مطالب

انواع کاربرد ورق مسی

ورق مسی

انواع ورق های موجود در بازار

  1. ورق سیاه 
  2. ورق رنگی 
  3. ورق روغنی 
  4. ورق آجدار 
  5. ورق مسی 
  6. ورق استیل

تاریخچه ورق مسی

ورق مس تاریخی به قدمت ۱۰۰۰۰ ساله دارد، در دوره کالکولیتیک (Chalcolithic) بشر فهمید که چطور باید ورق مسی را استخراج کند و آن را تبدیل به رول مس و کویل مس نماید و با فروش مس افراد توانستند با تزئینات و ساخت ابزارآلات مایحتاج خود را فراهم نمایند.
ابزارآلات مسی که کشف شده اند به پنج هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد. برخی از مشاهدات باستان شناسی تایید می کند که قدمت استفاده از ورق مس به عنوان وسیله ای زینتی در خاورمیانه مربوطه ۱۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح می باشد. آویزه های مسی ۸۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیحی است که یکی از قدیمی ترین موارد مصرف

در بخش زیورآلات رول مس هست که در شمال عراق پیدا گشته. جالب است بدانید که در یکی از اهرام مصر سیستم لوله کشی با ورق مس پیدا شده و این متعلق به ۵ هزار سال پیش هست. مرد یخی که در اروپا نگهداری می شود با تبری نوک مسی متعلق ۳ هزار سال قبل از میلاد مسیح می باشد که درجه خلوص این فلز را ۷/۹۹ تخمین زده اند.
رول مس به خاطر درخششی که داشت در باستان به عنوان ساخت آیینه مورد استفاده قرار می گرفت. کشفیات باستان شناسان نشان می دهد که در ایران هم استفاده از رول مس رونق فروانی داشت و در این زمینه ایرانی ها پیشرفت های زیادی داشتند.
وجود مس به صورت طبیعی و فرم پذیری و خواصیت چکش خواری آن باعث شده که از این فلز به عنوان ساخت ابزار صنعتی، لوله، سکه، مجسمه، زیورآلات، مخازن آب، شمشیر استفاده شود.

 کاربرد ورق مس تا اواخر سال ۱۸۰۰ میلادی و  اواخر قرن ۱۹

ورق مس مهم ترین ماده در توسعه ی تمدن بشری می باشد. مداراک نشان می دهد که تا اواخر سال ۱۸۰۰ میلادی کاربرد ورق مس محدود بوده و با اختراع تلفن، برق، تلگراف، داینامو و خطوط انتقال نیرو در اواخر قرن ۱۹، سیم مسی به عنوان یک محصول پراهمیت شناخته شد و فلز مس به عنوان یک هادی صنعتی مورد توجه صنعتگران قرار گرفت.

از اواخر قرن نوزده به خاطر اینکه ورق مس با الکتریسته ارتباط برقرار کرد باعث شد این فلز از تنوع بسیاری برخوردار شود . اگرچه در قرن اخیر، ورق مس به عنوان سومین فلز پرمصرف بعد از فولاد و آلومینیم است ولی با این وجود ورق مس و آلیاژهای آن در کارهای مختلف همچنان بی رقیب و بی همتا می باشد.

کاربرد ورق مسی

ورق مس و آلیاژهای آن به طور کلی در خواص انتقال الکتریکی و حرارتی با طول عمر زیاد و مقاومت خوب در مقابل فرسودگی کاربرد فروانی دارند که این کاربردها به خاطر چهار ویژگی فیزیکی و شیمیایی است که ورق مس در خود دارد.ورق مس هادی ترین فلز از نظر هدایت الکتریکی و انتقال حرارتی در بین فلزات دیگر است که نزدیک ترین فلز هادی به ورق مس، آلومینیم است که از نظر الکتریکی و حرارتی نصف مس خاصیت هادی بودن را دارا می باشد.

مقاومت ورق مس در برابر زنگ خوردگی

ثبات شیمیایی ورق مس و تشکیل غشاء اکسید بر سطح آن، آن چنان مقاومتی نسبت به زنگ زدگی ایجاد می کند که از نظر کار در آب مخصوصا آب دریا، هیچ فلز دیگری نمی تواند با ورق مس رقابت کند.

سهولت در کاربرد ورق مس

سهولت در کاربرد ورق مس یکی دیگر از ویژگی های مهم آن است، مس و آلیاژهای آن اگر به صورت مناسب کشیده شوند و به کویل مس و رول مس تبدیل خواهند شد. ورق مس علاوه براینکه خاصیت شکل پذیری و نرمی خوبی دارد قابل آلیاژ شدن با درجات مختلف سختی را دارا می باشد.

کاربرد ورق مس در صنعت

بیش تر از هفتاد درصد ورق های مس تولید شده جهان در صنعت الکترونیک و الکتریسیته استفاده می شود. علاوه بر این ها ورق مس در زیست شناسی و کشاورزی کاربرد دارد. مس یکی از مواد تشکیل دهند برای بافت های زیستی و برای رشد گیاهان و جانوران مناسب است و همین طور مقدار کم مس برای سلامتی انسان لازم است که این مقدار را می توان از طریق آب و غذا جذب کرد.

کاربرد ورق مس در پزشکی

ورق مس و ترکیبات آن خطرناک نبوده و تا الان هم هیچ نوع بیماری مرتبط با مس و آلیاژهای آن ذکر نشده و جالب است بدانید که گفته می شود بعضی از مردم سالم تر شده اند و در برابر سرماخوردگی و بیماری های دیگر به واسطه مس از خودشان مقاومت نشان داده اند.

استفاده از ترکیبات مس به چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح بر می گردد که در آن مصریان باستان از سولفات مس در فرآیند رنگ سازی استفاده می کردند و هم اکنون بعد از گذشت شش هزار سال هنوز از این ماده در صنعت رنگ استفاده می شود.

کاربرد ورق مس در ترکیبات پزشکی زمان یونانیان

پمادهای دارویی کاربرد دیگر ورق مس در زمان ها دور بوده است. یونانیان از سولفات مس در درمان بیماری های ریوی استفاده می کردند و از قرن هجدهم این ماده به طور وسعیی در پزشکی مورد استفاده قرار گرفت. سولفات مس در این سال ها خاصیت خودش را از دست نداده و هیچ نوع گزارشی مبنی بر مضر بودن آن ارائه نشده است. این ترکیب در برخی از قبایل آفریقایی به عنوان درمان بیماری های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد ورق مس در ذخایر آبی

از هشتاد سال پیش کشف شد که جلبک ها نسبت به مس حساس هستند بنابراین مهندسین برای جلوگیری از گسترش جلبک ها در ذخایر آبی از نمک های مس استفاده کردند و توانستند بیماری هایی که از این طریق انتقال پیدا می کند را کنترل کنند.

کاربرد ورق مس در صنعت برق

بزرگ ترین مصرف کنندگان مس در صنعت برق قرار دارند به این خاطر که مس فلزی ارزان برای انتقال برق است و در مقایسه با سایر هادی ها از استاندارهای خاصی برخوردار می باشد. مقاومت در برابر خوردگی، انعطاف پذیری و قدرت فوق العاده زیاد مس، آن را بعنوان ایمن ترین انتقال دهند برای ساخت سیم ها تبدیل کرده است. از ورق های مس می توان در کابل های برق برای ولتاژهای سطح کم، متوسط و بالا استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *