بالاتر از ۱۲ می باشد که از واکنش خوردگی اجتناب می کند.پوشش بتن می تواند این محافظ را از طریق عمل کربناته بر سطح و نفوذ نمک ایجاد کند. پوشش بتن بیش از حد می تواند عرض های بزرگتر را ایجاد کند که همچنین این موضوع باعث می شود  محافظ محلی به خطر بی افتد.

همانطور که زنگ زدگی باعث می شود حجم فولاد افزایش پیدا کند، باعث فشار شدید داخلی بر بتن اطراف می شود که منجر به ترک خوردن، و در نهایت شکست می شود.این پدیده به عنوان اکسید سرب شناخته می شود. این یک مشکل خاص است که بتن در معرض آب نمک قرار دارد.در مواردی که هزینه های اولیه زیاد می باشد، صرفه جویی در کربن کم کروم / کروم (میکرو کامپوزیت)، برنز سیلیکون، اپوکسی، گالوانیزه و یا فولاد ضد زنگ ممکن است با هزینه های بسیار پایین تر انجام شود.

در هنگام حمل و نقل، ساخت و نصب بتن در هنگام کار با میلگرد با پوشش اپوکسی مراقبت فوق العاده ای نیاز است، زیرا هرگونه  آسیب می تواند مقاومت در برابر خوردگی را در طولانی مدت  کاهش دهد.الزامات لازم برای تقویت نوار فولادی هنگام تغییر شکل مشخصات استانداردی مانند ASTM A615 و ASTM A706، ، فاصله و ارتفاع دیافراگم تنظیم می شود.میلگردهای پلاستیکی تقویت شده با فیبر نیز در محیط های خوردگی بالا استفاده می شود. این مورد در بسیاری از اشکال مانند مارپیچی برای تقویت ستون ها، میله های معمولی و مش ها موجود است.

میلگرد FRP

برخی از ساختارهای ویژه تحقیقاتی و ساخت و ساز با وسایل الکترونیکی بسیار حساس ممکن است نیاز به تقویت کننده ای که به برق غیرمستقیم باشد،وجود داشته باشد و اتاق های تجهیزات تصویربرداری پزشکی ممکن است برای جلوگیری از تداخل نیاز به خواص غیر مغناطیسی داشته باشند. میلگرد FRP، به ویژه در انواع فیبر شیشه ای دارای هدایت الکتریکی پایین هستند و غیر مغناطیسی هستند که معمولا برای چنین نیازهایی استفاده می شود.

میلگرد فولادی ضد زنگ با نفوذپذیری پایین مغناطیسی در دسترس است و گاهی اوقات برای جلوگیری از تداخل های مغناطیسی استفاده میشود. فولاد تقویت کننده نیز می تواند توسط اثرات مخرب مانند زمین لرزه جابجا شود، که منجر به شکست ساختاری می شود.مثال اصلی برای این موضوع سقوط خیابان سایپرس خیابانی در اوکلند،کالیفرنیا به علت لرزه زمین لما پریتا در سال ۱۹۸۹ است که باعث مرگ ۴۲ نفر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *