ورق

انواع کناره ورق سیاه و سر ورق

کناره ورق سیاه چیست؟

انواع کناره ورق سیاه چیست؟ (اطلاعاتی در رابطه با سر ورق)

کناره ورق سیاه و سر ورق به ضایعات ورق سیاه می‌گویند که معمولا از قسمت پایین یا انتها ورق برش داده می‌شوند. سر ورق و کناره در حالت کلی شبیه به یکدیگر هستند اما در طول و عرض با یکدیگر تفاوت دارند. به این صورت که طول و عرض کناره معمولا کمتر از سر ورق کمتر است. همچنین کناره‌ها در حالت رول به بازار عرضه می‌شوند و سر ورق‌ها در حالت شیت نیز موجود هستند.

 

 

از این محصولات جانبی در صنایع مختلفی استفاده می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به کارگاه‌های واشرسازی، کارگاه‌های یراق سازی، ساخت تسمه، ساخت لولا و قطعه‌زن‌های صنعتی اشاره کرد. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع کناره ورق سیاه هستند تا انتها همراه ما باشید.

 

کناره ورق سیاه چیست؟

کناره ورق سیاه چیست؟ | آهن یک

کناره ورق سیاه چیست؟

کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی برای تولید انواع محصولات و قطعات، ورق‌های فلزی را در ابعاد مورد نظر برش می‌دهند. این کار باعث می‌شود تا اندازه‌های کوچکی از ورق سیاه و سایر ورق‌ها به وجود آید. کارخانه‌ها معمولا این ضایعات را در انبارهای خود نگهداری می‌کنند.

این ضایعات توسط صنایع مختلف خریداری شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک سری از کارخانه‌ها این ضایعات را ذوب می‌کنند و قطعات مختلفی به وجود می‌آورند. برخی صنایع نیز ضایعات ورق را برش داده و استفاده می‌کنند. برای مثال می‌توان از کناره ورق سیاه برای تولید انواع لولا و یراق استفاده کرد.

بازیافت سر ورق‌ها و کناره ورق سیاه نه تنها باعث کاهش هزینه‌های مواد اولیه می‌شود بلکه اثرات مخرب زیست محیطی را نیز به حداقل می‌رساند. از آنجایی که کناره‌ها جزو ضایعات حساب می‌شود صنایع می‌توانند با قیمت مناسب آن‌ها را خریداری کرده و هزینه‌های خود را تا مقدار قابل توجهی کاهش دهند.

سر ورق‌ها معمولا در یکی از سایزهای ۷ الی ۱۰، ۱۱ الی ۱۶، ۱۷ الی ۲۰ و ۲۵ میلیمتر قرار می‌گیرند. فروش سر ورق‌ها نیز در یکی این سایزها انجام می‌شود. برای مثال قیمت سر ورق ۷ با قیمت سر ورق ۱۰ تقریبا یکسان است. سایزهای دیگر نیز روندی مشابه دارند.

خرید انواع کناره و سر ورق چه مزایایی دارد؟

خرید و استفاده مجدد از کناره‌ ورق‌های فولادی مزایای زیادی دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • کاهش هزینه‌ها‌: یکی از بزرگترین مزایای خرید کناره ورق سیاه و استفاده مجدد از آن کاهش هزینه‌ها است. از آنجایی که این ورق‌ها جزو ضایعات به حساب می‌آید با قیمت کمتری در اختیار افراد قرار داده می‌شود؛ بنابراین با هزینه کم می‌توان از کناره‌ها و سر ورق‌ها برای تولید قطعات کوچک استفاده کرد.
  • حفاظت از محیط زیست: بازیافت و استفاده مجدد از ضایعات به محیط زیست نیز کمک می‌کند. این ضایعات در محیط زیست رها نمی‌شوند و به همین دلیل آسیبی به آن وارد نمی‌کنند. از طرفی استفاده از آن‌ها جلوی استخراج بی‌رویه منابع معدنی را می‌گیرد.
  • تثبیت قیمت محصولات: فایده دیگری که انواع کناره ورق سیاه دارد تثبیت قیمت‌ها در بازار است. از آنجایی که تولیدکنندگان با هزینه کم نسبت به تولید اقدام می‌کنند عرضه آن‌ها به بازار نیز با قیمت مناسبی انجام می‌گیرد.
  • کاهش آلودگی هوا: استفاده مجدد از ضایعات ورق‌ها نقش قابل توجهی در کاهش آلودگی هوا دارد.

 

انواع ضایعات ورق از لحاظ ابعاد و ضخامت با هم فرق دارند.

آشنایی با انواع ضایعات ورق از لحاظ ابعاد در آهن یک

آشنایی با انواع ضایعات ورق از لحاظ ابعاد

ضایعات ورق‌های فولادی از لحاظ ابعاد به دو دسته کناره ورق و سر ورق تقسیم می‌شوند. اصلی‌ترین تفاوت بین این دو ورق در طول و عرض آن‌ها است. کناره‌ ورق‌های فولادی معمولا دارای عرض کمی هستند و به صورت رول عرضه می‌شوند. یعنی زمانی که رول ورق فولادی برش داده می‌شود قسمت‌های برش خورده نیز حالت رول دارند.

سر ورق‌ها نیز معمولا از قسمت بالا یا پایین ورق‌ها برش داده می‌شوند؛ ورق‌هایی که حالت شیت دارند و رول نیستند. طول و عرض در سر ورق‌ها اکثرا بیشتر از کناره‌ها است و به همین دلیل می‌توان از آن‌ها برای ساخت قطعات مختلف استفاده کرد. علت اینکه صنایع به سراغ این محصولات می‌روند مقرون به صرفه بودن آن‌ها است.

 

“سر ورق و کناره ورق سیاه نقش مهمی در صنعت بازیافت فلز دارد. این ضایعات با بازیافت موثر زباله‌های تولید شده در طول تولید ورق‌های فولادی به استفاده پایدار از منابع کمک می‌کند. سر ورق و کناره ورق سیاه به جای دور ریختن قسمت‌های استفاده نشده، جمع آوری و بازیافت می‌شود؛ در نتیجه ضایعات به حداقل می‌رسد و اثرات مخرب زیست محیطی تولید فولاد کاهش می‌یابد.”

منبع: صبا پروفیل

 

انواع سر ورق و کناره ورق سیاه

انواع مختلفی از ورق‌های فولادی تولید می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به ورق سیاه، ورق روغنی، ورق گالوانیزه و ورق رنگی اشاره کرد. زمانی که در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها این ورق‌ها را برش می‌دهند ضایعاتی در ابعاد مختلف تولید می‌شود. با این حساب می‌توان انواع سر ورق را به موارد زیر تقسیم کرد.

  • کناره ورق سیاه

ورق‌های سیاه به ورق‌هایی می‌گویند که از طریق نورد گرم تولید می‌شوند. برای تولید این ورق‌ها تختال‌های فولادی را در کوره‌هایی با دمای بالا قرار می‌دهند. تختال‌ها بعد از گرم شدن از غلتک‌های نورد عبور می‌کنند تا به شکل ورق دربیایند. ورق‌های سیاه معمولا به‌عنوان ماده اولیه در صنایع مختلفی همچون خودروسازی، نفت و گاز، ساخت تانکر آب و کشتی‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کناره‌های این ورق به دلیل داشتن استحکام بالا و مقاومت در برابر خوردگی در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی که ورق سیاه در دو حالت شیت و رول در بازار وجود دارد امکان تهیه سر ورق و کناره ورق سیاه وجود دارد.

  • کناره ورق روغنی

یکی دیگر از انواع کناره‌ها و سر ورق‌هایی که امکان تهیه آن وجود دارد کناره ورق روغنی است. این نوع ورق‌ها از روش نورد سرد به وجود می‌آیند و ظاهری صاف و شفاف دارند. ضخامت ورق‌های نورد سرد معمولا کم است و مقاومت کمتری نسبت به ورق سیاه دارند. ضایعات ورق روغنی نیز در دو حالت کناره و سر ورق در بازار موجود هستند. بهتر است بدانید قیمت کناره‌های ورق سرد بیشتر از کناره ورق سیاه است.

  • کناره ورق گالوانیزه

نوع دیگری از ضایعات ورق که در بازار وجود دارد کناره ورق گالوانیزه است. گالوانیزه همان ورق روغنی است که بر روی آن لایه‌ای از فلز روی وجود دارد. این لایه از ورق محافظت کرده و طول عمر آن را افزایش می‌دهد. این نوع سر ورق‌ها کاربرد بسیار زیادی دارند و به دلیل داشتن ظاهری براق و زیبا برای مصارف تزئینی به کار برده می‌شوند. همچنین امکان بازیافت و استفاده مجدد از کناره ورق‌های گالوانیزه وجود دارد.

  • کناره ورق رنگی

ورق‌های رنگی همان ورق‌های گالوانیزه هستند که تحت پوشش یک رنگ قرار گرفته‌اند. این ورق‌ها به دلیل داشتن ظاهر زیبا در مواد تزئینی و دکوراسیون به کار برده می‌شوند. این نوع سر ورق‌ها را نیز می‌توان برای ساخت تجهیزات و قطعات مختلف استفاده کرد.

  • کناره ورق مس

ضایعات ورق‌های مسی از ماشین‌آلات صنعتی، کامپیوترها، موتورها و ابزارآلات ساخت و ساز به دست می‌آیند. کناره ورق مسی ارزش زیادی دارد و می‌توان از آن‌ها در تولید سیم و کابل، مصالح ساختمانی و سیستم‌های تهویه هوا استفاده مجدد کرد.

  • کناره ورق آهن

در ادامه معرفی انواع کناره ورق سیاه نوبت به کناره ورق‌های آهنی می‌رسد. این ورق‌ها را می‌توان با هزینه کم بازیافت کرد و مجددا مورد استفاده قرار داد. با این کار علاوه بر حفظ منابع طبیعی و کاهش استخراج سنگ آهن، هزینه‌های تولید نیز به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. از ضایعات ورق آهن می‌توان برای ساخت کوره‌های صنعتی، لوازم خانگی، درب و بخاری‌ها استفاده کرد.

  • کناره ورق‌های استیل

استیل یکی از آلیاژهای فولاد است که به دلیل داشتن مقاومت بالا در برابر خوردگی و ظاهری زیبا کاربرد گسترده‌ای در صنعت دارد. از سر ورق استیل نیز می‌توان مجددا استفاده کرد و میزان ضایعات را به حداقل رساند.

 

کاربردهای کناره های ورق سیاه

کاربردهای کناره ورق سیاه در آهن یک

کاربردهای کناره ورق سیاه

کارگاه‌های صنعتی بعد از خرید کناره و سر ورق آن را در اندازه‌های دلخواه برش می‌دهند و محصولات متنوعی را تولید می‌کنند. برخی از کاربردهای ضایعات ورق عبارتند از:

  1. در کارگاه‌های ساخت درب و پنجره این ورق‌ها را برش داده و قاب پنجره و درب را تولید می‌کنند. همچنین امکان تولید لولا و آرماتور نیز وجود دارد. از آنجایی که ورق‌های سیاه استحکام بالایی دارند برای برشکاری و جوشکاری گزینه مناسبی هستند.
  2. لولا‌های فولادی در بسیاری از تجهیزات از جمله کابینت، درب و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صنایع برای تولید انواع لولاها از کناره‌های ورق سیاه و سر ورق‌ها استفاده می‌کنند. لولاهای تولید شده از فولاد دارای دوام بسیار زیادی هستند و طول عمر بالایی دارند. همچنین این لولاها از قابلیت اطمینان بالایی برخوردار هستند.
  3. از ضایعات ورق‌های فولادی می‌توان برای تولید براکت، تکیه‌گاه و انواع اتصالات استفاده کرد.

 

انواع کناره ورق سیاه در صنایع و کارگاه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به تسمه‌سازی، کارگاه‌های یراق سازی، واشرسازی، قطعه‌زن‌های صنعتی و کارگاه‌های جوشکاری اشاره کرد.

 

مقاله پیشنهادی جهت مطالعه :انواع استاندار های ورق فلزی

 

کارخانه‌های تولید کننده سر ورق و کناره ورق سیاه

سر ورق‌های فولادی معمولا توسط کارخانه‌هایی عرضه می‌شود که ورق را به صورت شیت تولید می‌کنند. در واقع می‌توان گفت فلسفه وجود سر ورق، تراشکاری و برشکاری‌هایی است که بر روی ورق انجام می‌گیرد. در صورتی که یک کارخانه عملیات برشکاری بر روی ورق انجام ندهد محصولی با عنوان سر ورق یا کناره نخواهد داشت. از جمله کارخانه‌های تولیدکننده سر ورق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کارخانه اکسین اهواز

اکسین اهواز یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولیدکننده ورق فولادی در ایران است. این کارخانه ورق سیاه را به دو صورت رول و شیت تولید و در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. این کارخانه ضایعات ورق‌های سیاه را به دو صورت کناره و سر ورق روانه بازار می‌کند تا مشتریان امکان خرید و استفاده از آن را داشته باشند. صنایعی که می‌توانند با تراشکاری یا برشکاری ضایعات ورق محصولاتی را تولید کنند به سراغ خرید از کارخانه اکسین می‌روند.

  • کارخانه فولاد کاویان

مجتمع تولید ورق گرم کاویان انواع ورق‌های فولادی را در عرض‌های مختلف از جمله ۱۲۵۰ و ۱۵۰۰ میلیمتر تولید می‌کند. از آنجایی که این مجموعه ورق‌ها را به صورت شیت در اختیار مشتریان قرار می‌دهد امکان خرید انواع کناره ورق سیاه نیز از آن وجود دارد. ضخامت سر ورق‌های فولاد کاویان از ۸ الی ۲۰ میلی متر متغیر است.

  • کارخانه تولید ورق و قطعات

یکی دیگر از کارخانه‌های تولید کننده انواع کناره ورق سیاه در ایران مجموعه تولید ورق و قطعات است. این مجتمع انواع ورق فولادی را در دو حالت شیت و رول در اختیار مشتریان قرار می‌دهد؛ به همین دلیل می‌توان کناره یا سر ورق را از آن تهیه کرد.

  • کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

فولاد مبارکه اصفهان بزرگترین کارخانه تولید ورق‌های فولادی در ایران است. این مجموعه همه مراحل ساخت ورق از تولید شمش گرفته تا تبدیل آن به ورق را در داخل کارخانه انجام می‌دهد. ضخامت کناره‌های ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان از ½ تا ۱۶ میلیمتر متغیر است. در صورتی که به دنبال خرید سر ورق یا کناره ورق سیاه هستید محصولات کارخانه فولاد مبارکه اصفهان جزو بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود.

قیمت سر ورق و کناره ورق سیاه به چه عواملی بستگی دارد؟

سر ورق و کناره‌های ورق سیاه جزو محصولات پرتقاضا در بازار هستند. امکان خرید این ضایعات هم به صورت مستقیم از کارخانه و هم از فروشگاه‌های عرضه محصولات فولادی وجود دارد. قیمت این ضایعات به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوسانات نرخ ارز

قیمت محصولات فولادی رابطه مستقیمی با نرخ ارز و نوسانات بازار دارد. در صورتی که به هر دلیلی قیمت ارز بالا برود یا جامعه دچار تورم شود احتمال افزایش قیمت انواع کناره ورق سیاه و سر ورق نیز وجود دارد.

  • کیفیت کناره و سر ورق

عامل دیگری که در قیمت کناره و سر ورق تاثیر می‌گذارد کیفیت آن‌ها است. هر چقدر ضایعات ورق از کیفیت بالایی برخوردار باشند و صنایع بتوانند قطعاتی را از آن‌ها تولید کنند قیمت بیشتری خواهند داشت.

  • هزینه حمل و نقل

انواع کناره ورق سیاه و سر ورق‌ها برای اینکه به دست مشتری برسند از کارخانه به محل مورد نظر حمل خواهند شد؛ بنابراین هزینه حمل و نقل نیز در قیمت نهایی این محصول باید لحاظ شود.

چطور کناره ورق سیاه و سر ورق را تهیه کنیم؟

به لطف گسترش اینترنت خرید کناره ورق و سر ورق این روزها بسیار ساده و راحت شده است. شما مشتریان عزیز می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت آهن یک نسبت به ثبت سفارش کناره ورق سیاه اقدام نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص توصیه می‌کنیم با یکی از شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید. کارشناسان آهن ۱ راهنمایی‌های لازم را در اختیارتان قرار می‌دهند تا خریدی مطمئن داشته باشید.

جمع‌ بندی در رابطه با انواع کناره ورق سیاه و سر ورق

انواع کناره ورق سیاه و سر ورق‌ها ضایعات ورق‌های فولادی هستند. این ورق‌ها به دلیل داشتن پتانسیل بالا قابلیت استفاده مجدد دارند؛ به همین دلیل کارگاه‌های مختلف این ورق‌ها را خریداری کرده و آن‌ها را تبدیل به قطعاتی همچون لولا، قوطی و تکیه‌گاه و براکت می‌کنند. در این نوشته سعی کردیم توضیحات کاملی در رابطه با کناره و سر ورق در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. این اطلاعات کمک می‌کند تا با دقت بالایی خرید خود را انجام دهید. در انتها خوشحال می‌شویم تجربیات و نظرات خود را در این خصوص با ما در میان بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *