مطالب

کاربرد فلنج دنده ای در صنعت

فلنج دنده ای

کاربرد فلنج دنده ای در صنعت

فلنج ها لوله ها،شیرآلات و دستگاه ها را به یکدیگر متصل می کند. فلنج به صورت قطعه دیسکی شکل بوده که همیشه به صورت جفت به کمک پیچ و مهره دو قعه را به یکدیگر متصل می سازد و به آسانی باز شده و برای فشار های کم و بالا مناسب می باشد.

سوالی که پیش می آید این است که آیا رزوه شدن کاملا از نشت جلوگیری میکند یاخیر؟

درواقع در صورت لزوم عملیات جوشکاری نیز پس از بستن رزوه لوله ها انجام میشود. اما یکی ویژگی های بارز این فلنج این است که دیگر نیازی به جوشکاری نیست. فلنج روکار برای لوله های دارای قطر۱ تا ۱-۲ مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع فلنج ها از داخل مطابق استاندارد دنده لوله ها (NPT) رزوه شده اند و فلنج بر روی لوله رزوه شده سوار می گردد (البته در صورت لزوم و برای جلوگیری از نشت از بین رزوه ها می توان پس از بستن لوله به فلنج آن ها را به هم جوش داد.)….فلنج دنده ای فرد آب .مزیت این نوع فلنج این است که نیاز به جوشکاری ندارد و عموماً برای لوله هایی تا قطر ۱/۲-۱ ساخته می شود. (این نوع فلنج ها بصورت تبدیل نیز موجود است بطوریکه محل اتصال آن به لوله کمتر از اندازه اسمی فلنج است).

 

مزایای فلنج دنده ای

درون این فلنج ها رزوه کار شده است و لوله می تواند درون آن پیچ شود. از مزایای این فلنج ها عدم احتیاج آنها به جوشکاری است. البته در صورت لزوم و فشار های بالا می توان از جوش نیز در آنها استفاده کرد. کارآیی این فلنج ها در فشار های بالا است.

انواع فلنج

  1. فلنج دنده ای
  2. فلنج روکار
  3. فلنج گلودار
  4. فلنج سیاه توپیچ
  5. فلنج گالوانیزه

هفت نوع فلنج پلی اتیلن در خطوط لوله با جوش لب به لب:

فلنج رزوه ایی

همانطور که از نامش پیداست از رزوه کار شده است و میتوان لوله را درون آن پیچ داد. از مزایای فلنج های روزه ای می توان به این کاربرد اشاره کرد که آنها به جوشکاری احتیاج ندارند. هر چند در صورت لزوم و فشارهای بالا می‌توان از جوش نیز در آنها استفاده کرد. این نوع از فلنج ها در فشارهای بالا کارایی بسیار خوبی دارند .

اریفیس فلنج

اریفیس فلنج در واقع همان فلنج گردندار و در برخی جاهای دیگر روکار است که در راستای شعاع دارای سوراخ است. این سوراخ‌ها بیشتر برای اندازه گیری جریان سیال مایع یا گاز استفاده می‌شود.

فلنج با جوش محفظه ایی

این نوع فلنج داری محفظه‌ای است که لوله درون آن قرار می‌گیرد . اگر این فلنج از داخل نیز جوشکاری شود ، مقاومت در برابر خستگی آن یک و نیم برابر و مقاومت استاتیکی آن برابر فلنج Slip on می‌شود.

فلنج لبه دار

فلنج های لبه دار همانند فلنج معمولی می باشند بدین صورت که لایه پایینی وجود نداشته و انتهای فلنج پخ دارد و لوله در سر دیگر جوش لب به لب می‌شود .از ویژگیهای دیگر فلنج های لبه دار این است که با سیال تماس ندارند . هزینه فلنج لبه دار از فلنج گردن دار یک سوم بیشتر است و مقاومت در برابر تنش آن تنها یک دهم فلنج گردندار می باشد.

فلنج روکار

فلنج های روکار معمولاً در سرویسهای معمولی که اهمیت آنها به مراتب پاین تر است استفاده می شوند . نصب آنها ساده می باشد و همچنین مقاومت فلنج های روکار در برابر فشارهای داخلی دو سوم و مقابل بار خستگی یک سوم است .این نوع از فلنج ها دارای هزینه نصب بیشتری هستند.

فلنج گردن دار جوشی

این نوع از فلنج ها دارای یک گردن مخروطی می باشند که شعاع گردن آنها در انتها با قطر لوله برابر و به آن جوش داده می‌شود. این گردن موجب تقویت تحمل فلنج می‌گردد. فلنج گردن دار جوشی برای تحمل دمای زیر صفر ، فشار بالا و نیز بارهای نوسانی و ارتعاشی مناسب است.

فلنج کور

این نوع از فلنج دارای یک صفحه گرد کاملاً بسته است که در انتهای میسر لوله کشی و مسیرهای که فشار دارند به کار می‌رود. پیچ‌های فلنج های کور معمولاً فشار بیشتری نسبت به سایر فلنج‌ها تحمل می‌کنند .

کلاس های فلنج دنده ای

فلنج های دنده ای در کلاس های ۱۵۰ ، ۳۰۰ ،۶۰۰ ، ۹۰۰ ، ۱۵۰۰ ، ۲۵۰۰ ، ۳۰۰۰، ۵۰۰۰ ، ۱۰۰۰۰ تولید می شوند و از نظر آلیاژی شامل گریدهای زیر می باشند.

فلنج دنده ای کربن استیل A105 N
فلنج دنده ای الوی استیل A182 F1
فلنج دنده ای الوی استیل A182 F5
فلنج دنده ای الوی استیل A182 F11
فلنج دنده ای الوی استیل A182 F22
فلنج دنده ای الوی استیل A350 LF2
فلنج دنده ای الوی استیل A350 LF3
فلنج دنده ای استنلس استیل A182 F304
فلنج دنده ای استنلس استیل A182 F304L
فلنج دنده ای استنلس استیل A182 F316
فلنج دنده ای استنلس استیل A182 F316L
فلنج دنده ای استنلس استیل A182 F321
فلنج دنده ای استنلس استیل A182 F310

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *