ورق

اطلاعات کامل در رابطه با ورق سیاه گیلان

ورق سیاه گیلان

اطلاعات کامل در رابطه با ورق سیاه گیلان

کارخانه ورق سیاه گیلان یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولیدکننده ورق فولادی در کشور است. این مجموعه فعالیت خود را در سال ۱۳۸۲ با هدف ارائه محصولات باکیفیت در استان گیلان آغاز کرد. کارخانه گیلان متعلق به بخش خصوصی بوده و دارای ظرفیت ۵ میلیون تن در سال است. ورق سیاه تولید شده توسط این مجموعه علاوه بر تامین نیاز بازارهای داخلی به کشورهای مختلف نیز صادر می‌شود.

ورق گیلان با توجه به کاربرد گسترده‌ای که در صنایع ساختمانی دارد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در صورتی که قصد دارید اطلاعات بیشتری در رابطه با ورق سیاه گیلان به دست آورید تا انتها همراه ما باشید.

 

 

معرفی کارخانه ورق سیاه گیلان

مجتمع فولاد گیلان اولین و بزرگترین کارخانه نورد در کشور است. این شرکت با بهره‌گیری از جدیدترین تکنولوژی‌ها و افراد متخصص در صدد است محصولات باکیفیت بالا را تولید و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد. کارخانه گیلان انواع مختلفی از محصولات را تولید می‌کند که از مهمترین آن‌ها می‌توان به ورق گرم و ورق سرد اشاره کرد. این مجتمع در کنار استفاده از تجهیزات روز از استانداردهای معتبر بین‌المللی نیز استفاده می‌کند تا مشتریان اطمینان بیشتری نسبت به کیفیت محصولات داشته باشند. از جمله این استانداردها می‌توان به DIN، AFNOR، UNIو BS اشاره کرد.

ورق تولید شده در این مجموعه از ضخامت ۲ الی ۱۷ میلمتر بوده و با عرض ۶۰۰ الی ۱۴۲۰ میلیمتر تولید و در اختیار مشتریان قرار داده می‌شود. رول ورق‌های گرم گیلان نیز حدود ۲۰ تن است.

 

مقاله پیشنهادی جهت مطالعه :۱۰ نمونه از بهترین کارخانه های تولید کننده ورق سیاه 

 

مشخصات ورق سیاه گیلان

آشنایی با مشخصات ورق سیاه گیلان در آهن یک


مشخصات ورق سیاه گیلان

واحد نورد گرم مجتمع فولاد گیلان انواع ورق‌ سیاه را در دمای بالاتر از ۹۳۰ درجه سانتی‌گراد و با انجام عملیات فشاری تولید می‌کند؛ این مساله سبب می‌شود تا ورق‌های گرم گیلان مقاومت بالایی در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی داشته باشند. همچنین انجام عملیات حرارتی باعث می‌شود تا سطح ورق حالتی مات و کدر داشته باشد.

ورق گرم گیلان با استاندارد ST37 و با استاندارد آنالیز شیمیایی Din 17100 تولید می‌شود. مجتمع فولاد گیلان به دلیل پیاده‌سازی سیستم حفاظت از محیط زیست توانسته گواهینامه ISI14100 را دریافت کند. ورق‌های سیاه این مجموعه توسط صنایع مختلفی استفاده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به صنایع پتروشیمی، صنایع لوله فولادی و پروفیل و صنعت ساختمان‌سازی اشاره کرد.

بهتر است بدانید ورق سیاه گیلان یک محصول استراتژیک و مهم در کشور است. اگر تولید این محصول متوقف شود بسیاری از کارخانه‌های تولید لوله مانیسمان و پروفیل در کشور دچار مشکل می‌شوند؛ زیرا مواد اولیه آن‌ها ورق گرم است و در صورت کمبود نمی‌توانند لوله و پروفیل مورد نیاز را تولید کنند. این مساله در زمانی مهم می‌شود که بسیاری از کشورها ایران را تحریم کرده‌اند و کارخانه‌ها نمی‌توانند مواد اولیه را به صورت وارداتی تامین کنند.

ورق‌های گرم مجتمع فولاد گیلان قبل از عرضه به بازار تحت تست‌های کششی، حرارتی، ضربه و فشار قرار می‌گیرند؛ بنابراین صنایع با اطمینان خاطر بیشتری می‌توانند از محصولات این مجموعه برای تولید قطعات مختلفی استفاده کنند.

ویژگی‌های ورق سیاه گیلان

ورق‌های تولید شده توسط مجتمع فولاد گیلان دارای ویژگی‌های مکانیکی بسیار مطلوبی هستند. این مساله سبب شده تا صنایع مختلفی به سراغ استفاده از آن آمده و به‌عنوان مواد اولیه در ساخت قطعات و بخش‌های مختلف استفاده کنند. برخی از مهمترین ویژگی‌های این محصول عبارتند از:

  1. انعطاف‌پذیری مناسب
  2. قابلیت جوشکاری
  3. استحکام کششی بالا و تحمل فشارهای زیاد
  4. کیفیت سطحی مناسب
  5. مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی

برای مثال قابلیت انعطاف‌پذیری آن در صنعت خودروسازی کمک می‌کند تا امکان تعمیر بدنه خودرو بعد از تصادف وجود داشته باشد. همچنین مقاومت بالا در برابر فشار و خوردگی باعث می‌شود تا بتوان از ورق سیاه گیلان برای انتقال نفت و گاز در صنایع پتروشیمی و صنایع نفت و گاز استفاده کرد.

روند تولید ورق سیاه گیلان

ورق سیاه گیلان به وسیله نورد گرم و در دمای بالاتر از ۹۳۰ درجه سانتی‌گراد تولید می‌شود. برای تولید این ورق ابتدا اسلب یا تختال به کوره‌ها انتقال پیدا می‌کنند تا به دمای فولاد مذاب برسند. سپس وارد بخش پوسته‌شویی شده و سطح اسلب پاکسازی می‌شود. بعد از انجام عملیات پاکسازی، اسلب وارد بخش نورد شده و توسط ۲ الی ۴ غلتک رفت و برگشتی ضخامت آن کاهش پیدا می‌کند.

در این مرحله و بعد از کاهش ضخامت، اسلب وارد بخش نورد نهایی می‌شود تا ضخامت و عرض آن به حالت استاندارد برسد. پس از اینکه ورق سیاه گیلان به ابعاد مورد نظر رسید وارد بخش خنک کاری شده و در نهایت بسته‌بندی و لیبل‌گذاری می‌شود.

جدول وزن ورق سیاه گیلان

وزن ورق‌های سیاه دارای فرمول مخصوص است که با قرار دادن طول، عرض و ضخامت ورق می‌توان آن را به دست آورد. فرمول محاسبه ورق سیاه گیلان به شکل زیر است.

وزن ورق سیاه = طول ورق * عرض ورق * ضخامت * ۷.۸

در این فرمول برای محاسبه وزن باید طول و عرض را به متر و ضخامت را به میلیمتر وارد نمایید. با این کار می‌توانید وزن ورق را به کیلوگرم به دست آورید. از آنجایی که قیمت این محصول رابطه مستقیمی با وزن آن دارد حتما باید با دقت بالایی نسبت به محاسبه وزن اقدام نمایید. دانستن قیمت کمک می‌کند تا هزینه‌های پروژه را بهتر ارزیابی کنید.

در جدول زیر وزن انواع ورق گیلان را آورده‌ایم تا اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید.

ضخامت (میلی متر) طول (میلی متر) عرض (میلی متر) وزن (میلی متر)
۲ ۲۰۰۰ ۱۰۰۰ ۳۲
۲ ۲۵۰۰ ۱۲۵۰ ۵۰
۲.۵ ۲۵۰۰ ۱۲۵۰ ۶۲
۲.۵ ۲۰۰۰ ۱۰۰۰ ۴۰
۳ ۲۵۰۰ ۱۲۵۰ ۷۴
۳ ۲۰۰۰ ۱۰۰۰ ۴۸
۳ ۶۰۰۰ ۱۵۰۰ ۲۱۲
۴ ۲۵۰۰ ۱۲۵۰ ۹۹
۴ ۲۰۰۰ ۱۰۰۰ ۶۳
۴ ۶۰۰۰ ۱۵۰۰ ۲۸۳
۵ ۲۵۰۰ ۱۲۵۰ ۱۲۳
۵ ۲۰۰۰ ۱۰۰۰ ۷۹
۵ ۶۰۰۰ ۱۵۰۰ ۳۵۴
۶ ۲۵۰۰ ۱۲۵۰ ۱۴۸
۶ ۲۰۰۰ ۱۰۰۰ ۹۵
۶ ۶۰۰۰ ۱۵۰۰ ۴۲۴
۸ ۶۰۰۰ ۱۵۰۰ ۵۶۶
۱۰ ۶۰۰۰ ۱۵۰۰ ۷۰۷
۱۲ ۶۰۰۰ ۱۵۰۰ ۸۴۸
۱۵ ۶۰۰۰ ۱۵۰۰ ۱۰۶۰

 

کاربردهای ورق سیاه گیلان

کاربردهای مهم ورق سیاه گیلان عبارتند از : استفاده در خودروسازی و ساختمان سازی و …


کاربردهای ورق سیاه گیلان

ورق گرم تولید شده توسط کارخانه گیلان یکی از ورق‌های پرکاربرد در صنایع است؛ چرا که این ورق ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی مطلوبی دارد. در ادامه برخی از کاربردهای این محصول را معرفی خواهیم کرد.

  • صنعت خودروسازی: ورق سیاه گیلان به دلیل داشتن استحکام بالا و قابلیت شکل‌پذیری مناسب در ساخت شاسی و بدنه خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برخی از قطعات داخلی مثل تکیه‌گاه‌ها نیز از ورق گرم ساخته می‌شود.
  • صنعت ساختمان‌سازی: در ساخت اسکلت فلزی ساختمان‌ها، سازه‌های بزرگ، درب و پنجره، لوله‌ها و پوشش‌های سقفی و دیواری به طور گسترده از ورق گرم گیلان استفاده می‌کنند.
  • صنعت نفت و گاز و پتروشیمی: این مقطع فلزی به طور گسترده در ساخت مخازن ذخیره‌سازی، لوله‌های انتقال نفت و گاز و سایر بخش‌های صنعت پتروشیمی و نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ علت آن هم داشتن مقاومت بالا در برابر خوردگی و کیفیت ساخت بسیار مناسب است.
  • مبلمان فلزی: صنعت دیگری که از ورق سیاه کارخانه گیلان استفاده می‌شود صنعت مبلمان‌سازی است. این ورق به دلیل داشتن زیبایی، استحکام و مقاومت بالا بهترین گزینه برای ساخت میز، صندلی و پایه مبلمان‌ها به شمار می‌رود.

نحوه عرضه ورق سیاه گیلان به بازار

ورق گرم تولید شده توسط این کارخانه به دو صورت رول و برش خورده به بازار عرضه می‌شود. شما می‌توانید با توجه به نیازهای پروژه و با توجه به ابعادی که نیاز دارید این محصول را سفارش دهید. در جدول وزن بالا طول، عرض و ضخامت ورق‌های برش خورده را به طور کامل معرفی کردیم.

در حالت رول می‌توانید ورق سیاه گیلان را در ابعاد زیر از آهن یک خریداری نمایید.

  • ورق سیاه گیلان ضخامت ۲ میلی متر

  • ورق سیاه گیلان ضخامت ۲.۵ میلی متر

  • ورق سیاه گیلان ضخامت ۳.۵ میلی متر

  • ورق سیاه گیلان ضخامت ۴ میلی متر

  • ورق سیاه گیلان ضخامت ۵ میلی متر

  • ورق سیاه گیلان ضخامت ۶ میلی متر

  • ورق سیاه گیلان ضخامت ۸ میلی متر

  • ورق سیاه گیلان ضخامت ۱۰ میلی متر

  • ورق سیاه گیلان ضخامت ۱۲ میلی متر

  • ورق سیاه گیلان ضخامت ۱۵ میلی متر

امکان سفارش این ضخامت‌ها در عرض‌های ۱۰۰۰، ۱۲۵۰ و ۱۵۰۰ میلیمتر از کارخانه گیلان وجود دارد. دقت داشته باشید هر چقدر ضخامت ورق افزایش پیدا می‌کند قابلیت انعطاف‌پذیری در آن کاهش یافته و به همان نسبت استحکام آن افزایش پیدا می‌کند.

 

نکات مهم قبل از خرید ورق سیاه گیلان

نکات مهم قبل از خرید ورق سیاه گیلان در آهن یک

نکات مهم قبل از خرید ورق سیاه گیلان

هر یک از کارخانه‌های تولید ورق سیاه در ایران و جهان استانداردها و شرایط خاصی را در نظر می‌گیرند. کارخانه ورق سیاه گیلان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و ورق‌هایی که تولید می‌کند برای گروه خاصی از صنایع کاربرد دارد؛ به همین دلیل توصیه می‌کنیم قبل از خرید ورق گرم گیلان نکات گفته شده در زیر را رعایت نمایید.

  • قبل از خرید اطلاعات و دانش کافی در رابطه با ورق سیاه را به دست آورید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا بهترین ورق را برای پروژه‌ها انتخاب نمایید.
  • ورق سیاه در ضخامت‌ها، انواع و ابعاد مختلفی تولید می‌شود تا پاسخگوی نیازهای مختلف صنایع باشد؛ بنابراین حتما با کمک مهندس پروژه نوع ورق را مشخص نمایید. کارشناسان آهن یک نیز می‌توانند راهنمایی‌های لازم را در این خصوص در اختیارتان قرار دهند.
  • ورق سیاه گیلان از ضخامت ۲ الی ۱۷ میلمتر تولید می‌شود. اگر به ضخامت‌های کمتر یا بیشتر نیاز دارید باید به سراغ سایر برندها بروید.
  • امکان خرید ورق گیلان به صورت رول و برش خورده وجود دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان آهن یک در ارتباط باشید.

قیمت ورق سیاه گیلان

قیمت ورق‌های گرم تولید شده توسط مجتمع فولاد گیلان نسبت به سایر ورق‌ها مناسب است. علت متفاوت بودن قیمت ورق‌های فولادی به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نوسانات ارز
  • تلورانس ابعادی ورق
  • کیفیت سطح ورق
  • گرید
  • نرخ جهانی شمش
  • قیمت مواد اولیه
  • هزینه حمل و نقل

هر کدام از این عوامل به تنهایی یا در کنار یکدیگر می‌توانند قیمت ورق‌های سیاه را تحت تاثیر قرار داده و آن را کاهش یا افزایش دهند. در کنار این موارد عرضه و تقاضا نیز در تعیین قیمت نهایی نقش بسیار مهمی دارد. در صورتی که تقاضا برای یک محصول بیشتر اما عرضه آن محدود باشد قیمت‌ها در بازار روند افزایشی پیدا می‌کنند.

نحوه خرید ورق سیاه گیلان

خرید ورق گرم اهمیت فوق‌العاده‌ای برای صنایع دارد و به همین دلیل خرید آن را با دقت بالایی انجام می‌دهند. در این بخش قصد داریم توصیه‌هایی را در رابطه با خرید ورق گرم گیلان در اختیارتان قرار خواهیم داد تا با دقت بیشتری خرید خود را انجام دهید.

  • نیازمندی‌های پروژه را تعیین کنید

اولین و مهمترین قدم در انتخاب ورق سیاه مشخص کردن نیازهای پروژه است؛ بنابراین قبل از خرید باید به دقت نیازمندی‌های پروژه را ارزیابی کرده و ببینید کدام ضخامت، اندازه و مشخصات فنی برای شما مناسب هستند. برای مثال برای برخی از پروژه‌ها انعطاف‌پذیری اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل باید به سراغ ضخامت‌های کم بروند؛ اما برای برخی از پروژه‌ها چون مقاومت و استحکام اهمیت دارد باید ضخامت‌های بالای ورق خریداری شود.

برای مشخص کردن این موارد باید با افراد متخصص و کاربرد صحبت کنید؛ چرا که انتخاب اشتباه می‌تواند مشکلات زیادی را در آینده به وجود آورد.

  • انتخاب فروشگاه مناسب

ورق سیاه گیلان توسط فروشگاه‌های مختلفی در سراسر کشور عرضه می‌شود. برای اینکه اطمینان حاصل کنید ورق خریداری شده مربوط به کارخانه گیلان است باید به سراغ تأمین‌کننده معتبر بروید. سابقه فعالیت فروشگاه، مجوزها و گواهینامه‌ها از جمله مواردی هستند که در انتخاب فروشگاه مناسب باید بررسی نمایید.

  • قیمت ورق سیاه

مساله دیگری که در هنگام خرید ورق گرم گیلان باید به آن توجه کنید قیمت و شرایط فروش است. قیمت نقش مهمی در پیشرفت پروژه دارد و اگر آن را نادیده بگیرید احتمال دارد بودجه کافی برای اتمام پروژه را نداشته باشید. برای خرید ورق گرم روش‌های پرداختی مختلفی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به خرید نقدی، خرید اعتباری و خرید چکی اشاره کرد. در مجموعه آهن یک شما می‌توانید به صورت اعتباری ورق‌های سیاه گیلان را خریداری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید تا راهنمایی‌های لازم را در اختیارتان قرار دهند.

  • شرایط حمل و نقل

به جز مواردی که در بالا گفتیم در هنگام خرید باید نحوه و شرایط حمل و نقل ورق سیاه گیلان را نیز مد نظر داشته باشید. از فروشگاه‌هایی خرید خود را انجام دهید که ورق را با رعایت نکات ایمنی به محل مورد نظر حمل می‌کنند.

  • مشاوره تخصصی

خرید ورق‌های سیاه کاری بسیار حساس است و بدون داشتن دانش فنی و اطلاعات زیاد نمی‌توان محصول درستی را انتخاب کرد؛ به همین دلیل دریافت مشاوره قبل از خرید برای انتخاب ورق مناسب لازم و ضروری است. در آهن یک متخصصان محصولات فولادی آماده کمک به شما عزیزان برای خرید بهترین ورق هستند.

 

“مجتمع فولاد گیلان رشت با تاسیس خط تولید ورق گالوانیزه به تازگی در زمینی به مساحت ۶ هکتار با زیربنایی به مساحت ۲۴۰۰۰۰ مترمربع در شهرک صنعتی رشتی تاسیس گردیده است و آغاز به تولید ورق گالوانیزه با ظرفیت تولید ۱۸۰ هزار تن در سال با رعایت استاندارد های جهانی و قابل رقابت با محصولات بازار کرده است.”

منبع: فولادسل

جمع‌بندی در رابطه با اطلاعات کامل در رابطه با ورق سیاه گیلان

مجتمع فولاد گیلان از بزرگترین کارخانه‌های تولیدکننده ورق سیاه در ایران است. محصولات این کارخانه در کنار داشتن قیمت مناسب از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند؛ به همین دلیل بسیاری از صنایع از ورق گرم گیلان برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند. در این نوشته سعی کردیم مشخصات و ویژگی‌های ورق سیاه گیلان را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید بوده باشد.

خوشحال می‌شویم تجربیات و نظرات خود را در این خصوص با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *