مطالب

مدیر عامل ذوب آهن اصفهان گفت خام فروشی بلایی که باید جلوی آن گرفته شود.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان

صادرات بی رویه سنگ آهن و کنسانتره و گنداله مشکلی است که اگر یک تا دو سال آینده جلوی آن گرفته نشود تبدیل به بحرانی برای صنعت فولاد خواهد شد. مدیر عامل شرکت ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه تولید فولاد ایران با ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در رتبه ۱۱ جهان قرار دارد و شرکت ذوب آهن اصفهان هم سهم ۹.۲ درصدی را از تولید فولاد خام کشور در سال ۹۷ داشته است .

این در حالی است که محدودیت شدید در تامین مواد اولیه آهن دار از جمله سنگ آهن یکی از چالش هایی است که بنگاه های مختلف منجمله ذوب آهن اصفهان هم دچار مشکل خواهد کرد. و دلایل آن به صادرات بی رویه سنگ آهن باز میگردد اگر برای آن راه حلی اندیشیده نشود باعث بحرانی در آینده نه چندان دور خواهد شد.

وی که در در مجمع سالانه شرکت ذوب آهن اصفهان صحبت می‌کرد، با اشاره به بازدهی ۲۲۰ درصدی سهام این شرکت در سال ۹۷ گفت: این در حالی است که گروه فلزات اساسی نیز در این مدت ۱۲۳ درصد بازدهی را نصیب سرمایه‌گذاران بورسی کرده است.

ذوب آهن اصفهان سهمیه گنداله ندارد

ایشان در ادامه صحبت های خود به دیگر چالش های سال گذشته ذوب آهن اصفهان اشاره کردند: اعمال تحریم‌ها بر واردات و صادرات زغال و کک شرکت های فولادی و بروز خشکسالی و تاثیر بر میزان تولید و اعتصاب کامیون داران و توقف حمل مواد اولیه و افزایش هزینه حمل، مشکل ترخیص مواد اولیه وارداتی از طرف گمرک و تحمیل هزینه مابه تفاوت ارز به میزان ۱۱۰ میلیارد تومان که از طریق بانک رفاه در حال پیگیری است از جمله این چالش ها بودند.

ایشان همچنین از دریافت مجوز ترک تشریفات از هیات دولت برای ورود یک میلیون و ۷۵۰ هزارتن سنگ آهن از چاه گز و سنگان خبر داد و گفت چند شرط گذاشته شده که اگر در سال ۹۸ حاصل شود، می تواند تا ۵ سال ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه اتفاق بدی که سال جاری افتاده کنترل و پایش قیمت های فولاد است، افزود: در این رابطه کاهش قیمت محصول در بازار در حال پیگیری است یعنی با ضرایبی که برای سنگ آهن،کنسانتره و گندله قائل شدند دیگر کسی حاضر نیست به ذوب آهن گندله بدهـد و با اعمال ضریب ها پول کمتری عاید می شود.

اما زمزمه تصویب طرح دریافت ۲۵ درصد عوارض برای صادرات سنگ آهن مطرح است

به گفته سیف الله امیری مدیر دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت : برای جلوگیری از خام فروشی برای امسال ۲۵ درصد عوارض پیشنهاد شده و در صورت تصویب از مهرماه اجرایی می‌شود.

با این تصمیم هیئت دولت خام فروشی سنگ آهن به کمتر از ۵ میلیون تن می رسد که نسبت به سال گذشته که صادرات ۸.۵ میلیون تن بود کاهش چشمگیری پیدا می کند.

به گفته وی، پارسال صادرات کنسانتره ۵.۵ میلیون تن، گندله ۲.۸ میلیون تن، آهن اسفنجی حدود ۵۳۴ هزارتن، شمش ۵.۴ میلیون تن و محصولات فولادی سه میلیون تن بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *