لوله

تفاوت لوله‌های مانیسمان و سایر لوله‌های صنعتی در چیست؟

تفاوت لوله‌های مانیسمان و سایر لوله های صنعتی درزدار

هر آنچه در رابطه با تفاوت لوله‌های مانیسمان و سایر لوله‌های صنعتی باید بدانید!

تفاوت لوله‌های مانیسمان با دیگر لوله‌ها باعث می‌شود که در هنگام خرید به ویژگی‌های آن‌ها بیشتر توجه کنید. لوله‌های صنعتی در صنایع مختلف کاربرد دارند و جهت انتقال سیالات، گازها و موارد دیگر تولید می‌شوند. این لوله‌ها بسیار متنوع هستند و هر کدام برای کاربری‌های خاصی مناسب خواهند بود. از این لوله ها میتوان به لوله های گالوانیزه،api و مانیسمان اشاره کرد. لوله‌های مانیسمان از بهترین لوله‌ها به حساب می‌آید که بدون درز بوده و با سایر لوله‌ها متفاوت است. از تفاوت آن‌ها می‌توان به روش تولید و میزان ضخامت اشاره کرد.

جدول محتوا

 

تفاوت های لوله مانیسمان و سایر لوله ها

تفاوت های لوله مانیسمان بدون درز و سایر لوله های صنعتی درزدار 

آشنایی با روند تولید لوله‌های مانیسمان

لوله‌های مانیسمان در اصل یکی از بهترین تحولات در تولید لوله‌های صنعتی به حساب می‌آیند. این لوله‌ها به صورت بدون درز تولید می‌شوند. در نتیجه، کاربردهای زیادی دارند. از آن جایی که هیچ درزی در این لوله‌ها وجود ندارد، در برابر خوردگی مقاومت زیادی دارند و استحکام بالایی از خود نشان می‌دهند. لوله‌های مانیسمان از گذشته تا به حال به سه روش نیروی گریز از مرکز، سنبه کاری چرخشی و روش پاششی تولید می‌شوند.

در روش پاششی از محفظه ای پر از نیتروژن استفاده می‌شود. همزمان با چرخش میله، نیتروژن روی آن پاشیده می‌شود. قطر میله ذکر شده در نهایت ضخامت لوله را تعیین خواهد کرد. شما می‌توانید ضخامت لوله را با استفاده از کنترل مقدار مواد مذاب کم یا زیاد کنید. هر چه قدر ضخامت لوله تولید شده بیشتر باشد، میزان استحکام و مقاومت آن نیز بالاتر خواهد رفت. در تولید لوله‌های مانیسمان با استفاده از نیروی گریز از مرکز باید از یک قالب استوانه ای استفاده کنید که مواد مذاب درون آن ریخته می‌شود. در مرحله بعد قالب چرخیده می‌شود.

اگر بخواهید لوله‌هایی کوتاه با ضخامت زیاد تولید کنید، سرعت چرخش قالب استوانه ای باید زیاد باشد. برای تولید لوله بدون درز با طول کم باید فلز مذاب را درون قلب بریزید و با وارد کردن نیروی گریز از مرکز، ماده مذاب به ناحیه خارجی قالب متمایل خواهد شد. سپس در مرحله بعد از دیواره قالب فرآیند انجماد آغاز می‌شود. در روش سنبه کاری چرخشی، شمش‌های برش داده شده در کوره قوسی قرار داده شه و سطح مقطع آن‌ها با استفاده از الانگیتور گرد خواهد شد. پس از فرآیند سرد شدن لوله‌ها با طول‌های دلخواه برش داده می‌شوند.

 

مقاله پیشنهادی جهت مطالعه : مهم ترین استاندارهای لوله مانیسمان چیست؟

 

تفاوت لوله‌های مانیسمان و درزدار

 
لوله‌های مانیسمان و درزدار از جهات مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

  • تفاوت لوله درزدار و مانیسمان در میزان مقاومت

در ساختار لوله مانیسمان هیچگونه جوشکاری وجود ندارد. بنابراین، بدون درز بوده و میزان استحکام و مقاومت آن نسبت به لوله‌های درزدار بیشتر است. اما این تنها تفاوت آن‌ها نیست و رده لوله مانیسمان و نوع آلیاژ به کار رفته در آن هم می‌تواند میزان مقاومت آن در صنایع مختلف را تعیین کند. زمانی که لوله‌ها دارای درز هستند، بسیار آسیب پذیر شده و مقاومتشان در برابر ترکیدگی و نشتی کاهش می یابد. در نهایت می‌توان گفت که لوله‌های مانیسمان استحکام بیشتری نسبت به لوله‌های درزدار دارند.

  • تفاوت لوله درزدار و مانیسمان در ویژگی‌های ظاهری

همان طور که از نام لوله‌های درزدار مشخص است، می‌توانید در ظاهر آن‌ها محل جوشکاری شده را مشاهده کنید. این نقطه درون لوله بوده و اگر داخل لوله دست بکشید به وضوح می‌توانید محل جوشکاری را حس کنید. این در حالی است که در لوله‌های مانیسمان چنین چیزی را نمی‌یابید، زیرا در فرآیند تولید این لوله‌ها هیچ جوشکاری استفاده نخواهد شد. ظاهر لوله‌های درزدار از مانیسمان بهتر است، زیرا برای تولید آن‌ها از ورق فولادی استفاده می‌شود. به همین دلیل، ظاهر بسیار صافی دارند. در مقابل، لوله‌های مانیسمان فقط با استفاده از پولیش تا حدودی صاف می‌شوند. در نتیجه، کیفیت ظاهری پایین‌تری دارند.

  • تفاوت لوله‌های درزدار و مانیسمان از لحاظ استانداردهای استفاده شده

هم لوله‌های مانیسمان و هم لوله‌های درزدار، برای تولید و عرضه دارای استانداردهایی هستند. این استانداردها بیشتر برای نوع آلیاژ و میزان ضخامت و استحکام در نظر گرفته می‌شوند. از استانداردهای موجود لوله‌های مانیسمان برای انتخاب آلیاژ می‌توان به ASTM A53 و ASTM A106 اشاره کرد. استاندارد DIN 2440 تمامی ویژگی‌های موردنیاز برای لوله‌های درزدار از جمله وزن و میزان ضخامت را تعیین می‌کند.

  • تفاوت لوله‌های مانیسمان و درزدار در نوع کاربرد

یکی از تفاوت‌های اصلی این دو نوع لوله صنعتی در کاربرد آن‌ها است. لوله‌های مانیسمان بیشتر در انتقال گاز و سیالات، خطوط تزریق مواد شیمیایی و خطوط فشار قوی استفاده می‌شوند. از کاربردهای لوله درزدار می‌توان به صنایع دریایی، کشتی سازی و تولید قطعات صنعتی اشاره کرد.

تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز در چیست؟

  • روش و زمان تولید
  • ظاهر
  • میزان تحمل فشار و دما
  • قطر داخلی، قطر خارجی و وزن در ابعاد یکسان
  • کاربرد
  • قیمت

منبع: daynox

بررسی تفاوت‌های لوله‌های مانیسمان و لوله‌های api

نوع دیگری از لوله‌های صنعتی دسته api هستند که برخلاف دیگر لوله‌ها از میزان بیشتری منگنز و مقدار کم کربن برخوردار است. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که لوله api گزینه مناسبی برای صنایع حساس مانند پتروشیمی و نفت و گاز باشد. در نتیجه، در مقایسه با لوله‌های مانیسمان دارای تفاوت‌هایی هستند که بدین شرح هستند:

  • تفاوت لوله‌های مانیسمان و api از لحاظ هزینه‌های نگهداری و تعمیر

با توجه به متریال‌ها و نحوه تولید لوله‌های مانیسمان، می‌توان گفت که این لوله استحکام و دوام بیشتری نسبت به لوله api دارد. در نتیجه اگر در صنایع موردنظر خود از لوله‌های مانیسمان استفاده می‌کنید، به ندرت به تعمیر و نگهداری نیاز پیدا می‌کنند. این ویژگی نشان دهنده عمر بالای لوله مانیسمان نیز هست. پس طبیعی است که این مورد تاثیر زیادی روی قیمت آن گذاشته و در مقایسه با لوله api از قیمت پایین‌تری برخوردار باشد.

  • تفاوت لوله‌های مانیسمان و api در کاربردها

تفاوت‌های فنی که این دو مدل دارند باعث شده که مسیر کاربردی آن‌ها تقریبا با یکدیگر متفاوت است. میزان تحمل فشار و ضخامت لوله‌های مانیسمان سبب شده که بر خلاف لوله‌های api در خطوط انتقال نیز به کار برده شوند. بدین ترتیب، این لوله می‌تواند در خطوط انتقال صحبت شود. لوله‌های api نیز برای استفاده در مصارف خانگی مناسب هستند.

  • تفاوت لوله‌های api و مانیسمان از نظر میزان استحکام

از نقص های لوله api می‌توان به وجود درز روی آن اشاره کرد که میزان آسیب پذیری آن را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. در لوله‌های بدون درز، وقتی آسیبی به آن‌ها وارد می‌شود فشار را در کل لوله انتقال می‌دهند که این امر یک مزیت عالی برای به کارگیری در محیط‌های تحت فشار زیاد محسوب می‌شود.

  • تفاوت لوله‌های مانیسمان api از نظر وزن و ضخامت

وزن لوله‌های مانیسمان از لوله‌های api بیشتر است. دلیل این امر به خاطر وجود شمش فولادی در روند تولید آن خواهد بود در صورتی که لوله‌های api از ورق فولادی ساخته می‌شوند. همین امر باعث می‌شود که ضخامت لوله‌های api تا حد قابل توجهی از لوله‌های مانیسمان کمتر باشد.

آیا لوله‌های مانیسمان با لوله‌های گالوانیزه تفاوت دارند؟

نوع دیگری از لوله‌ها که در صنایع مختلف مورد استفاده قرارمی گیرد، لوله گالوانیزه است. این لوله از فولاد نرم یا آهن سفید ساخته شده و مقاومت کمتری نسبت به انواع دیگر دارند. از مزایای استفاده از آن‌ها می‌توان به مقاومت بالا در برابر خوردگی  زنگ زدگی اشاره کرد. در نتیجه، می‌توانند بیشتر از پنجاه سال عمر کنند. با توجه به ویژگی‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، می‌توان دریافت که این لوله‌ها تفاوت‌های زیادی با لوله‌های مانیسمان دارند که بدین شرح هستند:

  • تفاوت لوله‌های مانیسمان و گالوانیزه در میزان مقاومت

از شاخص‌ترین مزایای لوله‌های مانیسمان که آن‌ها را نسبت به سایر لوله‌ها برتر می‌سازد، میزان مقاومت و استحکام آن‌ها در برابر شرایط محیطی مختلف است. نسبت به لوله‌های دیگر مانند گالوانیزه، نوع مانیسمان می‌تواند در شرایط مشابه فشاری تا بیست درصد بیشتر را تجمل کند. همچنبن از آن جایی که هیچ درزی روی آن وجود ندارد احتمال بروز خوردگی در آن بسیار پایین است.

  • تفاوت لوله‌های مانیسمان و گالوانیزه در نوع کاربرد

از اجزای اصلی سیستم‌های آبیاری و ساخت و ساز می‌توان به لوله‌های گالوانیزه اشاره کرد. می‌توانید از این لوله‌ها برای تصفیه خانه‌ها، سیستم‌های آبیاری و خطوط انتقال آب و گاز بدون هیچ مشکلی استفاده کنید. علاوه بر تمامی این موارد از آن جایی که لوله‌های گالوانیزه مقاومت زیادی در برابر خوردگی دارند، می‌توانید از آن‌ها در کاربردهای محیطی و صنعتی مختلفی استفاده کنید و بهره ببرید.

  • تفاوت لوله‌های مانیسمان و گالوانیزه در مقاومت در برابر زنگ زدگی

در این مورد لوله‌های گالوانیزه بهتر عمل می‌کنند. دلیل این امر استفاده از یک لایه محافظتی در این لوله‌ها است که باعث می‌شود در برابر اکسیداسیون و زنگ زدگی مقاومت بیشتری از خود نشان دهند. این لایه محافظتی در فرآیند ساخت لوله و در مرحله گالوانیزه سازی به لوله افزوده می‌شود. لوله‌های گالوانیزه ظاهر خاکستری شکل دارند که این مورد نیز به دلیل به کار بردن پوشش روی در لایه خارجی آن‌ها خواهد بود.

  • تفاوت لوله‌های مانیسمان و گالوانیزه از لحاظ ضخامت دیواره

یکی از وجه تمایز لوله‌های مانیسمان که آن‌ها را از سایر لوله‌ها جدا می‌سازد، میزان ضخامت دیواره آن‌ها است. فارغ از نحوه ساخت لوله، در فرآیند تولید آن ضخامت دیواره آن تعیین می‌گردد که همین امر آن را برای استفاده از بسیاری از صنایع مناسب می‌سازد.

  • تفاوت لوله‌های مانیسمان و گالوانیزه در ظاهر

لوله‌های گالوانیزه در دو نوع فولادی و آهنی تولید می‌شوند که همین امر باعث می‌شود ظاهر متفاوتی داشته باشند. لوله‌های فولادی گالوانیزه نسبت به نوع آهنی آن براق‌تر و سبک‌تر هستند. در مقابل، نوع فولادی آن نسبت به لوله گالوانیزه آهنی در برابر اسیدها مقاومت کمتری خواهد داشت. انتهای سطح مقطع لوله‌های مانیسمان معمولا رنگی است، در حالی که این مورد در لوله‌های گالوانیزه دیده نمی‌شود و معمولا نقره ای و براق هستند.

کدام یک از لوله‌های صنعتی بهترین عملکرد را در موقعیت‌های مختلف دارند؟

لوله‌های صنعتی اعم از مانیسمان، گالوانیزه و api هر کدام از متریال‌ها و روش‌های مختلفی تولید شده اند. برخی از آن‌ها دارای پوشش و روکش محافظ و برخی از آن‌ها دارای وزن کم هستند. بنابراین، نمی‌توان گفت که کدام یک نسبت به دیگران برتری دارد. با توجه به ویژگی‌ها و خواصی که دارند هر کدام برای موقعیت خاصی مناسب خواهند بود. در این بین، لوله‌های مانیسمان به دلیل داشتن رده بندی نسبت به دیگر لوله‌ها عملکرد بهتری خواهند داشت. به همین دلیل است که بسیاری از صنایع استفاده از لوله‌های مانیسمان را ترجیح می‌دهند. اما در برخی مواقع لوله‌های گالوانیزه و api بهتر از لوله‌های مانیسمان عمل می کنند.

سخن پایانی در رابطه با تفاوت لوله های مانیسمان و درزدار

در صنایع مختلف برای انتقال سیالات، گازها و سیستم‌های مختلف به لوله‌ها نیاز است. این لوله‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام با توجه به ویژگی‌هایی که دارند دسته بندی می‌شوند. در این بین، لوله‌های مانیسمان از دیگر لوله‌ها متمایز هستند و برای انتخاب آن‌ها بهتر است تفاوت لوله‌های مانیسمان و سایر لوله‌های صنعتی بررسی شود که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم. با توجه به صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید می‌توانید بهترین لوله را خریداری کنید. در صورتی که تصمیم خود مبنی بر خرید لوله‌های مانیسمان را گرفته اید، با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *