لوله

لوله مانسیمان چیست؟

لوله مانیسمان چیست؟

لوله مانسیمان چیست؟

 لوله مانسیمان چیست؟ این سوال می‌تواند اولین سوال در رابطه با این لوله ها باشد. معمولا شما توخالی و بدون درز آن ها را مشاهده کرده اید. این لوله فوق العاده کاربردی از فولاد کربن، شمش فولاد ضد زنگ و فولاد آلیاژی ساخته شده است. روش تولید آن با دونورد کاربردی و معروف انجام می پذیرد که به آن نورد گرم و نورد سرد می گویند.

به خاطر استفاده از شمش های فولادی یکپارچه لوله مانیسمان را در بین لوله های جوش داده شده قرار می دهند. لوله های بدون درز که به واسطه نوع ساخت شما می توانید در یک طبقه بندی اصولی آن ها را قرار دهید را می توانید با مزایا و معایب خوبی بشناسید؛ چرا که این روزها کاربرد لوله مانیسمان بسیار ویژه‌ای شده است و بی انصافی است اگر کاربرد آن را در صنعت و یا حتی در مسائل عادی ساختمان سازی بسیار مهم و کلیدی در نظر نگیریم؛ چون که امروزه لوله نقش بسیار مهمی در امر های متفاوت و من الجمله ساختمان سازی دارد.

1

۱

لوله مانسیمان چیست؟ ویژگی های آن

لوله مانیسمان از جمله لوله های مهندسی شمرده می شود که در ساخت و ساز بسیار مورد توجه قرار گرفته است و جزء لوله های بسیار حساس است؛ زیرا در برابر هرگونه زنگ زدگی و خوردگی و شرایط اینچنینی مقاومت اصلی خود را حفظ می کند و شما می توانید کیفیت و ساختار قابل قبول و بالایی را انتظار داشته باشید که یکی از ویژگی‌های کلیدی صددرصد دوری از هرگونه سم است، که می تواند برای یک لوله نکته مهمی باشد. این لوله ها را شما در قطر های کوچک احتمالا دیده اید که به خاطر قابلیت فوق العاده جوش پذیری خود توانسته بسیار قدرتمند خود را نشان دهد. همچنین قابلیت های دیگر لوله مانیسمان مانند فشرده سازی بالایی که دارد صددرصد در صنعت بسیار به کار می‌آید و جزء فلز هایی قرار گرفته است که تراکم نسبتا خوبی دارند.

3

۳

لوله مانیسمان را چگونه طبقه بندی می کنند؟

در مورد طبقه بندی لوله مانیسمان می توان دو روش طبقه بندی را برای آن در نظر بگیرید، لوله هایی که به سبک نورد گرم تولید می‌شوند و این لوله نیز مزایا و معایب خاص خود را نشان می دهد. در این روش تولید مهم ترین نکته ای که وجود دارد و نباید از آن غافل شد این است که از دمای متبلور بالا برای نورد گرم در زمان تولید استفاده می شود و در این فرآیند تولید به هیچ عنوان شما هیچ گونه درز و جای جوش را نمی توانید بر روی لوله مانیسمان مشاهده کنید.

بدین ترتیب شمش فولادی در یک اندازه کاملا مشخص برش داده می‌شود و در کوره آتش تا در ماه ۱۳۰۰ درجه سانتیگراد آن را حرارت می دهند. اینگونه است که از سنبه برای سوراخ کردن شمش استفاده می کنند.اینچنین ساختار لوله مانیسمان را به سبک تولید نورد گرم مشاهده می کنید. بعد از اینکه به واسطه سنبه سوراخ ایجاد شد، معمولا با یک سری از ابزارهای خاص کامپیوتری لوله مورد نظر بدون درز را صاف می کنند.

البته روش های متفاوت دیگری وجود دارد که این روش ها می تواند با استفاده از ریخته گری نیز در فرآیند تولید لوله مانیسمان مهم واقع شود که در این لوله بین، مانیسمان نورد گرم به خاطر زیر ساخت ریخته گری فولادی می تواند خواص مکانیکی خود را تقویت کند.به همین در دمای بالا با یک فشار اساسی لوله را تولید می کنند و از جمله معایب تولید لوله نورد گرم این است که سولفید اکسید و سیلیکات داخل یک ورق به صورت طبقه بندی شده مشاهده می شود و تمامی رده بندی های فولادی می توان ضخامت خود را به صورت عملکرد کششی با یک انقباض لایه ای به نمایش بگذارد

فشار بیش از حد جزء معایب لوله مانیسمان به حساب می‌آید. باید به خاطر بسپارید که هرگونه پسماندی که از نورد گرم حاصل می شود می‌تواند یک تنش فوق‌العاده را به وجود آورد که باعث عملکرد خارجی فولاد می شود و این عملکرد ممکن است به تغییر شکل و بسیاری از موارد دیگر بیانجامد. همچنین شما می توانید ضخامت بسیار ضعیفی را در نظر بگیرید که این ضخامت ضعیف صددرصد از همان ابتدا ضعیف نیست، اما بعد از خنک شدن احتمال منفی شدن را دارد.

2

تولید با نورد سرد چگونه است؟

لوله مانسیمان چیست؟ که با نورد سرد تولید می شود دقت بالاتری را برای ابعاد آن در نظر می گیرند به همین علت است که از تجهیزات و ماشین آلات خاصی مانند هیدرولیک استفاده می‌شود اینگونه می توان فرایند تولید را با پردازش صفحات به شکل درست انجام داد. برای تولید می توان لوله های فولادهای عمومی و فولادهای دیگ فشار کم و همچنین لوله های فولادی فشار بخار بالا رابررسی کرد. در هنگام تولید نورد سرد از فولاد آلیاژی و ضد زنگ نیز استفاده می شود

شما می توانید با یک قطر بیرونی ۳۲ میلیمتر، ضخامت قابل قبولی را برای لوله مانیسمان مدنظر داشته باشید. به واسطه دقت بالای ابعاد این روش از جمله روش های کلیدی محسوب می شود و برای تولید با نورد سرد مزایا و معایب لوله مانیسمان را باید در نظر بگیرید. نورد سرد به سرعت بالای قالب گیری و خلاصی از فشار بالا کمک می کند. شما می توانید در اشکال مختلف این لوله را تولید کنید  و همچنین ریخته گری شمش فولاد را کاملا نابود می کند. از جمله معایب نورد سرد این است که سختی نسبتا کمی دارد و در زمان خم شدن شما آن را در یک حالت پیچ خوردگی مشاهده می کنید صددرصد دوام و مقاومت آن در مقابل پیچش بسیار کم است، به همین دلیل با یک دیواره ی تقریبا سرد نمی‌توانید تحمل بار بالایی را برای این لوله در نظر بگیرید.

 

1

سخن پایانی

لوله مانیسمان بخاطر کاربرد وسیعی که در صنعت دارد را همیشه با قیمت های گوناگون خریداری می کنند؛ زیرا دوام و استقامت این لوله بخاطر مواد اولیه و روش تولید آن است.و اگر نگاهی دقیق به فرایند تولید آن بیندازید متوجه می شوید که جزء لوله هایی با قیمتی مقرون به صرفه است که نباید از خرید به صرفه آن غافل شد.از لوله بدون درز در صنایع دیگ بخار، پتروشیمی، گاز طبیعی، کشتی‌سازی و بسیاری از صنعت های دیگر به صورت کاملا ضروری استفاده می کنند و می توان یکی آن را یکی از لوله های فوق العاده کاربردی در نظر گرفت.

البته لوله مانیسمان در انواع مختلف خود می تواند کاربردهای مختلفی را برجا بگذارد که یکی از انواع این لوله به لوله گوشتدار معروف است و دلیل این نامگذاری بخاطر ضخامت بالای دیواره لوله است. از لوله گوشتدار می توان بخاطر دوام بالایی که دارد برای حرارت های بالا استفاده نمود و همچنین برای جابجایی گازهای عبوری و انواع مایعات گزینه مناسب و مقرون به صرفه ای شناخته می شوند که نباید از خرید آن صرف نظر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *