مطالب

کاربرد انواع نبشی کدامند؟

کاربرد انواع نبشی

نبشی به عنوان یکی از قطعات فولادی به شمار می آید که در حال حاضر کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد. کاربرد نبشی در ساختمان سازی از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که در موضوع ساخت و ساز یکی از اقلام بسیار ضروری محسوب می شود.

کارخانه ها آن را با استفاده از شیوه های گوناگون و در دو نوع پرسی و فابریک طراحی و تولید می کنند. کاربردهای فراوان آن باعث شده تا میزان تولید و عرضه آن روز به روز افزایش پیدا کند.

کسانی که با این قطعه آشنایی دارند به خوبی می دانند که در چه جاهایی مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه یک کالا کاربردی و مهم می باشند، اما در مقایسه با قطعات سنگین دیگر از جمله تیرآهن خیلی زیاد به آنها توجه نمی شود.

نبشی چیست؟

هنگامی که صحبت از صنعت ساختمان سازی به میان می آید، خیلی سریع متوجه می شویم که قرار است با سیمان، گچ و غیره سروکار داشته باشیم.یکی از مهمترین و پرکاربردترین مصالح در صنعت ساختمان سازی نبشی ، می باشد.

استفاده از آن در ساخت و ساز باعث می شود تا ساختمان استحکام و دوام بالایی داشته باشد. به طور کلی می توان گفت یک فلز می باشد که از طریق دو ضلع عمود بر یکدیگر به وجود آمده است.

لازم به ذکر است که ضلع های این فلز در اصطلاح بال نام دارند که می توانند به دو شکل مساوی و غیرمساوی باشند.

آنها را برای ایجاد کردن اتصالی میان تیرآهن و ستون مورد استفاده قرار می دهند. البته باید این نکته را ذکر کنیم که  تنها در ساخت و ساز به کار گرفته نمی شوند.

انواع نبشی براساس روش تولید 

اکنون کاربرد نبشی را متوجه شدید در ادامه با انواع مختلف آن نیز آشنا شوید. این قطعه به دو گروه پرسی و فابریک تقسیم می گردد. هنگام تولید کردن مدل های پرسی ورق را به کار می گیرند، در حالی که نمونه های فابریک را با استفاده از شمش می سازند.

در تولید نوع پرسی ورق های فولادی از قبل برش خورده با استفاده از دستگاه رول فرمینگ پرس می شوند. این دستگاه دارای سرعت بسیار بالایی می باشد، به طوری که قادر است در کوتاه ترین زمان ممکن تعداد زیادی از انواع پرسی را بسازد. اما، مدل های فابریک آن به وسیله شمش تولید می گردند.

به این صورت که شمش ها در کوره حرارتی فرو می روند و سپس از قفسه های ویژه می گذرند. در نهایت با کاهش یافتن مقطع شمش ها، نبشی های فابریک به وجود می آیند.

به جز مدل هایی که به آنها اشاره کردیم، در بازار  می توان انواع دیگر آن را نیز پیدا کرد که مشخصات و کاربردهای مخصوص خود را دارند.

کاربرد نبشی با توجه به ویژگی های ان
انواع نبشی

ویژگی نبشی 

نبشی در ساختمان سازی دارای ویژگی ها و کاربردهای بیشماری می باشد. ولی، با وجود این استفاده های صنعتی نیز دارد. اندازه آن با توجه به دو بال آن تعیین می گردد.

برای درک بهتر از کاربرد آن به این نمونه توجه کنید ، برای مثال، در صورتی که اندازه آن ۵ باشد، به معنای این است که بال های آن به اندازه ۵ سانتی متر و یا ۴۰ میلی متر می باشد.

یکی از مهمترین ویژگی های انواع مختلف محصول این است که از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. لازم به ذکر است که همه آنها وزن یکسانی ندارند و انواع آن با وزن های متفاوت تولید و ساخته می شوند.

یکی دیگر از ویژگی های اصلی و مهم این است که به راحتی و آسانی می توان از آنها مراقبت کرد. داشتن قابلیت بازیافت و دسترسی زیاد و مقرون به صرفه بودن به عنوان دیگر ویژگی های آن به شمار می آید.

کاربرد نبشی در ساختمان سازی
ویژگی نبشی

کاربرد نبشی در صنایع و ساختمان سازی

تولید و ساخت نبشی در انواع مختلف انجام می گیرد و کاربرد نبشی در صنعت و ساختمان بسیار متنوع می باشد. در ساختمان سازی آن را برای مهار دیوارهای سفالی و بتن آرمه مورد استفاده قرار می دهند.

آنها را می توان به عنوان یک کالا با وزن پایین برای قرار گرفتن در چهارچوب درب و پنجره انتخاب کرد. همچنین استفاده از آن به جای الوار در سقف نیز امکان پذیر می باشد.

یکی دیگر از کاربردها این است که ستون و خرپاهای موجود در اسکلت فلزی به وسیله آنها ساخته می شود. علاوه براین، برای ساختن دوپوش و سقف های سبک شیروانی نیز کاربرد کاربرد دارد.

در ساختمان سازی، این محصول را برای ساختن پایه های ستونی از جمله پایه فنس و همین طور ساخت پلکان  به کار می گیرند.

از آنجایی که کاربرد این محصول در صنایع مختلف بسیار مورد توجه است و دارای ویژگی و خصوصیات زیادی است ، به همین جهت آن را به عنوان یک قطعه فولادی همه کاره می شناسند. کارخانه های تولید کننده برای تولید انواع مختلف آن دو شیوه نورد سرد و گرم را مورد استفاده قرار می دهند.

یکی از سوالات پرتکرار این است که تولید کنندگان آن چه کسانی هستند؟ تامین کلیه نبشی هایی که صنعت به آنها نیاز دارد به دو شکل انجام می گیرد. یکی از آنها نوع وارداتی می باشد که کشورهایی از قبیل روس و اکراین آنها را به ایران وارد می کنند. برخی دیگر  نمونه هایی می باشند که در داخل خود کشور ما تولید می گردند.

مهمترین تولید کنندگان آن در ایران شامل کارخانه های شکفته، ظهوریان مشهد، ناب تبریز، فولاد اصفهان می شود.  لازم به ذکر است که این محصول را با حرف انگلیسی L نمایش می دهند و به همراه آن اندازه طول بال ها و ضخامت آنها را ذکر می کنند.

کاربرد نبشی در صنعت
کاربرد نبشی

سخن پایانی

نبشی از طریق عمود شدن دو بال بر یکدیگر به وجود می آید و برای شناسایی انواع مختلف آن حرف انگلیسی L را مورد استفاده قرار می دهند. با خواندن مطالب بالا به این نتیجه می رسیم که آنها نقش بسیار مهمی را در دوام و استحکام ساختمان ها ایفا می کنند.

تولید کنندگان برای تولید و ساخت انواع مختلف آن دو روش نورد سرد و نورد گرم را به کار می گیرند. مقاومت بالا، مقرون به صرفه بودن، داشتن قابلیت بازیافت، نگهداری راحت و آسان به عنوان مهمترین ویژگی های نبشی ها به شمار می آیند.

علاوه براین باید این نکته را ذکر کنیم که اگرچه نبشی در وزن های متفاوت تولید می شوند، اما همه آنها از مقاومت  و استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند. وزن آنها تعیین می کند که نحوه تولید آن به چه صورت بوده و چه کاربردی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *