لوله

تفاوت لوله آتشخوار و لوله مانیسمان

تفاوت لوله آتشخوار و لوله مانیسمان

تفاوت لوله آتشخوار و لوله مانیسمان چیست؟

تفاوت لوله آتشخوار و لوله مانیسمان باعث شده است که آن‌ها برای صنایع خاصی مناسب باشند. در حوزه‌هایی مانند پتروشیمی و کشتی سازی به لوله‌هایی نیاز است تا بتوان با استفاده از آن‌ها مواد با فشار یا دمای بالا را انتقال داد. لوله‌های فولادی بهترین تجهیزات برای این کارکرد محسوب می‌شوند که انواع مختلفی دارند.

از میان لوله‌های مختلف، نوع مانیسمان و آتشخوار بیشترین استفاده را دارند. پس دانستن تفاوت این دو بسیار مهم است. از مهم‌ترین تفاوت لوله آتشخوار و مانیسمان می‌توان به نوع کاربرد و عناصر سازنده اشاره کرد.
 

 

لوله مانیسمان چیست؟

در میان لوله‌های مختلف، لوله مانیسمان یکی از لوله‌های بدون درز به حساب می‌آید که می‌تواند فشارهای زیاد را تحمل کرده و استحکام زیادی برای استفاده در صنایع مختلف داشته باشد. از این لوله می‌توان برای انتقال راحت‌تر سیالات تحت فشار استفاده کرد. فرآیندها و تجهیزات پیشرفته همگی باعث شده‌اند که لوله‌های تولید شده از کیفیت خوبی برخوردار باشند.

بسته به کاربردی که لوله‌های مانیسمان دارند، متریال اولیه آن‌ها می‌تواند فولاد ضد زنگ، کربنی یا آلیاژی باشد. بر اساس نیازهای جوشکاری و مکانیکی موردنظر اتصالات آن‌ها می‌تواند در سه نوع رزوه، فلنج و جوشکاری قرار بگیرد.

روش تولید این لوله به گونه‌ای است که سطح آن کاملا یکدست بوده و در تمامی قسمت‌های آن هیچ درزی پیدا نمی‌شود. فولاد کم کربن اصلی‌ترین متریال آن به حساب می‌آید که با اضافه کردن برخی مواد به لوله مقاومت آن را افزایش یافته و از زنگ زدن آن جلوگیری می‌کنند. با توجه به این که لوله مانیسمان بدون درز است نسبت به سایر لوله‌های صنعتی از مقاومت بیشتری برخوردار بوده و همچنین قیمت لوله مانیسمان نیز بیشتر خواهد بود.

 

لوله آتشخوار چیست؟

گاهی اوقات برخی از مایعات و گازها با استفاده از لوله‌های مانیسمان قابل انتقال نیستند. این لوله‌ها در برابر حرارت و فشار زیاد مقاومت کافی ندارند و به لوله‌ای نیاز است که بتواند بدون مشکل این مواد را انتقال دهد. لوله آتشخوار یکی از لوله‌های فولادی به حساب می‌آید که می‌تواند تمامی سیالات و گازهای تحت فشار در دمای بسیار بالا را انتقال دهد. کربن از اصلی‌ترین مواد آلیاژ این لوله به حساب می‌آید که می‌تواند مقاومت لوله را تا حد زیادی افزایش دهد.

تحمل پذیری این لوله نسبت به حرارت با استفاده از اضافه کردن منگنز به ترکیب آن صورت می‌گیرد. در نتیجه، لوله آتشخوار می‌تواند تا دمای ۴۵۰ درجه سانتی گراد را نیز تحمل کند. این لوله نیز مانند لوله مانیسمان بدون درز است و به صورت یکپارچه ساخته می‌شود. در لوله‌های آتشخوار بویلر، درصد منگنز بسیار بیشتر از کربن است. به همین دلیل است که این لوله می‌تواند مقاومت فشاری بالایی داشته باشد.

لوله آتشخوار جزئی ضروری و واجب برای صنایع متالورژی، برق و پتروشیمی هستند که در آن‌ها دمای مواد بسیار بالا است. لوله‌های آتشخوار دارای انواع مختلفی هستند که عبارتند از:

  • لوله آتشخوار آلیاژی:

    در ساخت این لوله‌ها از آلیاژ ترکیبی حاوی عناصر نیکل، مولبیدن و کروم استفاده می‌شود. اضافه کردن این عناصر باعث می‌شود که خواص مکانیکی مقاومت حرارتی لوله موردنظر به طرز قابل توجهی افزایش یابد.

  • لوله آتشخوار استیل:

    از آن جایی که هدف ساخت لوله‌های آتشخوار مقاومت در برابر فشار و دمای بالا است، فولاد ضد زنگ انتخاب خوبی برای آن‌ها به حساب می‌آید. اضافه کردن استیل ضد زنگ به ترکیب مواد تشکیل دهنده لوله آتشخوار، مقاومت آن در برابر خوردگی را بالا می‌برد.

 

لوله های بویلر لوله های بدون درز هستند و از فولاد کربن یا فولاد آلیاژی ساخته شده اند. آنها به طور گسترده در دیگ های بخار، برای تولید برق، در کارخانه های سوخت فسیلی، کارخانه های پردازش صنعتی، نیروگاه های برق و غیره استفاده می شوند.

منبع: https://geschichte.salzgitter-ag.com

معرفی تفاوت لوله آتشخوار و لوله مانیسمان

همان طور که اشاره کردیم، تفاوت لوله آتشخوار و مانیسمان باعث متمایز شدن آن‌ها از یکدیگر می شود. برخی از تفاوت‌های این دو لوله به شرح زیر هستند:

  • نوع کاربرد

با توجه به تفاوت نام این دو لوله می‌توان نتیجه گرفت که کاربرد آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. لوله آتشخوار بیشتر برای انتقال گازها و سیالات در دمای بالا مناسب بوده در حالی که کاربرد لوله مانیسمان به صنایعی اختصاص می‌یابد که در آن‌ها استحکام و بدون درز بودن لوله از اهمیت زیادی برخوردار است. لوله‌های آتشخوار می‌توانند دما و فشار بسیار بالا را تحمل کنند.

  • عناصر و ترکیبات سازنده لوله‌ها

در لوله‌های صنعتی از ترکیبات مختلفی استفاده می شود که هر کدام خاصیت منحصر به فردی را به لوله‌ها اضافه می‌کنند. این تفاوت‌ها بیشتر در منگنز و کربن دیده می شوند.

  • تفاوت در قطر و اندازه

از لوله‌های آتشخوار در قطر ۳.۴ اینچ تا ۴ اینچ استفاده می‌شود، در حالی که اندازه و قطر بیشتر لوله‌های مانیسمان در حد ۱.۲ تا ۲۴ اینچ است. معمولا قطر بیرونی لوله‌های آتشخوار در هنگام ساخت اندکی تغییر می کند.

  • تفاوت در قیمت لوله‌های مانیسمان و آتشخوار

از آن جایی که این لوله‌ها انواع و مدل‌های مختلفی دارند طبیعتا قیمت آن‌ها نیز تفاوت دارد. ضخامت، برند سازنده، طول و ترکیبات سازنده از جمله عوامل اصلی هستند که تفاوت لوله آتشخوار و مانیسمان در قیمت را تعیین می‌کنند. با توجه به استفاده از متریال های خاص در لوله آتشخوار طبیعی است که نسبت به لوله‌های مانیسمان قیمت بیشتری داشته باشند. برای اطلاع دقیق از قیمت لوله آتشخوار و لوله مانیسمان می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

  • تفاوت در میزان تحمل دما و فشار

یکی از اصلی‌ترین تفاوت این دو لوله میزان تحمل فشار و دمای بالا است. لوله‌های مانیسمان جز لوله‌هایی قرار می‌گیرند که می‌توانند فشار زیادی را تحمل کنند، اما این موضوع قابل مقایسه با لوله‌های آتشخوار نیست و این لوله‌ها مقاومت بسیار بیشتری در برابر فشار زیاد دارند. در شرایط خاص و پر فشار لوله‌های آتشخوار اولین انتخابی هستند که صاحبان صنایع آن را در نظر می‌گیرند.

لوله‌های آتشخوار چه مزایایی نسبت به لوله‌های مانیسمان دارند؟

لوله‌های آتشخوار از مزایای بیشتری برخوردار هستند که بدین شرح خواهند بود:

  • با این که لوله‌های مانیسمان کاربرد بیشتری نسبت به لوله‌های آتشخوار دارند، اما این لوله‌ها مزایای بیشتری ارائه می‌کنند. اگر دمای موردنظر شما بیش از حد باشد، لوله‌های مانیسمان پاسخگوی شما نبوده و باید از لوله آتشخوار استفاده کنید تا آسیب نبیند.
  • جوش پذیری و انعطاف پذیری این لوله‌ها بسیار زیاد بوده و می‌توانند در صنایع مختلف به مکان‌های پیچیده فرستاده شوند.
  • در این لوله‌ها از آلیاژهای خاصی استفاده می‌شود. به همین دلیل است که آن‌ها کاملا در برابر زنگ زدن مقاوم هستند.
  • کربن باعث سخت شدن لوله‌ها می شود. به همین دلیل، در لوله‌های آتشخوار در کربن کمتری استفاده شده که در نهایت آن‌ها را نرم‌تر و منعطف‌تر می کند.
  • ضخامت زیاد لوله آتشخوار باعث شده است که در برابر فشار زیاد مقاومت زیادی داشته و به سادگی دچار آسیب نشوند.
  • در صنایعی که از سیالات داغ استفاده می‌شود، این لوله‌ها پاسخگویی بهتری داشته و می‌توانند آن‌ها را بدون کاهش دما به مکان‌های موردنظر انتقال دهند. لوله‌های دیگر در این مواقع ممکن است دچار آسیب شده یا دمای سیالات را کاهش دهند.
  • با توجه به صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید، می‌توانید ضخامت موردنظر خود را انتخاب کرده تا بدون نگرانی گازها و سیالات را منتقل کنید.

سخن پایانی در رابطه با تفاوت لوله مانیسمان و لوله آتشخوار

لوله‌های صنعتی نقش بسیار مهمی را در صنایع مختلف ایفا می‌کنند و بیشتر برای انتقال سیالات و گازهای مختلف به کار می‌روند. این لوله‌ها معمولا مقاومت خوبی در برابر ضربه، فشار و دمای بالا دارند که این خاصیت‌ها در لوله‌های مانیسمان و آتشخوار بیشتر از سایر لوله‌ها دیده می‌شود. با بررسی ویژگی‌ها و تفاوت لوله آتشخوار و لوله مانیسمان می‌توان دریافت که لوله آتشخوار مزایای بیشتری نسبت به لوله دیگر دارد. تولید کنندگان مختلفی در دنیا در زمینه تولید این لوله‌ها فعالیت دارند که هر کدام لوله‌ها با کیفیت مختلفی به بازار عرضه خواهند کرد.

لوله‌هایی که ما عرضه می‌کنیم نسبت به دیگر عرضه کنندگان کیفیت بسیار بالاتری دارند و می‌توانند سال‌های زیادی دوام آورند. تنوع بالا در محصولات عرضه شده باعث شده است که ما در صدر عرضه کنندگان لوله‌های صنعتی قرار بگیریم. اگر قصد تهیه لوله‌های مانیسمان یا آتشخوار را دارید می‌توانید از طریق سایت آهن یک اقدام کرده یا با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *