ورق

ورق سیاه فولادی

ورق فولادی سیاه چیست؟

ورق سیاه فولادی چیست؟

ورق فولادی از جمله محصولات پرکاربرد در صنایع مختلف است که به دو روش نورد سرد و نورد گرم تولید می‌شود. به ورق‌هایی که از طریق نورد گرم تولید می‌شوند ورق سیاه فولادی یا ورق گرم می‌گویند. از آنجایی که فرایند تولید این ورق در دماهای بالا اتفاق می‌افتد به همین دلیل دارای ظاهری مات است و جنس خشنی دارد. در مقابل ورق سیاه فولادی ورق‌های نورد سرد قرار می‌گیرند که در دمای پایین تولید می‌شوند و ظاهری شفاف و براق دارند.

جدول محتوا

ورق سیاه در ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید شده و پایه ساخت بسیاری از محصولات فولادی همچون پروفیل و قطعات خودرو است. در ادامه توضیحات بیشتری در رابطه با ورق سیاه فولادی، ویژگی‌ها، انواع، ابعاد و وزن آن ارائه خواهیم داد. در صورتی که قصد خرید انواع ورق فولادی به‌خصوص ورق گرم را دارید این مقاله را با دقت بیشتری مطالعه کنید.

ورق سیاه فولادی چیست؟

ورق سیاه فولادی  (Black Iron Sheet) که با نام‌های پلیت سیاه و ورق گرم نیز شناخته می‌شود محصول نورد گرم است و ظاهری مات دارد. برای ساخت این ورق از عناصر مختلفی استفاده می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به سیلیسیم، کربن، فسفر و گوگرد اشاره کرد. هر کدام از این عناصر خواص ویژه‌ای را به ورق اضافه می‌کنند تا در شرایط آب و هوایی و دمایی مقاومت خوبی داشته باشد.

ورق‌های سیاه در دمای بالا تولید می‌شوند و به همین دلیل ظاهر آن حالتی مات پیدا می‌کند. بهتر است بدانید نورد گرم یکی از روش‌های تولید انواع ورق فولادی است که از آن برای تولید ورق‌های فلزی با ضخامت کم استفاده می‌کنند. این ورق‌ها در ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید شده و به شکل شیت و رول به بازار عرضه می‌شوند. ورق‌های رولی نیز شامل سه نوع آجدار، ضد سایش و ساده ساختمانی هستند.

هر چقدر ضخامت و ابعاد ورق افزایش پیدا می‌کند به همان نسبت قیمت آن نیز بیشتر می‌شود. این ورق در صنایع معمولا به‌عنوان ماده اولیه برای تولید قطعات ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به ساخت انواع پروفیل، بدنه آبگرمکن و ساخت مخازن اشاره کرد.ورق‌های تولید شده به روش نورد گرم نسبت به ورق‌های نورد سرد سطح نازکتری دارند. علاوه بر آن قیمت ورق‌های گرم نیز از ورق‌های سرد کمتر است.

 

مشخصات ورق سیاه فولادی

ورق گرم در دمای بالاتر از ۹۳۰ درجه سانتی گراد و تحت عملیات نورد تولید می‌شود. نحوه تولید این محصول باعث می‌شود تا ورق ویژگی‌های خاصی پیدا کرده و خاصیت فرم‌پذیری آن بهینه شود. این ورق خواص مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قابلیت جوشکاری
  • انعطاف‌پذیری مناسب
  • مقاومت در برابر ضربه
  • مقاومت در برابر فشار
  • ظاهری مات و سیاه
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی
  • دارای خاصیت چکش‌خواری بالا
  • چقرمگی بالا
  • خاصیت ارتجاعی مناسب
  • کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری به دلیل داشتن طول عمر زیاد
  • دارای کاربرد گسترده در صنایع مختلف
  • تنوع بالا در سایز و اندازه
  • قابلیت بازیافت و استفاده مجدد

ورق سیاه فولادی با توجه به نیاز مشتریان در ضخامت‌های ۱.۵ الی ۱۰۰ میلیمتر و عرض‌های ۱۰۰، ۱۲۵، ۱۵۰ و ۲۰۰ سانتی‌متر تولید می‌شود. هر چقدر ضخامت ورق بیشتر شود حالت تختال پیدا کرده و انعطا‌ف‌پذیری و شکل‌پذیری آن کاهش پیدا می‌کند. امکان خرید این محصول به دو صورت رول و برش‌خورده وجود دارد. معمولا ورق سیاه فولادی در اندازه‌های ۶ در ۱.۵، ۶ در ۲، ۱۲ در ۲، ۲ در ۱ و ۲.۵ در ۱.۵ متر برش خورده و در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. بهتر است بدانید به ورق‌های برش‌خورده در اندازه‌های استاندارد و مشخص ورق فابریک می‌گویند.

روش تولید ورق سیاه فولادی

در فرایند تولید ورق‌های گرم دما نقش بسیار مهمی دارد. در واقع نورد گرم در دمایی باید انجام بگیرد که بالاتر از تبلور مجدد فولاد باشد. در زیر مراحل مختلف تولید ورق سیاه فولادی را شرح خواهیم داد.

  1. تختال‌های فولادی را وارد کوره می‌کنند تا به دمای حدود ۱۲۸۰ درجه سانتی‌گراد برسد. بهتر است بدانید تختال یا slab یک محصول نیمه ساخته فولادی است که برای تولید ورق از آن استفاده می‌کنند.
  2. تختال حرارت دیده وارد عملیات نورد شده و از میان غلتک‌ها عبور می‌کند.
  3. نیروی وارده از طرف غلتک به تختال باعث می‌شود ضخامت آن کاهش و طول آن افزایش پیدا کند.
  4. تختال نورد شده دوباره تا ۱۲۰۰ درجه گرم می‌شود تا عیوب زیرساختاری آن برطرف شود. اگر دمای نامناسب در این مرحله انتخاب شود احتمال دارد رسوباتی بر روی تختال به وجود آید.
  5. تختال‌ها با آب پوسته‌زدایی می‌شوند و با عبور از قفسه‌ها ضخامت‌ آن تا هفتاد و پنج درصد کاهش پیدا می‌کند.
  6. در مرحله بعدی عملیات نورد خشن انجام می‌گیرد. تختال‌ها با قرار گرفتن در جعبه‌های کلاف خواص مکانیکی یکسانی پیدا می‌کنند.
  7. یکبار دیگر ورق‌ها با آب پوسته‌زدایی می‌شوند و دوباره از قفس‌های نورد عبور می‌کنند. در این مرحله ضخامت ورق دوباره کاهش یافته و به اندازه نهایی می‌رسد.
  8. در آخر ورق‌ها روی میزهای خنک کننده قرار می‌گیرند و بعد از خنک شدن آماده بارگیری می‌شوند.

کاربردهای ورق سیاه فولادی

ورق نورد گرم کاربردهای بسیار زیادی در صنایع دارد؛ از صنایع کوچک گرفته تا صنایع بزرگ و ساختمان‌سازی همگی از این ورق برای تولید محصولات مختلف استفاده می‌کنند. در اکثر مواقع این ورق به صورت ماده اولیه برای تولید محصولات دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برخی از مهمترین کاربردهای این محصول عبارتند از:

  • کاربرد ورق سیاه در ساختمان‌سازی

ورق سیاه فولادی به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد در بخش‌های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • اسکلت فلزی: تیرآهن، ستون و خرپا از جمله مصالح مورد استفاده در ساختمان هستند که از ورق سیاه فولادی تولید شده‌اند.
    • درب و پنجره: برای ساخت درب و پنجره از انواع پروفیل‌های فلزی استفاده می‌کنند. بهتر است بدانید پروفیل‌ها از ورق سیاه فولادی تولید می‌شوند.
    • سقف: برای ساخت سقف‌های شیروانی و عرشه‌ای از ورق‌های گرم استفاده می‌کنند؛ چرا که این مقطع فلزی مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی دارد و طول عمر سازه را چندین برابر افزایش می‌دهد.
    • ساخت نرده و حفاظ: از ورق‌های نورد گرم برای ساخت انواع نرده و حفاظ در ساختمان سازی استفاده می‌کنند.
  • کاربرد ورق سیاه در خودروسازی

ورق‌های فولادی در صنعت خودروسازی معمولا برای ساخت بدنه خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. قطعاتی همچون اگزوز، سقف خودرو، شاسی، بخش‌های زیر خودرو و موارد مشابه با ورق ساخته می‌شوند. همچنین این ورق در بخش‌های مختلف خودروهای سنگین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دلایل مختلفی برای انتخاب ورق سیاه فولادی در خودروسازی وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

    • امنیت بالا: این ورق‌ها سختی و استحکام بالایی دارند و به همین دلیل امنیت وسیله نقلیه بهبود پیدا می‌کند. ورق‌های سیاه توانایی جذب فشار به خود را دارند و از وارد شدن خسارت به سرنشینان جلوگیری می‌کنند.
    • سازگاری با محیط زیست: همه خودروها دارای طول عمر مشخصی هستند و بعد از آن اسقاط می‌شوند. بعد از اتمام عمر خودرو می‌توان ورق‌های به کار رفته در آن را بازیافت کرد و برای ساخت وسایل مختلف به کار برد.
    • امکان تعمیر: ورق‌های سیاه به دلیل داشتن ضخامت کم و انعطاف‌پذیری بالا قابل تعمیر هستند. برای مثال زمانی که خودرو تصادف می‌کند می‌توان دوباره آن را به حالت سابق برگرداند.
    • استحکام و دوام بالا: مهمترین دلیل انتخاب ورق سیاه فولادی برای خودروسازی مقاومت دوام و استحکام بالای آن است. این ویژگی باعث می‌شود تا علاوه بر افزایش ایمنی، ماندگاری آن نیز بیشتر باشد.

 

دقت داشته باشید علاوه بر ورق نورد گرم از ورق‌های دیگری هم در خودروسازی استفاده می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به ورق ضد زنگ، ورق گالوانیزه، ورق آلومینیوم و ورق روغنی اشاره کرد.

  • کاربرد ورق سیاه در ساخت لوله و پروفیل

یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهم ورق‌های گرم تولید انواع لوله و پروفیل است. در صنعت لوله‌سازی از ورق‌های سیاه برای تولید لوله‌های درزدار استفاده می‌کنند. برای ساخت این لوله‌ها ورق‌ها را با دستگاه‌های مخصوص خم کرده و به شکل لوله درمی‌آورند؛ سپس با انجام جوشکاری تبدیل به لوله می‌شوند. همچنین در تولید انواع پروفیل‌های ساختمانی نیز بعد از تغییر شکل ورق آن را جوشکاری می‌کنند تا به شکل مورد نظر تبدیل شود.

بهتر است بدانید پروفیل‌های ساخته شده از ورق نورد گرم به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

    • پروفیل باز: از این پروفیل برای ساخت ناودانی، نبشی، تیرآهن و تسمه استفاده می‌کنند.
    • پروفیل بسته: لوله و قوطی، قاب درب و پنجره و درب‌های کرکره‌ای از این پروفیل تولید می‌شوند.
    • پروفیل Z شکل: این پروفیل در ساخت سقف سوله‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و ایستگاه‌های سوخت‌رسانی کاربرد دارد.

در صنایع بزرگ و حساس نیز لوله‌های ساخته شده با ورق سیاه فولادی به دلیل داشتن استحکام و مقاومت بالا برای حمل نفت و سیالات حساس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • کاربرد ورق نورد گرم در کشتی‌سازی

در صنعت کشتی‌سازی از ورق‌های سیاه به دلیل داشتن مقاومت بالا و تحمل وزن زیاد برای ساخت بدنه کشتی استفاده می‌کنند. همچنین برای ساخت مخزن‌های مخصوص کشتی و سایر اجزای آن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از دلایل اصلی انتخاب ورق سیاه فولادی در کشتی‌سازی مقاومت بالای آن در برابر رطوبت و عوامل خورنده است.

    • ساخت تجهیزات کنار جاده‌ای

یکی دیگر از کاربردهای انواع ورق سیاه فولادی ساخت تجهیزات کنار جاده‌ای مثل گاردریل و تابلوها است. ویژگی انعطاف‌پذیری و استحکام بالای ورق باعث می‌شود خودروها در هنگام برخورد با گاردریل کمترین آسیب را داشته باشند. همچنین طول عمر بالای آن کمک می‌کند تا تابلوها مدت زمان بیشتری سالم بمانند و در معرض رطوبت دچار پوسیدگی نشوند.

  • سایر کاربردهای ورق سیاه در صنعت

علاوه بر موارد بالا ورق‌های نورد گرم کاربردهای دیگری هم دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

    • ساخت سیلوها، بیل‌ها و چنگک‌ها در صنعت کشاورزی
    • ساخت بدنه لوازم خانگی
    • تولید سیلندرهای گاز
    • ساخت وسایل جنگی
    • ساخت پل
    • ساخت آبگرمکن
    • تولید انواع تانکر
    • ساخت مخازن تحت فشار

 

“ورق سیاه فولادی همان ورق نورد گرم است. این فولاد کم استحکام حاوی سطوح کم کربن است که به راحتی می توان آن را به اشیاء مختلف تبدیل کرد.”

منبع: www.handysteel.com.au

انواع ورق سیاه فولادی

همانطور که متوجه شدید ورق‌های تولید شده با نورد گرم کاربردهای زیادی دارند؛ به همین دلیل این محصول را در انواع مختلفی تولید می‌کنند تا پاسخگوی نیازهای مختلف صنایع باشد. در ادامه با انواع ورق سیاه فولادی بر اساس گرید، کاربرد و حالت آشنا خواهیم شد.

  • انواع ورق گرم بر اساس گرید

یکی از دسته‌بندی‌های رایج برای ورق‌های سیاه بر اساس گرید است. عناصر مختلفی در تولید این ورق به کار برده می‌شود که تفاوت در میزان آن‌ها گریدهای متفاوتی را به وجود می‌آورد. در ادامه بیشتر با گریدهای رایج ورق گرم آشنا خواهیم شد:

    • ورق سیاه st37

پلیت St37 معروف‌ترین گرید ورق گرم به شمار می‌رود. کلمه ST مخفف عبارت Strength بوده و میزان سختی ورق و عدد بعد از آن هم میزان تنش نهایی بر حسب کیلوگرم در سانتی‌متر مربع را مشخص می‌کند. هر چقدر میزان کربن به کار رفته در ساختار ورق بیشتر باشد استحکام آن افزایش یافته و به همان نسبت انعطاف‌پذیری آن کاهش پیدا می‌کند. در میان گریدهای ورق سیاه فولادی گرید st37 کمترین میزان کربن را دارد که میزان کربن به کار رفته در آن ۰.۱۷ درصد است. این مساله سبب می‌شود تا انعطاف‌پذیری و جوش‌پذیری آن افزایش پیدا کند.

ورق st37 در موارد مختلفی استفاده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

      • ساخت بدنه خودرو
      • ساخت درب و پنجره
      • تولید لوازم خانگی
      • پل‌سازی
      • ساخت تجهیزات کشاورزی
    • ورق گرم st52

پلیت‌ گرید st52 میزان بالایی از کربن را در ساختار خود دارد و به همین دلیل از سختی بالایی برخوردار است. در ساختار این گرید ۰.۲۱۶ درصد کربن وجود دارد. علاوه بر کربن عناصر دیگری هم در ساختار آن وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به منگنز، مس، نیکل و سیلیسیوم اشاره کرد که هر کدام از آن‌ها خواص متفاوتی را به ورق می‌دهند. برای مثال استفاده از سیلیسیوم مقاومت ورق سیاه فولادی در برابر خوردگی را افزایش می‌دهد. همچنین عنصر منگنز باعث افزایش مقاومت در برابر سایش می‌شود. برخی از مهمترین کاربردهای این گرید عبارتند از:

      • ساخت ماشین‌آلات سنگین
      • ساخت سوله
      • سدسازی
      • دیواره قطعات صنعتی
      • راه‌ سازی
    • ورق سیاه ck45

این گرید از ورق گرم دارای ۰.۰۴۵ درصد کروم است و مقاومت بالایی در برابر سایش و خوردگی دارد. ورق گرید ck45 در ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شود. از جمله کاربردهای این محصول می‌توان به ساخت شفت تراشکاری، محور پمپ و میل‌لنگ صنعتی اشاره کرد. میزان کربن به کار رفته در ساختار آن نیز متوسط است.

    • ورق گرم a516

یکی دیگر از گریدهای پرکاربرد ورق سیاه فولادی در صنعت گرید A516 است. این ورق تحت استاندارد ASTM تولید شده و درصد بالایی از کربن را در ساختار خود دارد. در ساختار این ورق عناصر مختلفی به کار رفته که از جمله آن‌ها می‌توان به سیلیکون، منگنز، گوگرد و فسفر اشاره کرد. وجود منگنز و سیلیکون باعث افزایش خاصیت شکل‌پذیری می‌شود.

بهتر است بدانید این گرید دارای چندین گرید مختلف از جمله ۵۵؛ ۶۰؛ ۶۵ و ۷۰ است. برای مثال گرید ۵۵ دارای مقاومت کششی کم و گرید ۶۰ مقاومت کششی بالایی دارد.

از مهمترین کاربردهای گرید a516 می‌توان به ساخت کانتینرها، تیرهای برق، ساختمان‌سازی، ساخت قطعات خودرو و ساخت تجهیزات دارویی و شیمیایی اشاره کرد.

    • ورق a283

این گرید از ورق سیاه فولادی دارای استحکام کششی متوسط بوده و مقاومت بالایی در برابر خوردگی و فشار دارد. از گرید a283 برای ساختمان‌سازی، تولید لوله و دیگ‌های تحت فشار استفاده می‌کنند. خود این گرید نیز دارای گریدها A, B, C و D است که هر کدام خواص متفاوتی دارند.

    • ورق a36 یا ورق دریایی

ورق گرید A36 که به ورق دریایی معروف است مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی و خوردگی دارد و خاصیت جوش‌پذیری آن بسیار بالا است. از این ورق برای ساخت کف و بدنه کشتی، یدک کش، انواع شناور، قایق‌های کوچک و بزرگ و پایه اسکله‌ها استفاده می‌کنند. در ترکیب شیمیایی ورق سیاه فولادی دریایی عناصر مختلفی به کار رفته که از جمله آن‌ها می‌توان به فسفر سولفور، مس، سیلیکون، منگنز و کربن اشاره کرد.

برخی از مشخصات این ورق عبارتند از:

      • تراکم: ۷۸۰۰ کیلوگرم در هر مترمکعب
      • مقاومت فشاری: ۲۰۰ گیگا پاسکال
      • استحکام کششی: ۵۸۰۰ الی ۸۰۰۰ پوند بر هر اینچ

انواع ورق سیاه فولادی بر اساس کاربرد

ورق نورد گرم با توجه به نوع کاربرد به دو دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  • ورق گرم صنعتی:

    ورق‌های صنعتی دارای درصد بالایی از کرین هستند. از این ورق‌ها در صنایع بزرگ و حساس استفاده می‌کنند و پایه تولید پروفیل‌هایی با ابعاد بالا قرار می‌گیرد. ورق‌های صنعتی از لحاظ ضخامت، ابعاد و سایز با ورق‌های معمولی تفاوت زیادی دارند.

  • ورق گرم معمولی:

    ورق‌های معمولی دارای کربن کمتری هستند و با توجه به مقدار کربن به دو گرید st37 و st52 تقسیم می‌شوند. از این ورق‌ها برای مصارف ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع ورق سیاه فولادی بر اساس نحوه عرضه به بازار

ورق‌های نورد گرم با توجه به نیاز مشتریان به دو صورت به بازار عرضه می‌شوند:

کلاف یا رول: این ورق‌ها از لحاظ طول محدودیتی ندارند و به شکل کلاف عرضه می‌شوند. عرض آن‌ها نیز در اندازه‌های ۱، ۱.۲۵، ۱.۵۰ و ۲ متر و عرض آن‌ها از ۱.۵ تا ۱۵ میلمتر متغیر است.

شیت یا فابریک: مشتریان می‌توانند ورق‌های سیاه را با توجه به نیاز خود در طول‌های مختلف سفارش دهند. طول‌های مورد نیاز در کارخانه و با دستگاه برش داده شده و تحویل مشتری داده می‌شود. در کنار طول سفارشی، ورق‌های شیت به صورت آماده و در طول‌های ۱ در ۲، ۱.۵ در ۲.۵، ۱ در ۶، ۲ در ۶ و ۲ در ۱۲ متر در بازار موچود هستند. به این سایزهای آماده در بازار ورق سیاه فولادی فابریک گفته می‌شود.

انواع ضخامت ورق سیاه فولادی

ضخامت ورق‌های گرم از ۱.۵ میلیمتر شروع شده و تا ۱۰۰ میلیمتر ادامه پیدا می‌کند. از آنجایی که ضخامت‌های بالای ۱۵ میل قابلیت رول شدن ندارند فقط به صورت شیت عرضه می‌شوند. در بازار تنوع گسترده‌ای از لحاظ ضخامت وجود دارد که با توجه به نیاز خود می‌توانید آن‌ها را خریداری نمایید. تنوع ضخامت به اندازه‌ای است که معمولا برای نامگذاری ورق‌ها از ضخامت استفاده می‌کنند. دقت داشته باشید با افزایش ضخامت، وزن ورق نیز بیشتر می‌شود؛ بنابراین باید هزینه بیشتری را بابت خرید آن پرداخت نمایید.

وزن ورق سیاه فولادی

تولید ورق‌های گرم با توجه به جدول وزن انجام می‌گیرد. رعایت استانداردها به خریداران اطمینان می‌دهد که محصول خریداری شده از لحاظ ضخامت و ابعاد با نیازهای پروژه همخوانی دارد. در جدول زیر می‌توانید ضخامت، عرض، طول و وزن شیت‌های ورق سیاه را مشاهده کنید.

ضخامت (میلیمتر) عرض (میلیمتر) طول (میلیمتر) وزن هر شیت (کیلوگرم) کارخانه
۲ ۱۰۰۰ ۲۰۰۰ ۳۲ فولاد مبارکه
۲ ۱۲۵۰ ۲۵۰۰ ۵۰ فولاد مبارکه
۳ ۱۵۰۰ ۶۰۰۰ ۲۱۲ فولاد مبارکه
۴ ۱۵۰۰ ۶۰۰۰ ۲۸۳ فولاد مبارکه
۵ ۱۵۰۰ ۶۰۰۰ ۳۵۲ فولاد مبارکه
۶ ۱۵۰۰ ۶۰۰۰ ۴۲۴ فولاد مبارکه
۸ ۱۵۰۰ ۶۰۰۰ ۶۵۷ فولاد مبارکه
۸ ۱۲۵۰ ۶۰۰۰ ۴۷۱ فولاد مبارکه
۱۰ ۱۵۰۰ ۶۰۰۰ ۷۰۷ فولاد مبارکه
۱۰ ۱۲۵۰ ۶۰۰۰ ۵۸۹ فولاد کاویان
۱۲ ۱۵۰۰ ۶۰۰۰ ۱۰۶۰ فولاد مبارکه
۱۵ ۱۵۰۰ ۶۰۰۰ ۱۱۷۸ فولاد مبارکه
۲۰ ۱۲۵۰ ۶۰۰۰ ۱۴۷۲ فولاد کاویان
۲۵ ۱۲۵۰ ۶۰۰۰ ۱۷۶۷ فولاد کاویان
۳۵ ۱۲۵۰ ۶۰۰۰ ۲۴۷۳ فولاد کاویان
۴۰ ۱۵۰۰ ۶۰۰۰ ۲۸۲۶ فولاد کاویان
۴۵ ۱۵۰۰ ۶۰۰۰ ۳۱۸۰ فولاد کاویان
۵۰ ۱۵۰۰ ۶۰۰۰ ۳۸۸۶ فولاد کاویان
۵۵ ۱۵۰۰ ۶۰۰۰ ۴۲۳۹ فولاد کاویان
۶۰ ۲۰۰۰ ۶۰۰۰ ۶۵۹۴ اکسین اهواز
۷۰ ۲۰۰۰ ۶۰۰۰ ۷۵۳۶ اکسین اهواز
۸۰ ۲۰۰۰ ۶۰۰۰ ۸۴۷۸ اکسین اهواز
۹۰ ۱۵۰۰ ۶۰۰۰ ۶۳۵۸ فولاد کاویان
۱۰۰ ۲۰۰۰ ۶۰۰۰ ۶۳۵۸ فولاد کاویان

نکته مهم: دقت داشته باشید ضخامت‌های مختلفی از ورق سیاه فولادی در بازار موجود است که در جدول بالا فقط بخشی از آن‌ها را آورده‌ایم.

کارخانه‌ها و شهرهای تولیدکننده ورق سیاه فولادی در ایران

ورق گرم یک محصول استراتژیک در کشور است؛ به همین دلیل کارخانه‌های مختلفی در داخل کشور آن را تولید و عرضه می‌کنند. وجود معادن زیاد در کشور نیز کمک می‌کند تا کارخانه‌ها بدون دغدغه تامین مواد اولیه نسبت به تولید انواع ورق اقدام نمایند.

برخی از بزرگترین کارخانه‌های تولید کننده ورق سیاه فولادی در ایران عبارتند از:

  • کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

کارخانه فولاد مبارکه یکی از برترین کارخانه‌های تولید محصولات فولادی در کشور است که صفر تا صد تولید ورق در آن انجام می‌شود. محصولات این کارخانه به صورت رول و فابریک در بازار موجود هستند و با توجه به نیاز می‌توانید به سراغ آن‌ها بروید. ورق‌های این کارخانه از ضخامت‌های ۱ الی ۱۶ میل تولید می‌شوند.

ظرفیت تولید کارخانه فولاد مبارکه در سال حدود ۱۰ میلیون تن است. این کارخانه در کنار ورق سیاه فولادی انواع مختلفی از ورق را تولید می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به ورق گالوانیزه، ورق رنگی و ورق اسیدشویی اشاره کرد.

  • کارخانه فولاد اکسین خوزستان

فولاد اکسین اولین کارخانه تولیدکننده ورق‌های عریض در کشور است که فعالیت خود را در سال ۱۳۸۸ آغاز کرد. ورق‌های تولید شده توسط این کارخانه از ضخامت ۲۰ میل و عرض ۲ متر به بالا هستند. از ورق‌های فولاد اکسین در صنایع مختلفی استفاده می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به صنایع دریایی، ماشین‌سازی و صنایع پتروشیمی اشاره کرد. لازم به ذکر است ورق‌های این کارخانه بر اساس استاندارد st37 و st52 تولید می‌شوند.

  • کارخانه فولاد کاویان اهواز

یکی دیگر از کارخانه‌های تولیدکننده ورق گرم در ایران شرکت کاویان است که فعالیت خود را در سال ۱۳۷۲ در ۹ کیلومتری اهواز شروع کرد. محصولات این کارخانه در ضخامت‌های ۸ الی ۴۰ میلیمتر و در ابعاد ۱۲۵ در ۶۰۰ و ۱۵۰ در ۶۰۰ سانتی‌متر تولید می‌شود. کارخانه کاویان قبل از عرضه محصول تست‌های مختلفی بر روی آن انجام می‌دهد تا محصول نهایی کیفیت لازم را داشته باشد.

  • شرکت نورد و قطعات فولادی

این مجتمع انواع ورق‌های فولادی را با استانداردهای روز دنیا تولید و در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. ظرفیت تولید کارخانه نورد و قطعات فولادی در سال حدود ۱۴ هزار تن است. این مجموعه ورق‌های گرم را در ضخامت‌های ۸ الی ۲۵ میلیمتر تولید می‌کند. صنایع خودروسازی، کشتی‌سازی و تانکرسازی از محصولات این کارخانه استفاده می‌کنند.

  • کارخانه فولاد گیلان

کارخانه بعدی در لیست برترین‌ها فولاد گیلان است که محصولات خود را با قیمت مناسب عرضه می‌کند. این مجتمع فعالیت خود را در سال ۱۳۸۲ آغاز کرد و ظرفیت تولید سالانه ۲.۵ میلیون تن انواع ورق فولادی را دارد. محصولات کارخانه گیلان در صنایع مختلفی استفاده می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به صنایع خودروسازی و ساختمان سازی اشاره کرد. ورق‌های سیاه گیلان در ضخامت‌های ۲ الی ۱۵ میلیمتر و عرض‌های ۱۰۰ و ۱۲۰ بر طبق استاندارد st37 تولید می‌شوند.

  • کارخانه ورق سیاه فولاد درخشان

از دیگر کارخانه‌های معروف در ایران می‌توان به فولاد درخشان اشاره کرد. این مجموعه در استان مرکزی قرار دارد. از مهمترین ویژگی‌های فولاد درخشان می‌توان به داشتن خط تولید به روز و عرضه محصولات با قیمت مناسب اشاره کرد.

ورق سیاه فولادی از جمله محصولات پرتقاضا در جامعه است و در همه شهرهای ایران می‌توان به آن دسترسی داشت. در صورتی که قصد خرید ورق گرم را دارید کافی است به صفحه محصول مورد نظر در سایت آهن یک مراجعه نمایید. همه سفارشات در این مجموعه به صورت اینترنتی انجام می‌گیرد و کالا به سراسر کشور ارسال می‌شود.

روش‌های پوشش‌دهی و حفاظت از ورق سیاه فولادی

ورق‌های سیاه با اینکه از استحکام بسیار زیادی برخوردار هستند اما در مقابل عوامل محیطی و رطوبت دچار خوردگی و فرسایش شوند. این مساله سبب شده تا از پوشش‌های مختلفی بر روی این ورق استفاده کنند تا طول عمر آن افزایش پیدا کند.

برای پوشش‌دهی و حفاظت از ورق گرم از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • آبکاری الکتریکی

آبکاری الکترولیتی یکی از روش‌های پوشش‌دهی ورق سیاه فولادی به شمار می‌رود که در آن از آلیاژهایی همچون قلع، کروم، نیکل یا آلومینیوم برای پوشش استفاده می‌شود. در این روش ورق و فلز پوشش‌دهنده را در محلول الکترونیکی قرار می‌دهند که در آن ورق به‌عنوان آند و فلز پوشش‌دهنده به‌عنوان کاتد عمل می‌کند. سپس با ایجاد جریان الکتریکی ذرات کاتد به سمت آند حرکت حرکت کرده و یک پوشش یکنواخت بر روی ورق ایجاد می‌شود. روش آبکاری الکتریکی علاوه بر تقویت ویژگی‌های فیزیکی زیبایی ظاهری آن را بهبود می‌بخشد.

  • گالوانیزه گرم

روش بعدی برای پوشش‌دهی ورق سیاه فولادی استفاده از گالوانیزه گرم است. در این روش ورق را داخل حمامی از فلز مذاب روی قرار می‌دهند. فلز روی با ورق واکنش داده و یک لایه محافظتی بر روی آن ایجاد می‌شود. ضخامت لایه ایجاد شده به عوامل مختلفی همچون دما و ترکیبات آلیاژی بستگی دارد. گالوانیزه گرم مزایای زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

    • مقاومت ورق در برابر خوردگی افزایش پیدا می‌کند.
    • می‌توان از آن برای طراحی دکوراسیون و زیباسازی استفاده کرد.
    • قابلیت جوشکاری و شکل‌پذیری ورق بهبود پیدا می‌کند.
  • پوشش‌دهی ورق سیاه با پاشش حرارتی

در این روش ابتدا مواد اولیه پوشش‌دهی را ذوب می‌کنند و سپس ذرات آن را به وسیله گازهای هلیوم، آرگون، ازت یا مخلوطی از آن‌ها سرعت می‌دهند. ذرات با شتاب به سمت ورق پرتاب می‌شوند و با برخورد با آن لایه‌ای بر روی ورق ایجاد می‌شود. برخی از مزایای این روش عبارتند از:

    • امکان تعمیر مناطق آسیب‌دیده
    • ایجاد پوشش یکدست بر روی فلز
    • محافظ از ورق سیاه فولادی در برابر اکسیداسیون
    • تغییر رسانایی حرارتی و رسانایی الکتریکی
  • سایر روش‌های پوشش‌ دهی

علاوه بر روش‌هایی که در بالا معرفی کردیم برای پوشش ورق سیاه فولادی از روش‌های زیر نیز استفاده می‌کنند:

    • رنگ آمیزی ورق
    • محافظت با اسیدشویی و روغن‌کاری
    • نوردکاری چندلایه

تفاوت ورق سیاه فولادی با ورق روغنی

ورق‌های سیاه و روغنی تفاوت‌های زیادی باهم دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روش ساخت: ورق سیاه فولادی با روش نورد گرم و در دمای بالا تولید می‌شود؛ اما ورق روغنی با روش نورد سرد و در دمای پایین به وجود می‌آید.
  • گرید: برای تولید ورق روغنی از استانداردهای st12، st13 و st14 و برای تولید ورق گرم از استانداردهای st37 و st52 استفاده می‌کنند.
  • ظاهر: ورق سیاه فولادی ظاهری مات و خشن دارد؛ اما ظاهر ورق روغنی صیقلی و براق است.
  • قیمت: تولید ورق‌های سرد نسبت به ورق‌های گرم هزینه بیشتری نیاز دارند.
  • استحکام: معمولا ورق‌های گرم استحکام بیشتری دارند و مقاومت به خوردگی آن‌ها بیشتر است.

هر دو این ورق‌ها با قرار گرفتن در معرض عملیات گالوانیزاسیون امکان تبدیل شدن به ورق گالوانیزه را دارند. با رنگ‌کاری ورق گالوانیزه نیز ورق‌های رنگی تولید می‌شود.

قیمت ورق سیاه فولادی چطور تعیین می‌شود؟

قیمت ورق‌های گرم و در حالت کلی قیمت همه محصولات فولادی به دلیل تغییر قیمت دلار و برخی فاکتورهای دیگر همواره در حال نوسان هستند. از آنجایی که این محصول کاربرد بسیار زیادی در صنایع کشور دارد قیمت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه برخی از مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار بر روی قیمت این محصول را معرفی خواهیم کرد.

  • عرضه و تقاضا
  • قیمت اسلب و قراضه
  • نوسانات نرخ ارز
  • مسائل سیاسی
  • تورم جهانی
  • قیمت سنگ آهن
  • هزینه حمل و نقل

سخن پایانی در رابطه با ورق سیاه فولادی

ورق سیاه فولادی جزو محصولات بسیار مهم و کاربردی در صنایع بزرگی همچون خودروسازی، حمل و نقل، پتروشیمی، ساختمان‌سازی و ساخت لوله است. معمولا از این ورق به‌عنوان ماده اولیه برای ساخت قطعات دیگر استفاده می‌کنند و به صورت خام مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. خوشبختانه در کشور ما کارخانه‌های مختلفی ورق گرم را با استانداردهای روز دنیا تولید و در اختیار صنایع قرار می‌دهند.

بازرگانی آهن با داشتن بیش از یک دهه سابقه فعالیت در حوزه محصولات فولادی انواع ورق سیاه فولادی در ابعاد و اندازه‌های مختلف را تامین و در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. علاوه بر ورق سیاه فولادی انواع دیگری از محصولات فولادی نیز در آهن ۱ عرضه می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به لوله مانیسمان، ورق استیل، ورق سرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی و لوله درزدار اشاره کرد.

در صورتی که قصد خرید هر یک از این محصولات را دارید به صفحه آن مراجعه کرده و بعد از کسب اطلاعات لازم سفارش خود را ثبت نمایید. در طول فرایند خرید می‌توانید از راهنمایی‌های کارشناسان ما نیز استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *