مطالب

تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی

در جریان نور سرد ضخامت بالا به وسیله نورد به ضخامت هایی مبدل می گردد که پایین تر هستند. به این صورت ورق های نورد شده از نظر ظاهری کیفیت بسیار بالایی خواهند داشت. ورق سیاه رنگ به دلیل اینکه از طریق شیوه نورد گرم تولید می شود به آن ورق سیاه  و به ورق های تولید شده با نورد سرد ورق روغنی یا ورق نورد سرد گفته می شود.

یکی از سوالاتی که برای تعداد زیادی از افراد پیش می آید این است که ورق سیاه و ورق روغنی چه فرقی دارند؟ از آنجایی که تفاوت میان انواع ورق روغنی بسیار مهم می باشد، در ادامه مطلب تفاوت آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.

منظور از ورق سیاه و ورق روغنی چیست؟

ورق سیاه و ورق روغنی به عنوان انواع ورق روغنی به شمار می آیند. در بازار آهن ورق سیاه، ورق گرم نام دارد. چرا که برای تولید آن از نورد گرم استفاده می شود. به طور کلی این ورق در دو گروه ورق سیاه صنعتی و معمولی قرار می گیرد.

آنها با توجه به میزان کربنی که در ورق فولادی وجود دارد به این دو گروه تقسیم می شوند. در بازار ورق روغنی با نام ورق های نورد سرد شناخته شده است. تولید این نوع ورق با شیوه نورد سرد و مطابق استانداردها انجام می گیرد. از آنجایی که ورق سرد از نظر کیفیت و شفافیت در سطح بالایی قرار دارد، به همین جهت اغلب در سطوح بیرونی کالاهای صنعتی و ساختمانی کاربرد دارد. به عبارت دیگر می توان گفت که کالاهای فلزی تولید شده با استفاده از شیوه نورد سرد از قبیل ورق های روغنی همواره در مقایسه با کالاهای فلزی دیگر از سطح و ظاهر با کیفیت تری برخوردار هستند.

کاربرد های ورق سیاه
کاربرد های ورق سیاه

کاربرد ورق سیاه و ورق روغنی 

یکی از مهمترین و اصلی ترین کاربردهای ورق گرم استفاده از آن در صنعت ساختمان می باشد. این محصول را در تانکرسازی و همچنین انواع ورق های بدنه خودرو نیز مورد استفاده قرار می دهند. به کار بردن ورق سیاه در کشتی سازی، مخازن خاص و صنایع سنگین فلزی دیگر کاربردهای آن هستند. ورق سرد ماده اولیه ورق گالوانیزه یا همان ورق سفید می باشد.

به دلیل اینکه ورق گالوانیزه ماده اصلی برای ساخت ورق رنگی است، بنابراین ورق روغنی را می توان به عنوان ماده اصلی و اولیه ورق رنگی هم به حساب آورد. از طرفی بعضی از ورق های نوع سرد دارای قابلیت لعاب کاری می باشند که منجر به استفاده از آنها در تولید کالاهایی از جمله گاز آشپزخانه می گردد. به طور کلی ورق گرم برای ساخت کالاها با اندازه وسیع کاربرد دارد، اما ورق سرد را برای ساخت کالاهای کوچک به کار می گیرند که نیاز آنها به دوام و انعطاف بیشتر است.

تفاوت های ورق سیاه و ورق روغنی
ورق روغنی

تفاوت های ورق سیاه و ورق روغنی 

ورق گرم نسبت به ورق سرد از انعطاف پذیری بالاتری برخوردار است و امکان درآوردن آن به اشکال گوناگون وجود دارد. نورد سرد میزان ضخامت ورق یا صفحات فولادی را کاهش می دهد، به همین جهت مقاومت و سختی آن بیشتر می باشد. ورق گرم را می توان به هر شکل و فرمی تغییر داد و یا برش آن را به شکل صفحات فولادی انجام داد. میزان کیفیت ورق سرد به عنوان یکی از انواع ورق روغنی از نظر ظاهری در مقایسه با ورق گرم بالاتر می باشد.

تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی از نظر قیمت

ممکن است برای شما جالب باشد بدانید که انواع ورق روغنی از جمله ورق گرم و ورق سرد از نظر قیمت با یکدیگر تفاوت بسیار زیادی دارند. لازم به ذکر است که شیوه تولید آنها باعث شده است تا از نظر قیمت با یکدیگر تفاوت قابل توجهی داشته باشند. ورق سرد در مقایسه با ورق گرم جریان تولید سخت تر و پیچیده تری دارد. به همین دلیل است که میزان قیمت آن بیشتر می باشد. ضخامت ، برند آن، قیمت جهانی ، نرخ ارز، توزیع و درخواست ورق در بورس محصول، ابعاد، شیت یا رول بودن محصول از دیگر عواملی هستند که بر قیمت  تاثیر می گذارند. در بخش بعدی مزایا و معایب این دو محصول را نیز بررسی خواهیم کرد.

مزایا و معایب ورق های سیاه و روغنی 

 مزایا ورق گرم نسبت به ورق روغنی به دلیل برخوردار بودن از تنوع بالا در شکل و طراحی، ابعاد بیشتر و قیمت مناسب تر می باشد. هنگام خنک شدن ورق های سرد در جریان تولید، میزان دمای آنها کاهش پیدا می کند. همچنین با انقباض پیدا کردن حجم آنها نیز کمتر خواهد شد. از این رو، سایز ورق های گرم را تا حد کمی می توان به طور دقیق کنترل کرد. تولید ورق سیاه در طول جریان نورد گرم در دمای بالا انجام می گیرد و به دلیل قرار گرفتن لایه ای اکسیدی بر روی سطح آن کیفیت کالا را تحت تاثیر قرار می دهد. ولی در نورد سرد اجرا مرحله اسید شویی باعث حذف شدن این لایه می شود. به همین دلیل است که ورق های روغنی ساخته شده با استفاده از این شیوه دارای کیفیت مرغوب تری هستند.

کاربرد ورق روغنی
مزایای ورق روغنی

سخن پایانی

در بازار می توان انواع مختلف این محصولات که تولیدی داخل کشور بوده و یا صادراتی هستند را پیدا کرد. کاربردهای انواع ورق روغنی از جمله ورق گرم و سرد بسیار متنوع و گسترده می باشد و هر یک از آنها دارای موارد مصرفی خاص خود هستند. از آنجایی که قیمت ورق گرم پایین تر است، به همین جهت بیشتر در مواردی مورد استفاده قرار می گیرد که ابعاد مورد توجه قرار نمی گیرد. اما، ورق های سرد در مواردی کاربرد دارند که دقت و ظاهر از اهمیت بالایی برخوردار است. به عبارت دیگر می توان گفت که کالاهای فلزی تولید شده با استفاده از شیوه نورد سرد همواره در مقایسه با کالاهای فلزی دیگر از ظاهر با کیفیت تری برخوردار هستند. این موضوع در مورد ورق روغنی هم صدق می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *