لوله

هر آنچه در رابطه با اتصالات لوله اسپیرال باید بدانید

اتصالات لوله اسپیرال

هر آنچه در رابطه با اتصالات لوله اسپیرال باید بدانید

اتصالات لوله اسپیرال به این لوله کمک می‌کنند تا به صورت اصولی به لوله‌های دیگر متصل شوند. لوله اسپیرال از جمله لوله‌های صنعتی مثل لوله مانیسمان به حساب می‌آید که به شکل پیچشی بوده و با فرآیند خم کاری به دور یک مرکز ساخته می شود. معمولا جنس آن‌ها از فولاد است. برای تولید آن‌ها از فولاد استفاده می شود. ورق های فولادی باید به یکدیگر متصل شده تا لوله را تشکیل دهند. به همین دلیل به اتصالات لوله اسپیرال نیاز خواهید داشت. از جمله مزایای اتصالات این لوله می‌توان به مقاوم سازی لوله و جلوگیری از نشتی اشاره کرد.

 

 

چرا لوله‌های اسپیرال به اتصالات مختلف نیاز دارند؟

لوله‌های اسپیرال نوعی از لوله‌های پیچشی هستند که کاربردهای گسترده‌ای در صنایع مختلفی دارند. گاهی اوقات این لوله‌ها باید به تجهیزات، دستگاه‌ها و لوله‌های دیگر متصل شوند. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که به اتصالاتی برای این کار نیاز خواهند داشت. این اتصالات می‌توانند به لوله‌های اسپیرال کمک کنند تا بدون هیچ درز و نشتی به لوله‌های دیگر متصل شوند. به همین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که وجود اتصالات لوله اسپیرال بسیار مهم خواهد بود. برای اتصال لوله‌ها تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. تشخیص این که کدام تکنیک مناسب حوزه فعالیت شما است به عهده کارشناس مربوطه خواهد بود.

معرفی انواع اتصالات لوله اسپیرال

انواع اتصالات لوله اسپیرال

 

“اتصالات اسپیرال از جنس گالوانیزه تولید می شود.این محصول از ورق گالوانیزه با ضخامت مختلفی ساخته می شود.شکل ظاهری محصول از ورق گالوانیزه به صورت مارپیچ می باشد.این خصوصیت باعث می شود لوله و اتصالات با استحکام بیشتری،نسبت به همان ضخامت لوله های گالوانیزه ساده داشته باشد.”

منبع: گروه صنعتی تهویه اورانوس

 

معرفی انواع اتصالات لوله اسپیرال

برای اتصال لوله اسپیرال با روش‌های مختلفی صورت می‌پذیرد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • اتصالات نوع فلنج

اگر انتهای لوله‌های اسپیرال نیاز به متصل کردن داشته باشد، می‌توان از این روش به وسیله پیچ و مهره استفاده کرد. اتصالی که با این روش ایجاد می‌شود معمولا قدرتمند است و مقاومت خوبی در برابر نشتی دارد. اگر در موقعیتی هستید که اتصال موردنظر نیاز به جداسازی موقت دارد، می‌توانید از اتصال فلنج استفاده کرده و در صورت نیاز دوباره آن را مونتاژ کنید.

  • اتصالات رزوه‌ای

مانند روش قبلی، اتصال رزوه‌ای هم در انتهای لوله اسپیرال صورت می‌گیرد و با رزوه کشی می‌توان لوله‌ها را به یکدیگر متصل کرد. این نوع اتصال معمولا در شرایط خاصی مانند کم فشار بودن محیط و لوله‌هایی با قطر کم انجام می شود.

  • چسب

اگر موارد دیگر قابل انجام نباشند، در شرایط خاص می‌توانید از چسب برای متصل کردن انتهای لوله‌های اسپیرال استفاده کنید. برای انجام آن کافی است که یک چسب یا درزگیر قدرتمند انتخاب کرده و با اعمال آن انتهای لوله‌ها را به یکدیگر متصل کنید. این روش معمولا استحکام زیادی نداشته و در شرایطی که جوشکاری قابل انجام نیست، استفاده می شود. همچنین بیشتر برای لوله‌های غیر فلزی در نظر گرفته می شود.

  • کوپلینگ مکانیکی

اگر تصمیم گرفته‌اید که از هیچ جوش یا فلنجی استفاده نکنید، این روش مناسب شما است. با کوپلینگ مکانیکی می‌توانید بدون هیچ مشکلی انتهای لوله‌های اسپیرال را با استفاده از گیره یا پیچ و مهره به یکدیگر متصل کنید. با توجه به ماهیت و عملکرد آن، می‌توانید از این روش برای اتصالات موقت و دائمی استفاده کنید.

  • کوپلینگ شیاردار

عملکرد این روش شباهت بسیار زیادی با کوپلینگ مکانیکی دارد. تنها تفاوت آن‌ها این است که در انتهای لوله‌ها طرح‌های شیاردار وجود خواهد داشت. در مواقعی که لوله‌های اسپیرال باید سریعا نصب و متصل شوند، مانند سیستم‌های حفاظت در برابر آتش و حریق می‌توان از این روش استفاده کرد. معمولا کوپلینگ شیاردار اتصال کارآمد و محکمی را ایجاد می‌کند.

  • جوشکاری

یکی از محبوب‌ترین و پر استفاده ترین روهای اتصالات لوله اسپیرال جوشکاری است که در آن از جوشکاری برای ایجاد یک اتصال محکم و دائم استفاده می شود. اگر در موقعیتی هستید که امکان بروز ترک خوردگی زیاد است و لوله‌ها باید در برابر فشار مقاومت زیادی داشته باشند، جوشکاری ایده آل ترین روش اتصال لوله‌ها محسوب خواهد شد.

انتخاب هر کدام از روش‌های اتصالات لوله اسپیرال نیازمند بررسی شرایط و نیازهای پروژه موردنظر خواهد بود.

مزایای اتصالات لوله اسپیرال چیست؟

مزایای اتصالات لوله اسپیرال

مزایای اتصالات لوله اسپیرال چیست؟

با استفاده از اتصالات مختلف برای لوله‌های اسپیرال می‌توانید مزایای متعددی به دست آورید. معمولا آن‌ها خواص مکانیکی لوله‌ها را بهبود بخشیده و در افزایش استحکام آن‌ها موثر هستند. همچنین می‌توانید طول لوله‌ها را با این اتصالات بیشتر کرده و در کاربردهایی که نیاز به مسافت است، از آن‌ها استفاده کرد. بسیاری از اتصالات لوله اسپیرال در برابر ترک خوردگی و فشار زیاد مقاوم هستند. اگر بتوانید از اتصال صحیح با توحه به موقعیت خود استفاده کنید، در بسیاری از مواقع یک اتصال دائمی و محک خواهید داشت.

 

مقاله پیشنهادی جهت مطالعه : استانداردهای لوله های اسپیرال

اتصال ورق‌های لوله اسپیرال با جوشکاری چگونه انجام می‌شود؟

جوشکاری یکی از شایع‌ترین روش‌های اتصال لوله اسپیرال است که در موقعیت‌های زیادی انجام می شود. در این روش معمولا از جوشکاری زیر پودری استفاده می شود. اتصالات جوشکاری و فلنج در موقعیت‌های مختلف بهتر جوابگو هستند، زیرا می‌توانند راندمان و عملکرد لوله‌های اسپیرال را افزایش داده و آن‌ها را آب بندی کننند. جوشکاری زیر پودری تکنیک‌ها و اصول خاصی دارد و برای انجام آن از ذوب‌های دانه‌ای و قوس الکتریکی استفاده می شود.

در اکثر مواقع نواحی جوشکاری شده مشخص هستند. به همین منظور، در جوشکاری زیر پودری از فلکس مخصوص یا پودر بهره گرفته می‌شود تا این نواحی به طور کامل پوشش داده شوند. علاوه بر پوشش دهی کامل، استفاده از پودر باعث می‌شود که اکسیژن به راحتی وارد درزهای لوله‌ها نشده و از زنگ زدگی و اکسید شدن آن‌ها جلوگیری شود. گاهی اوقات در درزهای لوله‌های اسپیرال فاصله ۱۸۰ درجه‌ای وجود دارد. به همین دلیل، می‌توان جوشکاری زیرپودری را انجام داد که در نهایت کمی از بقایای جوشکار ی روی سطح لوله‌ها قابل مشاهده خواهد بود.

مزایا و معایب جوشکاری لوله اسپیرال

جوشکاری این لوله‌ها که از بهترین اتصالات لوله اسپیرال محسوب می‌شود، مزایا و معایب خاصی دارد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • مزایای جوشکاری لوله‌ها

    1. با استفاده از جوشکاری می‌توان یک اتصال محکم و جدانشدنی ایجاد کرد.
    2. تقریبا مانند دیگر روش‌های اتصال لوله‌ها، جوشکاری نیز دائمی است.
    3. می‌توانید با استفاده از آن لوله‌ها را به طور کامل آب بندی کنید.
    4. با استفاده از اتصالات لوله اسپیرال دیگر هیچ محدودیت طولی برای آن وجود ندارد و می‌توان آن‌ها را در طول دلخواه خریداری کرد.
    5. اتصال پیوسته لوله‌ها به یکدیگر بسیار مقرون به صرفه بوده و می‌تواند هزینه‌ها و بهره وری را به میزا زیادی کاهش دهد.
  • معایب جوشکاری لوله‌های اسپیرال

    1. با جوشکاری، جدا کردن لوله‌ها از مکان موردنظر بسیار دشوار خواهد بود.
    2. امکان باقی ماندن جای جوش روی لوله‌ها وجود دارد.
    3. ممکن این روش نسبت به روش چسب زدن زمان زیادتری نیاز داشته باشد.

نکات مهم برای اتصال بهتر لوله اسپیرال

قبل از انتخاب روش اتصالات لوله اسپیرال باید بدانید که نکاتی برای آن وجود دارد. لازم است به خوبی شرایط و محیط موردنظر را بررسی کنید. ممکن است محیط موردنظر مناسب نباشد یا در آن کمی رطوبت وجود داشته باشد. در این زمان وجود اتصالاتی مانند چسب زدن ممکن است چندان فکر خوبی به نظر نیاید. همچنین برای بهترین و محکم‌ترین اتصال باید از متخصصینی که تجربه زیادی در این امر دارند کمک بگیرید.

سخن پایانی در رابطه با اتصالات لوله اسپیرال

لوله‌های اسپیرال از جمله پر کاربردترین لوله‌ها در بازار به حساب می‌آیند. گاهی اوقات برای استفاده از شرایط خاص طول یک لوله کافی نیست و فاصله موردنظر برای نصب آن زیاد است. در این مواقع می‌توان از اتصالات لوله اسپیرال استفاده کرد تا بتواند آن‌ها در کارکرد موردنظر استفاده کرد. با این روش می‌توانید لوله‌های اسپیرال را در طول موردنظر خود تولید کنید. استفاده از اتصالات مزایای زیادی دارد که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم. در صورت داشتن سوالات بیشتر در این زمینه و کسب اطلاعات تخصصی‌تر می‌توانید با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *