مطالب

کاربرد ورق های فلزی

کاربرد ورق فلزی

کاربرد ورق های فلزی

در مبحث کاربرد ورق های فلزی می توان گفت که یکی از پر مصرف ترین متریالی که در صنعت فلزات و ساخت آهن آلات، استفاده می شود، ورق های فلزی هستند. ورق های فلزی به صورت صفحات یا رول هایی مانند کاغذ هستند که از جنس فلزات مختلف ساخته می شوند. به عنوان نمونه، ورق های استیل از جنس آلیاژ استیل و ورق های فولادی از جنس آلیاژ فولاد ساخته شده اند.

هر کدام از انواع این ورق ها به دلیل ماهیت فلز به کار گرفته شده و یا عملیات نهایی انجام شده بر روی ورق، مشخصات مخصوص به خود را دارند که بر اساس آن، می توان کاربردهای متنوعی را برای هر یک در نظر گرفت. به عنوان مثال، فلز استیل به دلیل ماهیت ضد زنگ و ضد خوردگی که دارد و هم چنین بهداشت آسان آن، ورق های استیل برای خطوط تولیدی دارو و غذا استفاده خواهند شد. در ادامه، در این مقاله برخی از مهم ترین ویژگی ها ورق های فلزی مختلف را بیان کرده ایم.

ساخت ابزار صنعتی از ورق های فلزی

ابزارهای صنعتی، دسته ای از وسایل هستند که برای کاربرد در صنعتی خاص و یا به جهت سهولت کارها، طراحی و ساخته شده اند. از آن جایی که برخی از فلزات در شرایط صنعتی خاص، از مقاومت خوبی برخوردار هستند، ساخت ابزارهای صنعتی از آن انتخابی ایده آل خواهد بود. می توان گفت که ورق های فلزی، نوعی ماده اولیه برای سایر صنایع محسوب می شوند.به عنوان مثال، انواع لوله های درزدار، با ورق های فلزی ساخته می شوند.

مثلاً چون ورق های گالوانیزه در برابر آب، اکسایش و زنگ زدگی آن مقاوم هستند، به کارگیری این فلز برای ساخت لوله های انتقال آب، یک گزینهٔ مناسب می باشد.هم چنین ساخت تجهیزاتی مانند مخازن نگهداری، از موارد مصرف ورق های فلزی در این زمینه خواهند بود. در این موارد نیز بسته به دمای سیالی که در مخزن نگه داری می شود و نیز ماهیت آن (مثلاً اسیدی یا بازی بودن سیال) می توان از ورق فلزی مناسب، استفاده کرد.

کاربرد ورق های فلزی در صنعت و ساخت لوازم خانگی

ساخت ساختمان و بنا، یکی از صنایعی است که به متریال مختلفی نیاز دارد. بسته به شرایط جغرافیایی محلی که در آن ساخت و ساز انجام می شود، از لوازم و ابزارهای فلزی در اسکلت ساختمان، استفاده خواهد شد. به عنوان مثال از انواع تزیینی ورق های فلزی، برای نماکاری ساختمان استفاده می شود. اسکلت تیرآهنی، به کار گیری انواع نبشی در درب و پنجره های ساختمان و … از سایر موارد کاربرد ورق های فلزی در ساختمان سازی خواهند بود.

 صنایع تولید کنندهٔ لوازم خانگی، همان صنایع ساخت یخچال، فریزر، آبگرمکن، ماشین لباسشویی و … هستند. این صنایع نیز از جمله صنایعی هستند که از ورق های فلزی، به عنوان ماده اولیه، استفاده خواهند کرد. بدنه های استیل یخچال و فریزر یا اجاق گازها، بدنه های فلزی رنگی در برخی از نمونه های لوازم خانگی از جمله استفاده های ورق های فلزی در این صنعت خواهند بود.

ساخت ظروف

ماهیت برخی از فلزات به گونه ای است که قابلیت استفاده در ظروف مختلف برای پخت و پز و پذیرایی و سرو را دارد. احتمالاً شما نیز شاهد ظروفی از جنس استیل (قابلمه های استیل) و یا ظروفی مانند مس و آلومینیوم (نیکلی) بوده اید. قاشق و چنگال و ظروف زیادی در آشپزخانه ها از جنس فلزات ساخته می شوند. در صنایعی که به ساخت این ظروف مشغولند، متریال اولیه، به صورت ورق وارد کارخانه خواهد شد. از آن‌جایی که ظروف غذا با آب و یا مواد خوراکی اسیدی در تماس هستند، جنس ورق‌هایی که برای این منظور استفاده می‌شوند، مقاومت خوبی در برابر این مواد خواهند داشت.

 صنعت خودرو سازی، کشتی سازی و هواپیما سازی

می دانید که در بسیاری از قسمت های خودروها و کشتی ها، از ورق های فلزی استفاده می شود. به عنوان نمونه در پیکر خودروهای سواری، درب و شاسی و نیز قطعاتی در داخل موتور خودروها، همه از ورق های فلزی مختلف ساخته می شوند. این ورق ها هم چنین برای صنایع ساخت ماشین آلات کشاورزی، کشتی سازی و هواپیما سازی در ساخت بدنه و قطعاتی از آن، نیز کاربرد خواهند داشت.

تولید بسته بندی

حتماً تا به حال، در خرید مواد غذایی با انواعی از آن ها که دارای بسته بندی های فلزی هستند، برخورد کرده اید. برخی از فلزات برای بسته بندی برخی از انواع مواد غذایی، گزینهٔ مناسبی هستند. و می توانند از فساد آن مادهٔ غذایی، جلوگیری نمایند.

برخی از انواع روغن ها، قوطی ها رب، کنسروها، تن ماهی، برخی از قوطی های چای، برخی از انواع شیرینی جات و بیسکوئیت ها، از جمله محصولات غذایی هستند که در بسته بندی های فلزی به بازار عرضه می شوند. تولید و ساخت این بسته بندی ها با ورق های فلزی انجام می گیرد.البته این بسته بندی های فلزی به مواد غذایی محدود نمی شود و می تواند برای مواد دارویی، آرایشی، بهداشتی و … نیز به کار برده شود.

 ساخت بردهای الکترونیکی

بردهای الکترونیک از جمله قطعات مهم و اساسی در سیستم های کامپیوتری هستند. در حقیقت در این بردها، سخت افزارهای با قابلیت برنامه ریزی قرار می گیرند. بخشی از این بردها با ورق های فلزی ساخته می شوند.

ساخت اتاقک برای خودروهای حمل بار، اتاقک آسانسور، پله های اضطراری ساختمان ها ، پل های عابر پیاده، ساخت نیمکت برای فضاهای عمومی، ساخت و تولید لوازم پزشکی و پیراپزشکی و … از دیگر کاربردهای ورق های فلزی می باشند.

آن‌چه که بیان کردیم، اشارهٔ مختصری به برخی از کاربردهای ورق‌ های فلزی بود. می ‌توان گفت که این ورق ‌ها در تمام صنایع اعم از صنایع نظامی، نفت، پتروشیمی، آب و برق و گاز، مخابرات، صنایع تولیدی و … کاربرد دارند. ماشین آلات و تجهیزات کارخانه ها و خطوط تولیدی هر کدام از این صنایع از این ورق ها ساخته می شوند و هم چنین بسیاری از صنایع، مواد اولیهٔ خود را از همین ورق ها تأمین می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *