لوله

لوله مانیسمان چه کاربردی در صنعت خودرو سازی و ساخت قطعات دارد؟

کاربردهای لوله مانیسمان در صنعت خودرو سازی و ساخت قطعات

کاربردهای لوله مانیسمان در صنعت ساخت قطعات و صنعت خودروسازی چیست؟

یکی از مهمترین استفاده های لوله بدون درز، کاربردهای لوله مانیسمان در صنعت اتومبیل سازی و ساخت قطعات خودرویی است. لوله های بدون درز مانیسمان به دلیل ساختار یکپارچه و بدون خط جوش، استحکام و دوام بسیار بالایی دارند. از این رو برای صنایع ساخت و ساز از جمله اتومبیل سازی، گزینه ای ایده آل و کابردی هستند.

 

 

لوله مانیسمان چیست؟

بیایید پیش از آن که به کاربردهای لوله مانیسمان در صنعت اتومبیل سازی و قطعات بپردازیم، نگاهی به مشخصات لوله مانیسمان بیندازیم. لوله مانیسمان یک نوع لوله فلزی است که به صورت مستقیم از ذوب شمش های فولادی و سوراخ کردن آن‌ها تولید می شود. مهمترین ویژگی این نوع لوله ها، ساختاری یکدست، یکپارچه و بدون درز و ترک است. به زبان ساده تر، ساخت لوله مانیسمان برخلاف شیوه رایج ساخت انواع لوله نظیر لوله سیاه صورت می پذیرد.

جایی که اغلب لوله ها با خم کردن صفحه های فولادی و جوش دادن لبه‌ها تولید می شوند. اما در ساخت لوله مانیسمان خبری از درز و جوش نیست و لوله، مستقیم با سوراخ کردن شمش ساخته می‌شود. این ویژگی باعث شده تا دوام، استحکام و مقاومت در برابر فشار و ضربه بسیار مطلوب و رضایت بخش باشد.

کاربرد لوله مانیسمان

امروزه استفاده از لوله بدون درز (Seamless) محدود به یک یا چند صنعت خاص نیست. صنایع پتروشیمی، خطوط انتقال گاز، صنعت دریایی و هوافضا و تجهیزات هیدرولیکی بخشی از این صنایع هستند. اما یکی از برجسته ترین کاربردهای لوله مانیسمان، در صنعت اتومبیل سازی و ساخت قطعات است. جایی که استفاده از این لوله مانیسمان در بخش های مختلف اتومبیل نظیر تجهیزات و قطعات مدنظر قرار گرفته است.

 

مقاله پیشنهادی جهت مطالعه : کاربرد لوله مانیسمان در ساختمان سازی چیست؟

 

کاربردهای لوله مانیسمان در صنعت اتومبیل سازی و ساخت قطعات

از مهمترین کاربردهای لوله مانیسمان در صنعت اتومبیل سازی و ساخت قطعات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خطوط تزریق سوخت فشار بالا

• استفاده از لوله مانیسمان در پرس سیلندری سیستم چرخ عقب

• پرکاربرد در لوله های cng-line

• مناسب برای استفاده در engine mount

• قابلیت استفاده از لوله بی درز مانیسمان در لوله های erg-system

• استفاده به عنوان لوله های ریلی

مزایای لوله مانیسمان در صنعت اتومبیل سازی و ساخت قطعات

استفاده از لوله بدون درز مانیسمان در اتومبیل سازی، مزایای متعددی به همراه دارد. مزایایی که باعث شده تا این نوع لوله ها، انتخاب بسیاری از تولیدکنندگان اتومبیل و ساخت قطعات باشد. از جمله:

• دوام و استحکام بسیار بالا در برابر ضربه و فشار

• مؤثر در کاهش آلاینده های زیست محیطی

• افزایش کارایی و عملکرد بهینه در اجزای خودرو نظیر موتور

• امکان استفاده از لوله مانیسمان در انواع اتومبیل های دو یا چهار سیلندر

• قابلیت مناسب در جذب صدا و کاهش صدای موتور

• اثرگذاری بر تصفیه برخی آلاینده های ناشی از سوخت و کمک به کاهش آلودگی هوا

 

کاربرد لوله مانیسمان در خطوط تزریق سوخت فشار بالا

یکی از اصلی ترین بخش ها اتومبیل سازی، خطوط تزریق سوخت با فشار بالاست. در این بخش باید انتقال سوخت به موتور احتراق، بدون افت فشار و هرگونه خللی صورت پذیرد. در نتیجه لوله های خطوط تزریق باید قابلیت تحمل فشار بالا و ضربه را داشته باشند. چراکه سرعت جریان زیاد بوده و شاهد ارتعاشات و لرزش های مختلفی هستیم. لذا لوله مانیسمان با ساختار بدون درز و مقاوم، گزینه ای مناسب برای خطوط تزریق سوخت فشار بالا اتومبیل است.

  • کاربرد لوله مانیسمان در پرس سیلندری سیستم چرخ عقب

یکی دیگر از بخش های اصلی خودرو که در معرض فشار و دمای زیاد است، سیلندر سیستم چرخ عقب است. لوله مانیسمان با قابلیت تحمل فشار و انعطاف پذیری کم، اتصال دهنده سیلندر و سایر اجزای سیستم است. استفاده از این نوع لوله ها در پرس سیلندری سیستم چرخ عقب، بهبود عملکرد این بخش را به همراه دارد. البته که انتخاب جنس و ابعاد لوله مانیسمان و رعایت استانداردها، نقش کلیدی در این خصوص دارد. همچنین بررسی دوره ای و اطمینان از عملکرد درست لوله ها از دیگر نکات حائز اهمیت به شمار می رود.

  • استفاده از لوله مانیسمان در لوله های cng-line

در خطوط cng-line یا همان خطوط انتقال گاز طبیعی فشرده، فشار زیادی حکم فرماست. لذا داشتن خصوصیات مکانیکی و فیزیکی مقاوم، اهمیت زیادی در متریال به کاررفته در خطوط cng-line دارد. لوله های مانیسمان نیز با ساختار یکپارچه و بدون درز، قابلیت تحمل فشار و دمای بالایی دارند. لذا یکی از گزینه های کاربردی برای استفاده در این خطوط محسوب می شوند. البته باتوجه به اهمیت و رعایت نکات ایمنی و استانداردها در خطوط انتقال گاز، استفاده اصولی و درست از لوله مانیسمان اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

  • لوله مانیسمان مناسب برای engine mount

engine mount از جمله بخش ها نگهدارنده موتور خودرو محسوب می شود. بخشی که وظیفه انتقال وزن اتومبیل و جعبه دنده به بدنه خودرو را بر عهده دارد. لوله مانیسمان با تحمل ارتعاش، لرزش و ضربات می تواند انتخابی کاربردی و هوشمندانه برای سیستم engine mount باشد. استفاده از لوله بدون درز مانیسمان، علاوه بر بهبود عملکرد در کاهش نوسانات و افزایش پایداری اتومبیل نقش دارد. ضمن آن که به دلیل وزن مناسب در کاهش وزن خودرو و همچنین افزایش راندمان خودرو مؤثر است.

  • کاربرد لوله بدون درز مانیسمان در erg-system

erg-system یا سیستم خروجی اگزوز ماشین از بخش هایی است که با آلاینده های مختلفی سر و کار دارد. آلاینده های نظیر اکسیدهای نیتروژن. لوله مانیسمان با اثرگذاری در کاهش آلاینده از مواردی است که در ساخت erg-system مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • استفاده از لوله مانیسمان در لوله های ریلی

از دیگر کاربردهای لوله مانیسمان در صنعت اتومبیل سازی و ساخت قطعات، لوله های ریلی خوردو است. این لوله ها که یکی از بخش های کلیدی و پرکابرد است، در ابعاد و سایزهای مختلفی وجود دارد. تنوع اندازه، استحکام و ماندگاری بالای لوله های مانیسمان از دلایل استفاده از آن در لوله های ریلی اتومبیل است.

  • اطمینان از کیفیت لوله های مانیسمان در اتومبیل سازی

بدون شک، حوزه خودرو و قطعات یکی از صنایع حساس از لحاظ کنترل کیفیت و استاندارد است. در نتیجه لوازمی نظیر لوله های مانیسمان باید از استانداردها و کیفیت لازم برای ساخت برخوردار باشند. بدین منظور آزمایش های مختلفی بر روی لوله ها انجام می شود. از مهمترین آن ها می توان به آزمایش سختی، تست خوردگی و آزمایش فشار اشاره کرد. نتایج این آزمایشات اغلب ارائه مشخصات فیزیکی و مکانیکی و معیارهای مهمی نظیر مقاومت و استحکام می باشد.

مشخصات فنی لوله مانیسمان

مشخصات فنی یکی از اصلی ترین موارد برای انتخاب و کاربرد لوله مانیسمان به شمار می رود. به دلیل استفاده و نیاز بالا به انواع لوله مانیسمان، دامنه مشخصات فنی آن ها بسیار گسترده است. از این رو لوله های بدون درز مانیسمان به رده های مختلف ۲۰، ۴۰، ۸۰، ۱۲۰و … تقسیم می شود. هر چه رده لوله بالاتر باشد، مشخصات فنی و به دنبال آن وزن و قیمت لوله مانیسمان بیشتر است.

از دیگر موارد مهم در مشخصات فنی، قطر و طول لوله است. قطر لوله های مانیسمان از اندازه های کوچک برای کارهای دقیق تا لوله های با قطر بزرگ برای کارهای سنگین را شامل می شود. دامنه ۱ تا ۳۰ اینچی امکان استفاده از این نوع لوله ها برای کارهای مختلف را فراهم کرده است. طول لوله های نیز اغلب در شاخه های ۶ و ۱۲ متری است که طول ۶ متری از تقاضای بیشتری برخوردار است.

 

مقاله پیشنهادی جهت مطالعه : مهم ترین استاندارهای لوله مانیسمان چیست؟

 

چه عواملی بر قیمت لوله مانیسمان مؤثر است؟

عوامل و معیارهای مختلفی بر قیمت لوله مانیسمان مؤثر است. ازجمله آن‌ها می‌توان به قیمت روز فلزات در بازارهای جهانی و بازارهای داخلی و میزان عرضه و تقاضا اشاره کرد. مشخصات فنی لوله مانیسمان نظیر رده لوله، قطر، ضخامت و وزن لوله مانیسمان از دیگر موارد است. لوله مانیسمان رده ۴۰ و رده ۲۰ از پرکاربردترین و پرفروش ترین انواع لوله بدون درز می باشد.

در کنار فاکتورهای بیان شده، برند سازنده لوله مانیسمان نیز می تواند بر قیمت فروش مؤثر باشد. قیمت لوله مانیسمان تولید کارخانه های داخلی با لوله مانیسمان وارداتی متفاوت است. همچنین هزینه های مربوط به بارگیری، ارسال و تخلیه نیز از دیگر عوامل مؤثر بر قیمت به شمار می رود.

چگونه از آخرین قیمت لوله مانیسمان مطلع شویم؟

قیمت خرید لوله مانیسمان نرخ ثابت و مشخصی ندارد. چراکه به دلیل اثرگذاری فاکتورهای مختلف بر قیمت لوله، شاهد نوسانات قیمتی لحظه ای هستیم. از این رو بهترین شیوه برای آگاهی از قیمت امروز لوله مانیسمان، استفاده از خدمات آنلاین می باشد. خدماتی که شرکت‌ های بازرگانی معتبر و تخصصی در زمینه فروش آهن آلات و انواع لوله مانیسمان ارائه می کنند. برای اطلاع از آخرین قیمت انواع لوله مانیسمان می توانید همین حالا با مشاوران و کارشناسان آهن یک تماس بگیرید.

خرید لوله مانیسمان با تضمین کیفیت و قیمت

گروه بازرگانی آهن یک از مجموعه های تخصصی در زمینه تهیه و فروش آهن آلات و لوله های مانیسمان است. سابقه بیش از یک دهه فعالیت و همکاری با برندهای معتبر ایرانی و خارجی باعث شده تا طیف وسیعی از محصولات در اختیار مشتریان قرار گیرد. مشاوره تخصصی رایگان، ارسال به سراسر کشور و امکان خرید لوله مانیسمان قیمت مناسب از مزایای آهن ۱ است.

شما عزیزان برای بهره مندی از مشاوره و یا آگاهی از آخرین قیمت روز لوله مانیسمان و انواع پروفیل فولادی می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. کارشناسان آهن یک آماده پاسخگویی به پرسش ها و ثبت سفارش های شما در سریع ترین زمان هستند.

۲ thoughts on “لوله مانیسمان چه کاربردی در صنعت خودرو سازی و ساخت قطعات دارد؟

  1. بهزاد قزلباش گفت:

    سلام و وقت بخیر

    مطلب مفیدی بود با تشکر از شما

    1. ادمین آهن یک گفت:

      سلام و وقت بخیر

      ممنون از توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *