مطالب

لوله‌ های داربست دست دوم

لوله‌های داربست دست دوم

لوله های داربست دست دوم

در این مقاله قصد داریم تا درباره‌ی لوله‌ های داربست دست دوم صحبت کنیم. این لوله‌ها، همان لوله‌های داربستی هستند که حداقل یک‌بار در پروژه‌ی دیگری به کار گرفته شده‌اند. از آن‌جایی که به کار گیری این لوله‌ها در یک پروژه و به صورت موقت است، می‌توان بعد از اتمام پروژه، آن را به عنوان کالای دست دوم به فروش رساند. پس خرید آن به صورت دست دوم نیز یک امر معقول خواهد بود.

احتمالاً به کارگیری این لوله‌ها و اجرای داربست در ساختمان‌های در حال ساخت را دیده‌اید. داربست، به تیم ساختمان سازی کمک می‌کند تا به قسمت‌های مرتفع به خصوص در نما، دسترسی داشته باشند. درست مثل یک چهارپایه‌ی محکم و بلند. مجریان پروژه، پس از اتمام پروژه، دیگر کاری با داربست ندارند و باید قطعات را باز کنند. آن‌ها می‌توانند لوله‌ها و اتصالات مربوطه را مجدد به فروش برسانند.

انواع فرسوده و آسیب‌دیده‌ی لوله‌های داربستی به عنوان قراضه جمع آوری خواهند شد. اما لوله‌ها و اتصالاتی که آسیب ندیده‌اند و مشکلی در ساختار آن‌ها به وجود نیامده است، به عنوان داربست دست دو قابل استفاده‌ی مجدد هستند.

خرید و فروش لوله‌ های داربست دست دوم

لوله داربست از جنس فلز (معمولاً فلز فولاد) هستند و بر اساس وسعت نما و ساختمان در حال کار، به متراژ و اندازه‌ی متفاوتی از آن‌ها نیاز خواهیم داشت. اتصالات این لوله‌ها نیز همه از نوع پیچ و مهره و فلزی است. با توجه به وزن و قیمتی که در فلزات تعیین می‌شود، داربست نیز یک قیمت مشخصی دارد.

شرکت‌هایی هستند که به کار اجرای داربست مشغول هستند. یعنی شما می‌توانید داربست برای مساحت مورد نظر خود را برای یک مدت معینی، اجاره کنید. و در اتمام کار، مجدد به شرکت بازگردانی شود.

بنابر آن‌چه که گفته شد، خرید و فروش داربست‌های دست دوم نیز امکان‌پذیر است. از آن‌جایی که جنس دست دوم، نرخ ارزان‌تری نسبت به انواع نو دارد؛ خرید و فروش لوله‌های داربست دست دوم تا حد زیادی بر روی جنبه‌ی اقتصادی پروژه، تأثیر داشته و در هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهد کرد.

پس بهتر است قبل از این‌که برای خرید داربست‌ها اقدام کنید، سری به چنین مراکزی بزنید و مشورتی با آن‌ها داشته باشید. احتمالاً شما نیز خوشحال خواهید شد اگر بدانید درصدی از پول، برای پروژه سیو خواهد شد.

برای خرید و فروش این لوله‌ها، باید یک قیمت کلی از لوله‌های داربستی داشته باشید که مراجعه به وب سایت‌های مرتبط و هم‌چنین برقراری تماس تلفنی برای استعلام قیمت، یکی از راهکارهایی است که می‌توانید انجام دهید.

قیمت لوله‌های داربست

لوله‌های داربستی در حالت کلی در ابعاد و کیفیت‌های مختلفی ساخته می‌شوند. حتی در بازار، نمونه‌هایی از این لوله‌ها که به صورت وارداتی تأمین شده‌اند نیز به چشم می‌خورد. قیمت و بهای هر کدام از این انواع مختلف لوله‌های داربستی متفاوت خواهد بود. این امر به صورت یک قانون تقریباً همیشه درست وجود دارد که بهای لوله‌های داربستی با وزن و کیفیت آن‌ها ارتباط مستقیم دارد.

حال نگاهی به قیمت لوله‌های داربستی دست دوم داریم. این لوله‌ها نیز می‌توانند در گریدهای کیفی مختلفی وجود داشته باشند. پس همان قیمت اولیه در این‌جا نیز تأثیرگذار خواهد بود. یعنی نرخ یک لوله‌ی داربستی دست دوم که با کیفیت بالاتری تهیه شده است از یک لوله‌ی داربستی دست دوم با کیفیت ضعیف‌تر، گران‌تر خواهد بود. اما همین لوله‌ها به علت استفاده و نو نبودن، قیممت پایین‌تری نسبت به انواع نو خواهند داشت.

به عنوان مثال، انواع گالوانیزه شده‌ی این لوله‌ها به علّت مقاومت بالایی که روکش این لوله‌ها در شرایط جوی و باران و رطوبت از خود نشان می‌دهند، گران‌تر هستند. اگر این لوله‌های داربستی را به صورت دست دوم هم استفاده کنیم، چنان‌چه روکش آن دچار عیب و خللی نشده باشد، هزینه‌ی بالاتری نسبت به انواع غیر گالوانیزه باید پرداخت شود.

البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که برای شهرها و مناطقی مثل شمال کشور که رطوبت بالایی در هوا موجود است، ناچار به خرید و استفاده از این مدل لوله‌های داربستی هستید.

تجهیزات لوله‌ های داربست

داربست‌ها برای اتصال و برپا شدن نیازمند یک سری تجهیزات و اقلام جانبی هستند. به غیر از لوله‌هایی که اسکلت اصلی داربست را تشکیل می‌دهند، انواع بست‌های فلزی، مغزی‌ها، کفشک‌ها، لنگر و … نیز برای احداث داربست لازم است. هر کدام از این تجهیزات، نقش مهمی را در سازه‌ی داربستی ایفا می‌کنند. به عنوان مثال، بست‌ها، دو لوله‌ی داربستی را در کنار هم نگه می‌دارد. هم‌چنین بخشی از فشار وارد شده بر روی داربست را تحمل می‌کنند.

یک نکته‌ی مهمی که در خصوص انواع دست دوم این لوله‌ها وجود دارد، صحت و سلامت قطعات است. پیش از خرید به دقت جزء به جزء قطعات را بررسی کنید و از سلامت بودن لوله‌های داربستی و اتصالات آن، به طور کامل، مطمئن شوید.

کاربرد و مزایای لوله‌ های داربست دست دوم

می‌دانیم که از داربست‌ها به منظور ایجاد یک سطح امن و مرتفع برای دسترسی به بخش‌های مختلف ساختمان، استفاده می‌شود. این کاربرد در صورت سلامت قطعات، برای لوله‌های دست دوم نیز برقرار است. یعنی اگر آسیبی به لوله‌ها و اتصالات آن نرسیده باشد، می‌توان داربستی را با این قطعات دست دوم برپا کرد و از آن به عنوان تکیه‌گاهی امن و مرتفع برای سهولت کار کارگران و دسترسی به تمام قسمت‌های سازه، استفاده نمود.

بزرگ‌ترین امتیاز استفاده از انواع دست دوم لوله‌های داربستی، بحث اقتصادی آن است. این که شما دقیقاً به همان هدف خود نائل می‌شوید اما با صرف هزینه‌های کم‌تر، خود مزیت بزرگی است.

می‌دانید که در پروژه‌های عمرانی، هزینه‌های بالایی وجود دارد. مصالح، مجریان، بحث امنیت و … گوشه‌ای از عواملی هستند که در خصوص هر ساختمانی که ساخته می‌شود، باید رعایت شوند. هر کدام از این موارد، نیاز به صرف هزینه هستند که در مجموع رقم بالایی را خواهند ساخت. صرفه‌جویی در برخی موارد اصلاً امکان پذیر نیست.

چرا که صرفه‌جویی در برخی از هزینه‌ها، به معنای افت کیفیت سازه است که سبب طول عمر کوتاه‌تر و خسارات سنگین خواهد شد. اما مواردی مثل داربست‌های دست دوم وجود دارد که نه تنها بر کیفیت ساختمان، اثر منفی نمی‌گذارد، بلکه هزینه‌های پروژه را نیز تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *