مطالب

معرفی انواع تیرآهن

تیرآهن

معرفی انواع تیرآهن

همه ما با واژه تیرآهن آشنا هستیم و اکثرا می دانیم که این ابزار در کجا کاربرد دارد . اما برای اینکه با تیرآهن و انواع آن بیشتر آشنا شوید و بدانید در کجا کاربرد دارد و قیمت آن چگونه می باشد سعی کرده ایم که در این مبحث بیشتر در مورد آن توضیح دهیم و راجع به تک تک این موضوعات اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرار دهیم.

تیرآهن محصولی است از نورد گرم فولاد با مقطع عرضی معین که از قسمت میانی به نام جان و دو لبه موازی بنام بال تشکیل شده است‌.

تیرآهن اساسی ترین پروفیل می باشد که به کرات در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد.سه مدل تیر آهن داریم که هر کدام از آنها در موارد خاصی مورد استفاده قرار می گیرد.این سه مدل را در ادامه مطالب برای شما معرفی خواهیم کرد.

وقتی می گوییم تیر آهن در ساخت و ساز کاربرد دارد منظورمان این است که از یک تیرآهن امکان دارد که در چند موارد خاص مورد استفاده قرار گیرد .برای مثال امکان دارد که تیرآهن در ساختمان به عنوان ستون مورد استفاده قرار گیرد یا در موارد دیگر به صورت خرپا.تیرآهن از قطعات فولادی ساخته شده است که در قرن بیستم و دقیقا در همان دوره ای که سهر نشینی رشد کرد و جمعیت زیاد شد نقش و کاربرد این وسیله پررنگ تر شد.تیرآهن در ایران کاربرد زیادی دارد و همه ی آنها طبق استاندارد مشخص شده، تولید می شوند و در بازار عرضه می شوند و در ساخت و ساز مورد استفاده قرار میگیرد .

به همین دلیل شرکت آهن یک توصیه ای که همیشه به کاربران می کند و در همه مقالات خود آن را عنوان میکند این است که حتما خریداران باید دقت داشته باشند که محصول خود را از کدام تامین کننده تهیه می کنند. زیرا بسیار مهم و ضروری می باشد که مواد اولیه مخصوصا ابزار های فولادی و آهنی مثل تیرآهن ، میلگرد و انواع آن از کیفیت بالایی برخوردار باشند تا پروژه های افراد در راستای مثبت و معقولی قرار گیرد و هرگونه خطرات جانی و مالی به حداقل ممکن برسد .

انواع تیرآهن

  1. تیرآهن ساده
  2. تیرآهن هاش
  3. تیرآهن IPE استاندارد اروپا و ایران
  4. تیرآهن INP استاندارد چین و روسیه
  5. تیرآهن IPB بال پهن

تیرآهن IPE و INP به ارتفاع هشتاد تا ششصد میلیمتر و تیرآهن IPB به ارتفاع صد تا هزار میلیمتر تولید می شود

تاریخچه پیدایش تیرآهن

در قرن بیستم دقیقا از همان دوره ای که شکل شهرنشینی بوجود آمد و صنعت پیشرفت کرد و جمعیت بیشتر شد کاربرد تیرآهن بسیار ضروری شد و افراد بسیار از آن در پروژه های خود استفاده کردند.بر اساس استاندارد های جهانی جنس تیر آهن ST37 می باشد.

کاربرد تیرآهن در ساختمان

  1. ستون
  2. خرپا
  3. نعل درگاه
  4. پوشش سقف ها
  5. پل های لانه زنبوری

انواع تیرآهن

  • تیرآهن IPE

تیرآهن IPE در ایران موجود می باشد و شکل استاندارد آن به صورت I می باشد و به تیرآهن معمولی معروف می باشد.این تیرآهن طبق استاندارد اروپا تولید می شود و ضخامت بال آن ثابت می باشد.

  • تیرآهن INP

ضخامت بال این تیرآهن با فاصله گرفتن از جان تیرآهن کاهش می یابد که این استاندارد کارخانجات روسیه و چین می باشد.

دو علامت در نامگذاری تیرآهن وجود دارد که نشان دهنده سبک یا سنگین بودن آن می باشد که این دو V و L می باشد.برای مثال اگر جایی دیدید که کنار اسامی تیرآهن V یا L گذاشته شده است مانند (IPBV) یا (IPBL) نشان می دهد که این تیرآهن سبک یا سنگین می باشد.

  • تیرآهن لانه زنبوری

شاید از خود بپرسید چرا این محصول تیرآهن لانه زنبوری نامیده شده است.در این قسمت به شما توضیح می دهیم.این تیرها در طول جان خود دارای فضاهای توخالی هستند که مشابه لانه زنبور است. به همین علت به آنها تیر لانه زنبوری می‌گویند.هدف از این کار ایناست که این تیرآهن بتواند لنگر خمشی بزرگتری را در مقایسه با تیر نورد شده اولیه تحمل کند.برای انجام این کار ارتفاع تیرآهن افزایش پیدا میکند.برای مثال با این کار ارتفاع پروفیل IPE-18 به بیست و هفت افزایش پیدا می کند.

  • مزایا و معایب تیرآهن لانه زنبوری

  1. سبک بودن تیر، باعث صرفه اقتصادی می‌شود‌
  2. حفره‌های ‌ایجاد شده در جان تیر‌، فضاهای مناسبی برای عبور لوله‌های تاسیسات و برق ایجاد می‌کنند‌.
  3. حفره‌های ‌ایجاد شده در جان تیر‌، فضاهای مناسبی برای عبور لوله‌های تاسیسات و برق ایجاد می‌کنند‌.
  4. تیر لانه زنبوری در ساخت اسکلت فلزی می‌تواند به صورت پل‌، فقط در یک دهانه یا به صورت پل ممتد به کار رود‌.
  5. استفاده از تیر لانه زنبوری به عنوان تیر همبند در دهانه هایی که بادبندهای واگرا دارند مجاز نیست.
  • روش ساخت تیرآهن لانه زنبوری

روش تهیه تیرهای لانه زنبوری از این قرار است که ابتدا جان تیر آهن نورد شده با استفاده از شابلن خط می‌شود. سپس برای جلوگیری از تاب برداشتن تیر آهن‌، آن را با زدن تک خال جوش در نقاط مختلف‌، روی یک شاسی افقی مستقر می‌کنند‌. آنگاه با استفاده از دستگاه برش برنول (شعله گاز استیلن) در امتداد خط منکسر اقدام به برش می‌کنند تا قیمت پروفیل به دو قسمت بالا و پایین تقسیم شود.‌حال قسمت بالا را به اندازه یک دندانه جابجا می‌کنند و دندانه‌های دو قسمت بالا و پایین را به دقت مقابل هم قرار می‌دهند و از دو طرف با جوش پر می‌کنند‌. استفاده از جوش قوسی نیمه اتوماتیک برای اتصال دو قسمت بریده شده‌، می‌تواند یک جوش خوب‌، بی‌ عیب‌، سریع و مقرون به صرفه ایجاد نماید‌. سپس جهت رفع نقیصه کاهش مقاومت برشی با توجه به منحنی نیروی برشی تیر‌، بعضی از حفره‌ها با ورق‌های تقویتی پر می‌شوند‌.لازم به ذکر است که حداقل باید یک حفره در مجاورت تکیه‌گاه با ورق و به وسیله جوش کامل پر شود.برای بریدن تیر می‌توان از روش کوپال نیز استفاده کرد‌.

  • تقویت تیرآهن

نوعی از تیرآهن لانه زنبوری می باشد که برای بریدن قطعات بالا و پایین ورق واسطه اضافه میکنند که این ورق واسطه بین دندانه ها جوش داده می شود.این نوع تیرآهن ها از تیرآهن بدون ورق واسطه بسیار مستحکم تر و قوی تر می باشد.

  • تقویت تیرآهن لانه زنبوری با بتن و فولاد

در تیرهای لانه زنبوری علاوه بر تنش‌های خمشی اصلی در محل حلقه‌ها تنش‌های خمشی ثانویه حاصل از برش در مقطع ایجاد می‌شود که گاهی این تنش از تنش‌های خمشی اصلی در تیر بزرگترند.این تنش‌ها از کارایی تیر می‌کاهند و برای مقابله با آنها باید حلقه‌های کناری را با ورق پر کرد خصوصاً هنگامی که از این نوع تیرها بصورت یکسره استفاده می‌شود در محل تکیه‌گاه‌ها که هم نیروی برشی و هم لنگر خمشی زیاد است.تنش های خمشی به شدت افزایش می یابد که نیاز به تقویت دارد اما از لحاظ اقتصادی قابل توجیه نیست.برای مقابله با این ضعف در تیرهای لانه زنبوری رفتار مرکب بتن و فولاد تهیه شده هست‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *