مطالب

ویژگی های ورق st52

ویژگی ورق st 52

ویژگی های ورق st52

ورق ها، شکلی از مصالح فلزی هستند که می توانند به صورت خام به کار گرفته شوند و یا این که روی آن ها عملیات دیگری را به منظور آماده سازی برای یک کاربرد ویژه انجام داد. هم چنین بسیاری از تجهیزات و ابزارهای صنعتی را از ورق ها می سازند. در مقالات دیگر این وب سایت دربارهٔ ورق های فلزی و هم چنین روند و فرایند ساخت آن ها صحبت کرده ایم.در این متن درباره ویژگی های ورق st52 توضیحات مختصر و مفیدی بیان نمودیم.

هم چنین معرفی کرده ایم که یکی از پرمصرف ترین انواع فلزاتی که در صنایع به کار می روند، فولاد است. فولاد یک آلیاژ است. به این معنی که از ترکیب عناصر مختلف فلزی و نافلزی ساخته شده است.

آلیاژها با کم و زیاد شدن میزان عناصر موجود در ترکیب خود‌، قابلیت ساخت زیرگروه ها و انواع دیگری از آلیاژها را دارند. پس این قاعده در خصوص فولاد نیز صادق است. یعنی می توان با کم و زیاد کردن درصد عناصر موجود در ترکیب این آلیاژ، به آلیاژهایی با خواص متفاوت از فولاد دست یافت.

حال می توان گفت که ورق هایی که از یک آلیاژ ویژه ای از فولاد ساخته می شوند، به نام ورق های st 52، شناخته خواهند شد. این ورق ها، خواص مخصوص به خود را دارند. چرا که درصد عناصر تشکیل دهندهٔ آن ها، به نوع معینی می باشد. این ورق ها نیز در دو فرم شیت و رول (کویل) در بازار به فروش می رسند.

لازم به ذکر است که این ورق ها، ضخامتی در محدودهٔ ۳ تا ۸۰ میلی متری خواهند داشت. هم چنین انواع شیت (برش خورده به صورت صفحه) این نوع از ورق ها، در ابعادی برابر با ۱۵۰۰*۶۰۰۰ و ۶۰۰۰*۲۰۰۰ میلی متری، عرضه می شوند.

عناصر سازنده ورق st52

از جایی که رفتارها و ویژگی های هر ماده ای، به عناصر تشکیل دهندهٔ آن باز می گردد، لازم است تا به جهت آشنایی با ویژگی ورق st52 ، ابتدا نگاهی گذرا بر روی عناصر سازنده آن داشته باشیم.

  • کربن به میزان ۰.۲۴ درصد
  • سیلیسیم به میزان ۰.۵۵ درصد
  • گوگرد به میزان ۰.۰۴۵ درصد
  • فسفر به میزان ۰.۰۴۵ درصد
  • منگنز به میزان ۱.۶ درصد

پنج عنصر اصلی تشکیل دهنده ورق های st 52، به شمار می آیند. در بالا، درصد موجود بودن هر یک از آن عناصر در ورق st52، بیان شده است. در ادامه نیز شرح مختصری از رفتار ناشی برخی از آن عناصری که درصد بیش تری در این ورق موجود هستند (منگنز و سیلیسیم)، را بیان کرده ایم.

در نظر داشته باشید که افزایش یا کاهش درصد یاد شده برای هر کدام از آن عناصر، می تواند در تشدید یا کاهش آن ویژگی،‌نقش مهمی داشته باشد.

عنصر منگنز در ورق st 52، باعث کاهش سرعت خنک شدن بحرانی خواهد شد. وجود منگنز در فولاد، سبب می شود تا استحکام و میزان سختی پذیری آن بالا برود. عنصر سیلیسیم در یک فولاد، سبب بهبود میزان استحکام آن خواهد شد. هم چنین این عنصر می تواند تا حد زیادی، مقاومت سایشی فولاد را افزایش دهد. البته در نظر داشته باشید که مقادیر خیلی زیاد سیلیسیم در فولاد، خاصیت شکل پذیری آن را کاهش می دهد.

ورق های st52 چون از جنس فولاد هستند، ویژگی ها و رفتارهای مشابهی را از خود بروز می دهند. اما از طرف دیگر، عناصر متفاوت و نیز درصد هر کدام، سبب می شود تا رفتارها و خواص جدیدی در این ورق ها به وجود آید. در ادامه برخی از بارزترین و مهم ترین ویژگی های ورق های st52 را لحاظ کرده ایم.

  • قابلیت ماشین کاری و پرسکاری دارد.
  •  در حالت سرد نیز شکل پذیری خوبی خواهد داشت.
  • از مقاومت خوبی در برابر خم شدن برخوردار است.
  • خاصیت ارتجاعی خوبی را از خود نشان می دهد.
  • نسبت به انواعی از ورق های فولادی که منگنز و سیلیسیم کم تری دارند (مانند ورق های st 37 و st 44) قادر به تحمل وزن بیشتری خواهد بود. (عدد ۵۲ در کد این محصول، بیانگر این مسأله است که هر متر مربع از ورق های st 52، قادر به تحمل ۵۲۰۰ کیلو گرم وزن خواهد بود.)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *